Praktyki
Praktyki-jednolite studia magisterskie
PRAKTYKA NAUCZYCIELSKA
NA STUDIACH: LOGOPEDIA JEDNOLITE STUDIA MAGISTERSKIE
dla studentów rozpoczynających studia w roku akademickim 2023/2024
Praktyka nauczycielska odbywa się zgodnie z planem studiów i standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela-logopedy.
Podstawę prawną do zorganizowania praktyki zawodowej psychologiczno-pedagogicznej dla kierunków studiów przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela stanowią:
- Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. 2019, poz. 1450).
- Rozporządzenie JM Rektora UG 12/R/21 w sprawie organizacji i finansowania w Uniwersytecie Gdańskim praktyk zawodowych, w tym praktyk przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela, oraz praktyk nieobowiązkowych.
I. INFORMACJE PODSTAWOWE
- Uczestnikami praktyki są studenci specjalności nauczycielskich na różnych kierunkach kształcenia prowadzonych przez Wydziały Uniwersytetu Gdańskiego.
- Praktyka zawodowa psychologiczno-pedagogiczna trwa 30 godzin i odbywa się w czerwcu i we wrześniu, po zaliczeniu przez studenta dwu semestrów modułu kształcenia psychologiczno-pedagogicznego nauczycieli. Przedmiot „Analiza doświadczeń z praktyki w szkole” jest realizowany w semestrze zimowym,
po zakończeniu praktyki. - Student może zrealizować praktykę zawodową psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu, szkole podstawowej lub ponadpodstawowej.
- Na praktykę zawodową psychologiczno-pedagogiczną studenta kieruje macierzysty Wydział, który wskazuje także opiekuna praktyk.
II. CELE PRAKTYKI
Celem praktyki zawodowej psychologiczno-pedagogicznej jest poszerzanie wiedzy z zakresu kształcenia psychologiczno-pedagogicznego poprzez poznanie jej praktycznego wymiaru oraz nabywanie doświadczenia związanego z pracą wychowawczą nauczyciela.
III. TREŚCI PROGRAMOWE
- Poznanie lokalnego kontekstu realizowania przez przedszkole, szkołę przypisanych jej zadań i funkcji, oraz podstawowych dokumentów regulujących działalność placówki, w tym statutu i planu pracy przedszkola, szkoły.
- Poznanie programu wychowawczo-profilaktycznego oraz programu doradztwa zawodowego. Analizowanie tych dokumentów z uwzględnieniem kontekstu środowiska, w którym działa przedszkole, szkoła.
- Spotkanie z psychologiem i pedagogiem szkolnym. Poznanie i analizowanie realizowanych przez nich zadań oraz zasad organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole.
- Poznanie obowiązujących w przedszkolu, szkole procedur, zwłaszcza dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa uczniom w przedszkolu, szkole i poza nią.
- Obserwowanie działań nauczyciela, wychowawcy oraz grupy, klasy jako grupy społecznej.
- Obserwowanie działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym zorganizowanych wyjść pozaszkolnych oraz dyżurów nauczycieli podczas przerw międzylekcyjnych.
- Obserwowanie (w miarę możliwości) pracy Rady Pedagogicznej i/lub zespołów nauczycieli
- Analizowanie – we współpracy z nauczycielem-opiekunem – sytuacji i zdarzeń obserwowanych podczas praktyki w przedszkolu, w szkole.
- Zaplanowanie i przeprowadzenie zajęć wychowawczych pod nadzorem opiekuna praktyki zawodowej psychologiczno-pedagogicznej
- Refleksja nad własnym uczeniem się podczas praktyki psychologiczno-pedagogicznej w w przedszkolu, w szkole.
IV. EFEKTY UCZENIA SIĘ
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- funkcjonowanie przedszkola, szkoły jako placówki systemu oświaty, w tym jej podstawowe zadania i organizację;
- środowiskowy kontekst działania przedszkola, szkoły;
- treści, cele oraz zasady tworzenia podstawowych dokumentów, takich jak: statut plan pracy, program wychowawczo-profilaktyczny, program doradztwa zawodowego;
- procedury i zasady zapewnienia bezpieczeństwa uczniom podczas zajęć w przedszkolu, w szkole i poza nią.
W zakresie umiejętności student potrafi:
- obserwować pracę wychowawcy klasy pod kątem jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania przez niego zajęć wychowawczych,
a także formułować wnioski z tej obserwacji; - obserwować pracę nauczycieli przedmiotów pod kątem integrowania przez nich działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych, a także formułować wnioski z tej obserwacji;
- w miarę możliwości – wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pracy rady pedagogicznej i/lub zespołu wychowawców grup i klas;
- formułować wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, np. nauczycielskich dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i /lub zorganizowanych wyjść grup uczniowskich;
- analizować przy pomocy opiekuna praktyki zawodowej psychologiczno-pedagogicznej sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone
w czasie praktyki; - zaplanować i przeprowadzić zajęcia wychowawcze pod nadzorem opiekuna praktyki zawodowej psychologiczno-pedagogicznej;
- poprawnie posługiwać się językiem polskim oraz adekwatnie do wieku uczniów posługiwać się terminologią;
- samodzielnie rozwijać wiedzę i umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych, i technologii.
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierowania się empatią i szacunkiem dla każdego człowieka;
- rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i podejmowania współpracy na rzecz dobra uczniów i tego środowiska;
- współdziałania z innymi uczestnikami procesu edukacyjnego, m.in. z opiekunem praktyki w szkole w celu rozwoju własnego warsztatu pracy.
V. DOKUMENTACJA Z PRAKTYKI
STUDENT/KA:
- Trzy tygodnie przed praktyką student zgłasza się do kierownika praktyk
z wypełnionymi elektronicznie i wydrukowanymi:
a. Skierowaniem na praktykę ( 2 egzemplarze)
b. Porozumieniem o przeprowadzeniu studenckich praktyk obowiązkowych praktyk zawodowych przygotowujących do zawodu nauczyciela na czas określony/nieokreślony (2 egzemplarze)
WAŻNE!!! Dokumenty:
- muszą być dokładnie i prawidłowo wypełnione, bez skreśleń,
- muszą zawierać kompletne dane: dokładne daty rozpoczęcia i zakończenia praktyki – te same na skierowaniu, ubezpieczeniu i porozumieniu na czas określony, pełne nazwy szkół/firm, adresy, imię i nazwisko dyrektora szkoły/reprezentanta firmy.
- Dwa tygodnie przed praktyką student/ka składa w Dziekanacie w budynku Neofilologii, ul. Wita Stwosza 51, p. 033, komplet zatwierdzonych przez kierownika praktyk dokumentów z pkt. 1 (skierowanie, porozumienie, formularz ubezpieczenia)
WAŻNE! Nieprawidłowo wypełnione dokumenty nie będą przyjmowane!
- Przed rozpoczęciem praktyki odbiera z Dziekanatu, p. 033, dokumenty podpisane przez dziekana (skierowanie, porozumienie).
- Przekazuje do Dziekanatu, p. 033, jeden egzemplarz porozumienia podpisanego przez praktykodawcę.
Student po rozpoczęciu praktyk:
-
- zanosi do kierownika praktyk harmonogram praktyk. Jest na nim podpis opiekuna i studenta.
- uzupełnia dane w bazie danych w Formsach. Link otrzymuje od kierownika praktyk.
Na dokumentację praktyki zawodowej psychologiczno-pedagogicznej składają się:
Praktyka zawodowa psychologiczno-pedagogiczna - instrukcja
- Dziennik praktyki (na dole: własnoręczny podpis i rozliczenie godzinowe )
- Opinia o realizacji praktyki przez studenta wystawiona przez nauczyciela-opiekuna praktyki
- Przygotowane przez studenta materiały do portfolio, czyli: rozbudowany opis 4 sytuacji z praktyki w szkole, w tym dwóch, w których dominują aspekty psychologiczne, i dwóch, w których dominują aspekty pedagogiczne.
VI. ZALICZENIE Z PRAKTYKI
Student po zakończeniu praktyk:
W ciągu tygodnia od zakończenia praktyk składa do podpisania do opiekuna praktyk:
- Praktyka zawodowa psychologiczno-pedagogiczna - dziennik praktyki
- Praktyka zawodowa psychologiczno-pedagogiczna - opinia opiekuna
UWAGA! Logopeda/opiekun praktyki z danej placówki wystawia pisemnie i podpisuje opinię na temat studenta na praktyce: w formie oceny opisowej oraz oceny w skali 2-5 (2 niedostateczna = niezaliczenie praktyki, 5 ocena bardzo dobra), na podstawie której student otrzyma zaliczenie praktyki.
- Ocenę miejsca realizacji praktyk
- Przygotowane przez studenta materiały do portfolio, czyli: rozbudowany opis 4 sytuacji z praktyki w szkole, w tym dwóch, w których dominują aspekty psychologiczne, i dwóch, w których dominują aspekty pedagogiczne.
W dokumentacji Wydziału pozostają Dziennik praktyk i Opinia, natomiast opis sytuacji edukacyjnych jest własnością studenta, ponieważ stanowi integralny element pracy na zajęciach z przedmiotu „Analiza doświadczeń z praktyki w szkole” oraz częścią ich zaliczenia.
W ciągu tygodnia od zakończenia praktyk składa do podpisania do kierownika praktyk:
d. Karta zaliczenia praktyk przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela (2 egzemplarze)
Ostateczną ocenę do indeksu wprowadza kierownik praktyk na podstawie:
- informacji uzyskanej od opiekuna praktyk z ramienia Instytutu Logopedii UG na temat dopełnienia pozostałych formalności: dzienniczka praktyk, rozliczenia godzinowego praktyk, oceny miejsca praktyki wybranego samodzielnie przez studenta oraz pozytywnej opinii z miejsca odbywania praktyki, terminowego rozliczenia się z dokumentacji.
- karty zaliczenia praktyk (którą przekazuje do dziekanatu).
VII. UWAGI KOŃCOWE
- W trakcie odbywania praktyk nauczycielskich w placówce student/ka jest zobowiązany/a do hospitowania i prowadzenia określonej w regulaminie ilości zajęć. Student zobowiązany jest przygotowywać się pisemnie do prowadzonych przez siebie zajęć i skonsultować tę pracę z opiekunem praktyki w danej placówce.
- Podczas obywania praktyki student/ka powinien/na podporządkować się poleceniom swoich przełożonych, tj. opiekuna praktyki i zwierzchnika placówki. Student/ka przebywający w placówce podlega dyscyplinie obowiązującej pracowników danej placówki. Od studenta oczekuje się zachowania godnego studenta Uniwersytetu Gdańskiego.
- Udział w praktykach ma charakter nieodpłatny i z tytułu jej wykonania studentowi nie przysługują żadne roszczenia finansowe, zarówno w stosunku do organizatora jak i uczelni.
- 15 lutego 2024 r. została wprowadzona nowelizacja Ustawy dla małoletnich, w związku z tym każdy student, który realizuje praktyki nauczycielskie może zostać zobligowany przez zakład pracy do przedstawienia informacji z Krajowego Rejestru Karnego. Wówczas student/ka powinien/a wystąpić o stosowne zaświadczenie osobiście albo mailowo. Informacja o tym, jak uzyskać zaświadczenie znajduje się na stronie: https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-zaswiadczenie-z-krajowego-rejestru-karnego. Wydanie zaświadczenia wiąże się z opłatą, którą każdy student uiszcza we własnym zakresie.
Opiekun praktyk: dr Anna Walencik- Topiłko
Kierownik praktyk: dr Maria Faściszewska