Nowa książka prof. Grażyny B. Tomaszewskiej pt. "Przeciw gotowym odpowiedziom. Literatura i dydaktyka literatury w czytelniczych spotkaniach"

 

Monografia jest zbiorem czytelniczych spotkań przedstawionych w formie esejów i przykładów wolnego, uważnego czytania, które można zaadoptować do praktyki szkolnej. Przedmiotem uwagi są głównie teksty Mickiewicza i Miłosza, które ukazuje się w nowym interpretacyjnym kontekście.    

O ile pierwsza część książki (Niepokoje) ma charakter eseistyczny, o tyle druga (Apokalipsy: jawne, ukryte i pomijane) oraz trzecia (Iluminacje i zaklęcia) to propozycje łączące w sposób organiczny wybrane elementy poetyki tekstu z jego zawartością sensotwórczą. Można je wykorzystać do rozwijania umiejętności interpretacyjnych uczniów, by przełamać barierę wyosobnionego kształcenia elementów analitycznych i interpretacyjnych, która to praktyka przyczynia się w znacznym stopniu do formalizacji materiału analitycznego, a w konsekwencji prowadzi do interpretacyjnych uproszczeń, w których nie ma już przestrzeni sensotwórczej ani dla utworu, ani dla nauczyciela, a tym bardziej dla ucznia.

Książka wyrasta z protestu wobec praktyki powierzchownego (pospiesznego) czytania, podobnie jak i z protestu wobec powierzchownego (pospiesznego) spojrzenia na człowieka, jakie zaczyna niebezpiecznie dominować w świecie globalnych reguł i praw, w którym ludzką wielowarstwowość próbuje się „domknąć” w zbiorze gotowych odpowiedzi.

 

 

okładka

 

Autorce serdecznie gratulujemy, a Czytelników zapraszamy do lektury!

 

 

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: czwartek, 8. Lipiec 2021 - 10:07; osoba wprowadzająca: Martyna Wielewska-Baka Ostatnia zmiana: czwartek, 8. Lipiec 2021 - 10:07; osoba wprowadzająca: Martyna Wielewska-Baka