dr Maria Faściszewska
Faściszewska Maria, dr, adiunkt
Kontakt
tel. służbowy: 58 523 23 71
e-mail: maria.fasciszewska@ug.edu.pl
Studia:
Kierunek filologia polska, specjalność zawodowa logopedia UG (2005); Podyplomowe Studium Emisji i Higieny Głosu, UG (2005); filologia rosyjska, specjalność glottodydaktyczna (2007); Podyplomowe Studia Neurologopedyczne, UG (2008); Filologiczne Studia Doktoranckie (2012); rozprawa doktorska z zakresu językoznawstwa, specjalność psycholingwistyka (2014); Podyplomowe Studia Surdologopedyczne (2017); Tutor akademicki I stopnia (2021); Europejska Kliniczna Specjalizacja Zaburzeń Płynności Mowy – ECSF (European Clinical Specialization in Fluency Disorder, 2021), Thomas More University, Belgia; Stuttering Foundation 2021 Online Summer Workshop: Using Cognitive Approaches with People Who Stutter.
Przebieg pracy zawodowej:
Praca na stanowisku logopedy w przedszkolach w Gdańsku, PPP numer 1, Specjalistycznym Ośrodku Rehabilitacji Dzieci i Młodzieży z Wadą Słuchu w Gdańsku. Od 2012 do 2019 roku praca na stanowisku logopedy w PPP numer 7 w Gdańsku. Od 2016 do 2017 roku adiunkt - Zakład Pedagogiki Specjalnej i Logopedii UKW. Od X 2017 pracownik naukowo-dydaktyczny - Instytut Logopedii UG.
Prowadzi również diagnozę i terapię logopedyczną dzieci, młodzieży i osób dorosłych. Prowadzi warsztaty i szkolenia, głównie z zakresu niepłynności mowy.
Zainteresowania naukowe:
Niepłynność w mowie dzieci, młodzieży i osób dorosłych, jąkanie i giełkot, surdologopedia, zaburzenia w rozwoju mowy, językoznawstwo kognitywne, dwujęzyczność.
Publikacje:
Książka:
Faściszewska M. (2020). Jąkanie. Wypowiedzi dialogowe i narracyjne osób jąkających się. Gdańsk: Wydawnictwo UG.
Rozdziały w książkach:
- Faściszewska M. (2020). Ćwiczenia słuchowe i słuchowo-językowe dotyczące stymulacji wyższych funkcji słuchowych. W: J. Szmalec, E. Binkuńska, G. Brzuzy, D. Wyszyński (red.), Rozwojowe zaburzenia koordynacji ruchowej, s.154-165. Warszawa: Diffin.
- Faściszewska M. (2020). Zaburzenia przetwarzania słuchowego i wykrywanie jego ryzyka w kontekście problemów z koordynacją. W: J. Szmalec, E. Binkuńska, G. Brzuzy, D. Wyszyński (red.), Rozwojowe zaburzenia koordynacji ruchowej, s.140-151. Warszawa: Diffin.
- Faściszewska M. (2020). Kierunki działań dotyczące potrzeby podjęcia wczesnej interwencji terapeutycznej u dzieci jąkających się w wieku przedszkolnym, W: I. Więcek- Poborczyk, J. Wrzosek-Żulewska, Interdyscyplinarność w logopedii: konieczność czy nadmiar? s. 129-146, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
http://www.aps.edu.pl/media/2394661/interdyscyplinarnosc_w_logopedii_e-book.pdf#page=130
- Tuchowska, J. A., Faściszewska (2020). Terapia jąkania u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, W: J. Skibska (red.), Terapia interdyscyplinarna. Wybrane problemy, s. 233-265. Kraków.
- Czaplewska E., Faściszewska M., Kurowska M., Smoczyńska M. (2019). History of language impairment/ developmental language disorder in Poland. W: J. Law (i.in., red.), Managing children with developmental language disorder: theory and practice across Europe and beyond. London; New York: Routledge.
- Faściszewska M. (2019). Diagnoza funkcjonalna dziecka jąkającego się w wieku szkolnym. W: K. Węsierska, M. Witkowski (red.), Zaburzenia płynności mowy; teoria i praktyka, Katowice; Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 245-254.
- Węsierska K., Vanryckeghem M., Krawczyk A., Danielowska M., Faściszewska M., Tuchowska J., (2018). Behavior Assessment Battery: Normative and Psychometric Investigation Among Polish Adults Who Do and Do Not Stutter, American Journal Speech and Language Pathology, 19 (27), 1224-1234.
- Faściszewska M., Tuchowska J. (2018). Narzędzia diagnostyczne stosowane w ocenie postaw i zachowań dorosłych osób jąkających się – możliwości zastosowania w polskiej logopedii. W: K. Węsierska (red.), przy współ. K. Gaweł, Zaburzenia płynności mowy, Gdańsk: Harmonia Universalis, s.158-174.
- Faściszewska M. (2018) Trudne postawy i emocje towarzyszące jąkaniu – sposoby wspierania jąkającego się dziecka. W: A. Myszka, K. I. Bieńkowska (red.), Głos, język komunikacja, t.5, W obliczu emocji, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, s. 49-60.
- Faściszewska M., (2017). Wczesna interwencja w przypadku jąkania u dziecka z przyśpieszonym rozwojem mowy – studium przypadku 22 miesięcznego chłopca. W: S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, B. Kamińska (red.), Studia logopedyczno-lingwistyczne. Księga jubileuszowa z okazji 70-lecia urodzin Profesora Edwarda Łuczyńskiego, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk, s. 350-365.
- Faściszewska M., Tuchowska J., (2017). Narzędzia stosowane w diagnozie jąkania u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. W: Skibska J. (red.), Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, s.321-344.
- Faściszewska M., (2017). „Lubię mówić”- rozwijanie dialogu i narracji dziecka jąkającego się w rodzinie i środowisku edukacyjnym, W: L. Jankowska- Szafarska (red.), Życie z zacięciem. Integralny przewodnik po jąkaniu, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków, s.55-67.
- Faściszewska M., (2015): Swoiste zjawiska językowe w tekstach dialogowych i narracyjnych tworzonych przez osoby mówiące niepłynnie. W: Węsierska K. red., Zaburzenia płynności mowy. Teoria i praktyka. Tom 1, Katowice: UŚ, s. 23-39. (dostępny na stronie http://centrumlogopedyczne.com.pl/public/zaburzenia-plynnosci-mowy-tekst.pdf)
Artykuły w czasopismach i inne:
- Faściszewska M. (2021). Skirinng logopedyczny w diagnozie dzieci jąkających się. Forum Logopedy, styczeń-luty, s. 43-47.
- Faściszewska M. (2019). Diagnozowanie utrwalonego jąkania z wykorzystaniem klasyfikacji ICF, Forum Logopedy, 31, s. 4-9.
- Faściszewska M. (2018). Wczesna interwencja logopedyczna w jąkaniu – praktyka oparta na dowodach, Forum Logopedy, 26, s. 4-8.
- Faściszewska M. (2018). Przedmowa do polskiego wydania, Manon Spruit, Giełkot. Jak zrozumieć osoby mówiące niewyraźnie? Podręcznik diagnostyki i terapii, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków, 2018, s. 7-8.
- Faściszewska M. (2018). Artykuł recenzyjny na temat książki Manon Spruit, Giełkot. Jak zrozumieć osoby mówiące niewyraźnie? Podręcznik diagnostyki i terapii. Forum Logopedyczne, 26, s. 197-201.
Recenzja wydawnicza:
- Manon Spruit, Giełkot. Jak zrozumieć osoby mówiące niewyraźnie? Podręcznik diagnostyki i terapii, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków, 2018.
Przekład z języka rosyjskiego:
- Ceytlin S. N. (2019). Wczesne stadia przyswajania gramatyki przez dzieci rosyjskojęzyczne, W: M. Kielar-Turska, S. Milewski, Język w biegu życia. s. 202-212. Gdańsk: Grupa Wydawnicza Harmonia (Harmonia Universalis).
- Eliseeva M. (2019). Różne typy autokorekty językowej jako przejaw językowej refleksji, W: M. Kielar-Turska, S. Milewski, Język w biegu życia. s. 213-233.Gdańsk: Grupa Wydawnicza Harmonia (Harmonia Universalis).
Inne publikacje:
- Faściszewska M. (2009). Cienie logopedyczne. Ćwiczenia utrwalające wymowę głosek szumiących. Gdańsk. Wydawnictwo Harmonia.
- Faściszewska M. (2010). Różnicowanie fonemowe głosek s, ś, sz. Gdańsk. Wydawnictwo Harmonia.
- Faściszewska M. (2010). Cienie logopedyczne. Ćwiczenia utrwalające wymowę głosek syczących. Gdańsk. Wydawnictwo Harmonia.
- Faściszewska M. (2011). Wesołe minki tygrysa. Gdańsk. Wydawnictwo Harmonia.
- Faściszewska M. (2011). Cienie logopedyczne. Ćwiczenia utrwalające wymowę głosek ciszących. Gdańsk. Wydawnictwo Harmonia.
- Talaśka K., Faściszewska M. (2016). Pod lupą. Karty do utrwalania prawidłowej wymowy głosek syczących. Gdańsk. Wydawnictwo Harmonia.
- Tuchowska J. A., Faściszewska M.. Co u Ciebie? Kości terapeutyczno- dramowe dla dzieci z trudnościami komunikacyjnymi w wieku od 6 do 12 lat (w okresie latencji), Kraków 2018, Wydawnictwo Dandelion (https://wydawnictwodandelion.pl/couciebie.html)
- Percepcja Słuchowa. Zestaw interakcyjnych ćwiczeń wspomagających usprawnianie i rozwój percepcji słuchowej, a także wspierający koncentrację uwagi opartej na analizatorze słuchowym. https://www.learnetic.pl/mtalent_percepcja_sluchowa/ Learnetic 2018.
- Faściszewska M., Talaśka K. (2020). Zaburzenia przetwarzania słuchowego. Druga część programu Percepcja słuchowa w postaci zestawu interaktywnych ćwiczeń stymulujących wyższe funkcje słuchowe. Learnetic.
https://www.learnetic.pl/mtalent-zaburzenia-przetwarzania-sluchowego/