Logopedia - studia stacjonarne - jednolite magisterskie
Logopedia - studia stacjonarne - jednolite magisterskie
Logopedia to nauka mająca swoje korzenie w pedagogice, językoznawstwie i medycynie. Jest dyscypliną naukową, która bada mowę we wszystkich jej aspektach, zwłaszcza w zakresie zaburzeń komunikacji językowej. Studenci logopedii zdobywają zarówno obszerną wiedzę teoretyczną, jak i umiejętności praktyczne.
Logopedzi pracują z osobami w różnym wieku: z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. W ramach logopedii rozwija się szereg specjalności dostosowanych do aktualnych potrzeb praktycznych, począwszy od technik usuwania zaburzeń mowy, takich jak seplenienie, poprzez pracę z osobami niedosłyszącymi, jąkającymi się, z chorobami neurologicznymi, rozwijanie mowy dzieci, aż po doskonalenie dykcji ludzi mediów i sceny. Miejsca pracy logopedy są zatem różnorodne: przedszkola, żłobki, szkoły, poradnie, szpitale, przychodnie, teatry, radio, telewizja, seminaria duchowne, gabinety prywatne itp.
Kierunek logopedia to jednolite pięcioletnie studia magisterskie. Współprowadzone są przez Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego oraz Wydział Lekarski Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.
Studenci logopedii zdobywają profesjonalne kompetencje w zakresie dydaktyki i metodyki logopedii, w tym przygotowanie merytoryczne w zakresie logopedii szkolnej, surdologopedii, emisji i higieny głosu oraz pracy logopedycznej z osobami obcojęzycznymi, a także pogłębione, profesjonalne kompetencje w zakresie neurologopedii i wczesnej interwencji logopedycznej.
Program studiów obejmuje 3130 godzin dydaktycznych w ciągu pięciu lat oraz praktykę zawodową. Praktyka logopedyczna na jednolitych studiach magisterskich obejmuje łącznie 360 godzin: 30 godzin praktyk psychologiczno-pedagogicznych, 120 godzin praktyk nauczycielskich logopedycznych oraz 210 godzin praktyk logopedycznych.
Studia na kierunku logopedia mieszczą się w pojęciu studiów nauczycielskich obejmujących specjalność logopedyczną uzupełnioną o kompetencje logopedyczne w pracy z osobami obcojęzycznymi. Czyni to z absolwenta atrakcyjnego pracownika oświaty, ponieważ dysponuje wszechstronnymi kwalifikacjami.
Studia przygotowują do podjęcia szeroko rozumianej pracy edukacyjnej z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami mowy i nieprawidłowościami jej rozwoju, z trudnościami w uczeniu się, a zwłaszcza z problemami w opanowaniu języka ojczystego. Odbyte w toku studiów zajęcia warsztatowe oraz praktyki logopedyczne umożliwiają zdobycie praktycznej wiedzy w zakresie diagnozowania i terapii różnych zaburzeń mowy.
Absolwent otrzymuje dyplom ukończenia wyższych studiów i tytuł magistra logopedii. Jest specjalistą w zakresie neurologopedii przygotowanym do prowadzenia diagnozy i terapii logopedycznej osób z uszkodzeniami neurologicznymi oraz dzieci z zaburzeniami rozwojowymi od okresu noworodkowego. Posiada pełne kwalifikacje do wykonywania zawodu logopedy we wszystkich placówkach zatrudniających logopedów, jak również ma prawo prowadzić prywatną praktykę logopedyczną. Po ukończeniu studiów przygotowany jest do:
- prowadzenia działań z zakresu profilaktyki logopedycznej (w placówkach oświatowych i służby zdrowia);
- prowadzenia diagnozy stanu mowy dzieci oraz osób dorosłych;
- prowadzenia diagnozy zaburzeń komunikacji językowej u pacjentów po udarach i urazach mózgu, niedosłyszących, jąkających się;
- konstruowania i prowadzenia programów terapeutycznych dla pacjentów dorosłych i dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej;
- prowadzenia diagnozy i terapii zaburzeń czytania i pisania;
- prowadzenia terapii z pacjentami z zaburzeniami głosu;
- prowadzenia terapii mowy zastępczej (przełykowej) z pacjentami po laryngektomii;
- prowadzenia terapii mowy z pacjentami po rozszczepach podniebienia;
- kontynuacji edukacji w szkole doktorskiej i uczestniczenia w badaniach naukowych z zakresu interdyscyplinarnego ujęcia patologii mowy.
Absolwenci są przygotowani do pracy w:
- poradniach specjalistycznych na stanowisku logopedy;
- poradniach pedagogiczno-psychologicznych;
- poradniach foniatrycznych na stanowisku logopedy;
- gabinetach logopedycznych istniejących na oddziałach neurologicznych w szpitalach i sanatoriach;
- szkolnictwie podstawowym, średnim oraz wyższym;
- instytucjach badawczych i ośrodkach badawczo-rozwojowych;
- specjalistycznych gabinetach logopedycznych (praktyka prywatna);
- instytucjach zajmujących się poradnictwem i upowszechnianiem wiedzy z zakresu logopedii oraz komunikacji językowej.
W trakcie studiów absolwenci powinni opanować umiejętność współpracy z ludźmi (w tym także z osobami, u których obserwuje się występowanie problemów w zakresie komunikacji), kierowania zespołami oraz zarządzania placówkami, w których odbywa się diagnoza i terapia zaburzeń komunikacji językowej.
Absolwent jednolitych pięcioletnich studiów logopedycznych może kontynuować kształcenie w ramach: Szkoły Doktorskiej, studiów podyplomowych w zakresie specjalności logopedycznych, pedagogiki, psychologii, glottodydaktyki itd.