Praktyki

Praktyki-jednolite studia magisterskie

PRAKTYKA NAUCZYCIELSKA

NA STUDIACH: LOGOPEDIA JEDNOLITE STUDIA MAGISTERSKIE

dla studentów rozpoczynających studia w roku akademickim 2023/2024

 

Praktyka nauczycielska odbywa się zgodnie z planem studiów i standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela-logopedy.

Podstawę prawną do zorganizowania praktyki zawodowej psychologiczno-pedagogicznej dla kierunków studiów przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela stanowią:

  1. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. 2019, poz. 1450).
  2. Rozporządzenie JM Rektora UG 12/R/21 w sprawie organizacji i finansowania w Uniwersytecie Gdańskim praktyk zawodowych, w tym praktyk przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela, oraz praktyk nieobowiązkowych.

I. INFORMACJE PODSTAWOWE

  1. Uczestnikami praktyki są studenci specjalności nauczycielskich na różnych kierunkach kształcenia prowadzonych przez Wydziały Uniwersytetu Gdańskiego.
  2. Praktyka zawodowa psychologiczno-pedagogiczna trwa 30 godzin i odbywa się w czerwcu i we wrześniu, po zaliczeniu przez studenta dwu semestrów modułu kształcenia psychologiczno-pedagogicznego nauczycieli. Przedmiot „Analiza doświadczeń z praktyki w szkole” jest realizowany w semestrze zimowym,
    po zakończeniu praktyki. 
  3. Student może zrealizować praktykę zawodową psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu, szkole podstawowej lub ponadpodstawowej.
  4. Na praktykę zawodową psychologiczno-pedagogiczną studenta kieruje macierzysty Wydział, który wskazuje także opiekuna praktyk.

II. CELE PRAKTYKI

Celem praktyki zawodowej psychologiczno-pedagogicznej jest poszerzanie wiedzy z zakresu kształcenia psychologiczno-pedagogicznego poprzez poznanie jej praktycznego wymiaru oraz nabywanie doświadczenia związanego z pracą wychowawczą nauczyciela.

III. TREŚCI PROGRAMOWE

  1. Poznanie lokalnego kontekstu realizowania przez przedszkole, szkołę przypisanych jej zadań i funkcji, oraz podstawowych dokumentów regulujących działalność placówki, w tym statutu i planu pracy przedszkola, szkoły.
  2. Poznanie programu wychowawczo-profilaktycznego oraz programu doradztwa zawodowego. Analizowanie tych dokumentów z uwzględnieniem kontekstu środowiska, w którym działa przedszkole, szkoła.
  3. Spotkanie z psychologiem i pedagogiem szkolnym. Poznanie i analizowanie realizowanych przez nich zadań oraz zasad organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole.
  4. Poznanie obowiązujących w przedszkolu, szkole procedur, zwłaszcza dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa uczniom w przedszkolu, szkole i poza nią.
  5. Obserwowanie działań nauczyciela, wychowawcy oraz grupy, klasy jako grupy społecznej.
  6. Obserwowanie działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym zorganizowanych wyjść pozaszkolnych oraz dyżurów nauczycieli podczas przerw międzylekcyjnych.
  7. Obserwowanie (w miarę możliwości) pracy Rady Pedagogicznej i/lub zespołów nauczycieli
  8. Analizowanie – we współpracy z nauczycielem-opiekunem – sytuacji i zdarzeń obserwowanych podczas praktyki w przedszkolu, w szkole.
  9. Zaplanowanie i przeprowadzenie zajęć wychowawczych pod nadzorem opiekuna praktyki zawodowej psychologiczno-pedagogicznej
  10. Refleksja nad własnym uczeniem się podczas praktyki psychologiczno-pedagogicznej w w przedszkolu, w szkole.

IV. EFEKTY UCZENIA SIĘ

W zakresie wiedzy student zna i rozumie:

  1. funkcjonowanie przedszkola, szkoły jako placówki systemu oświaty, w tym jej podstawowe zadania i organizację;
  2. środowiskowy kontekst działania przedszkola, szkoły;
  3. treści, cele oraz zasady tworzenia podstawowych dokumentów, takich jak: statut plan pracy, program wychowawczo-profilaktyczny, program doradztwa zawodowego;
  4. procedury i zasady zapewnienia bezpieczeństwa uczniom podczas zajęć w przedszkolu, w szkole i poza nią.

W zakresie umiejętności student potrafi:

  1. obserwować pracę wychowawcy klasy pod kątem jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania przez niego zajęć wychowawczych,
    a także formułować wnioski z tej obserwacji;
  2. obserwować pracę nauczycieli przedmiotów pod kątem integrowania przez nich działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych, a także formułować wnioski z tej obserwacji;
  3. w miarę możliwości – wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pracy rady pedagogicznej i/lub zespołu wychowawców grup i klas;
  4. formułować wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, np. nauczycielskich dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i /lub zorganizowanych wyjść grup uczniowskich;
  5. analizować przy pomocy opiekuna praktyki zawodowej psychologiczno-pedagogicznej sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone
    w czasie praktyki;
  6. zaplanować i przeprowadzić zajęcia wychowawcze pod nadzorem opiekuna praktyki zawodowej psychologiczno-pedagogicznej;
  7. poprawnie posługiwać się językiem polskim oraz adekwatnie do wieku uczniów posługiwać się terminologią;
  8. samodzielnie rozwijać wiedzę i umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych, i technologii.

W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:

  1. posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierowania się empatią i szacunkiem dla każdego człowieka;
  2. rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i podejmowania współpracy na rzecz dobra uczniów i tego środowiska;
  3. współdziałania z innymi uczestnikami procesu edukacyjnego, m.in. z opiekunem praktyki w szkole w celu rozwoju własnego warsztatu pracy.

V. DOKUMENTACJA Z PRAKTYKI

STUDENT/KA:

  1. Trzy tygodnie przed praktyką student zgłasza się do kierownika praktyk
    z wypełnionymi elektronicznie i wydrukowanymi:

a. Skierowaniem na praktykę ( 2 egzemplarze)

b. Porozumieniem o przeprowadzeniu studenckich praktyk obowiązkowych praktyk zawodowych przygotowujących do zawodu nauczyciela na czas określony/nieokreślony (2 egzemplarze)

c. Formularzem ubezpieczenia.

WAŻNE!!! Dokumenty:

  • muszą być dokładnie i prawidłowo wypełnione, bez skreśleń,
  • muszą zawierać kompletne dane: dokładne daty rozpoczęcia i zakończenia praktyki – te same na skierowaniu, ubezpieczeniu i porozumieniu na czas określony, pełne nazwy szkół/firm, adresy, imię i nazwisko dyrektora szkoły/reprezentanta firmy.
  1. Dwa tygodnie przed praktyką student/ka składa w Dziekanacie w budynku Neofilologii, ul. Wita Stwosza 51, p. 033, komplet zatwierdzonych przez kierownika praktyk dokumentów z pkt. 1 (skierowanie, porozumienie, formularz ubezpieczenia)

WAŻNE! Nieprawidłowo wypełnione dokumenty nie będą przyjmowane!

  1. Przed rozpoczęciem praktyki odbiera z Dziekanatu, p. 033, dokumenty podpisane przez dziekana (skierowanie, porozumienie).
  1. Przekazuje do Dziekanatu, p. 033, jeden egzemplarz porozumienia podpisanego przez praktykodawcę.

Student po rozpoczęciu praktyk:

    1. zanosi do kierownika praktyk harmonogram praktyk. Jest na nim podpis opiekuna i studenta.
    2. uzupełnia dane w bazie danych w Formsach. Link otrzymuje od kierownika praktyk.

Na dokumentację praktyki zawodowej psychologiczno-pedagogicznej składają się:

Praktyka zawodowa psychologiczno-pedagogiczna - instrukcja

  1. Dziennik praktyki  (na dole: własnoręczny podpis i rozliczenie godzinowe )
  2. Opinia o realizacji praktyki przez studenta wystawiona przez nauczyciela-opiekuna praktyki
  3. Przygotowane przez studenta materiały do portfolio, czyli: rozbudowany opis 4 sytuacji z praktyki w szkole, w tym dwóch, w których dominują aspekty psychologiczne, i dwóch, w których dominują aspekty pedagogiczne.

VI. ZALICZENIE Z PRAKTYKI

Student po zakończeniu praktyk:

W ciągu tygodnia od zakończenia praktyk składa do podpisania do opiekuna praktyk:

  1.  Praktyka zawodowa psychologiczno-pedagogiczna - dziennik praktyki
  2. Praktyka zawodowa psychologiczno-pedagogiczna - opinia opiekuna

UWAGA! Logopeda/opiekun praktyki z danej placówki wystawia pisemnie i podpisuje opinię na temat studenta na praktyce: w formie oceny opisowej oraz oceny w skali 2-5 (2 niedostateczna = niezaliczenie praktyki, 5 ocena bardzo dobra), na podstawie której student otrzyma zaliczenie praktyki.

  1.  Ocenę miejsca realizacji praktyk
  2. Przygotowane przez studenta materiały do portfolio, czyli: rozbudowany opis 4 sytuacji z praktyki w szkole, w tym dwóch, w których dominują aspekty psychologiczne, i dwóch, w których dominują aspekty pedagogiczne.

W dokumentacji Wydziału pozostają Dziennik praktyk i Opinia, natomiast opis sytuacji edukacyjnych jest własnością studenta, ponieważ stanowi integralny element pracy na zajęciach z przedmiotu „Analiza doświadczeń z praktyki w szkole” oraz częścią ich zaliczenia.

W ciągu tygodnia od zakończenia praktyk składa do podpisania do kierownika praktyk:

d. Karta zaliczenia praktyk przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela (2 egzemplarze)

Ostateczną ocenę do indeksu wprowadza kierownik praktyk na podstawie:

  • informacji uzyskanej od opiekuna praktyk z ramienia Instytutu Logopedii UG na temat dopełnienia pozostałych formalności: dzienniczka praktyk, rozliczenia godzinowego praktyk, oceny miejsca praktyki wybranego samodzielnie przez studenta oraz pozytywnej opinii z miejsca odbywania praktyki, terminowego rozliczenia się z dokumentacji.
  • karty zaliczenia praktyk (którą przekazuje do dziekanatu).

VII. UWAGI KOŃCOWE

  1. W trakcie odbywania praktyk nauczycielskich w placówce student/ka jest zobowiązany/a do hospitowania i prowadzenia określonej w regulaminie ilości zajęć. Student zobowiązany jest przygotowywać się pisemnie do prowadzonych przez siebie zajęć i skonsultować tę pracę z opiekunem praktyki w danej placówce.
  2. Podczas obywania praktyki student/ka powinien/na podporządkować się poleceniom swoich przełożonych, tj. opiekuna praktyki i zwierzchnika placówki. Student/ka przebywający w placówce podlega dyscyplinie obowiązującej pracowników danej placówki. Od studenta oczekuje się zachowania godnego studenta Uniwersytetu Gdańskiego.
  3. Udział w praktykach ma charakter nieodpłatny i z tytułu jej wykonania studentowi nie przysługują żadne roszczenia finansowe, zarówno w stosunku do organizatora jak i uczelni.
  4. 15 lutego 2024 r. została wprowadzona nowelizacja Ustawy dla małoletnich, w związku z tym każdy student, który realizuje praktyki nauczycielskie może zostać zobligowany przez zakład pracy do przedstawienia informacji z Krajowego Rejestru Karnego. Wówczas student/ka powinien/a wystąpić o stosowne zaświadczenie osobiście albo mailowo. Informacja o tym, jak uzyskać zaświadczenie znajduje się na stronie: https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-zaswiadczenie-z-krajowego-rejestru-karnego. Wydanie zaświadczenia wiąże się z opłatą, którą każdy student uiszcza we własnym zakresie.

Opiekun praktyk: dr Anna Walencik- Topiłko

Kierownik praktyk: dr Maria Faściszewska

Program praktyki nauczycielskiej

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: poniedziałek, 15. Kwiecień 2024 - 12:32; osoba wprowadzająca: Aleksandra Ciechanowicz Ostatnia zmiana: wtorek, 4. Czerwiec 2024 - 11:44; osoba wprowadzająca: Aleksandra Ciechanowicz