Promocja książki Ogród Sztuk Indonezji
Za nami finał pionierskiego projektu!
Promocja książki „Ogród Sztuk Indonezji - Taman Seni Indonesia”
22 października 2015 roku w Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie odbyła się uroczysta promocja książki „Ogród Sztuk Indonezji - Taman Seni Indonesia”, finalizującej pierwszy projekt zrealizowany przez nasze Koło Naukowo-Artystyczne Wielokulturowych Źródeł Teatr UG. Książka została sfinansowana przez Wydział Filologiczny UG, który 21-23 listopada 2015 roku wszedł zarazem w rolę gospodarza konferencyjnej, artystycznej i warsztatowej części projektu. Współorganizatorem Ogrodu Sztuk było również Stowarzyszenie Crede Femina, a warsztaty artystyczne w ramach projektu zostały dofinansowane z budżetu Miasta Gdańska.
Promocję, której towarzyszył występ taneczny Jadwigi Możdżer w repertuarze tradycyjnego teatru balijskiego wayang topeng, zaszczycił swoją obecnością Ambasador Republiki Indonezji w Polsce, Peter Frans Gontha. Poniżej zamieszczamy fotoreportaż z tego wydarzenia.
Książka „Ogród Sztuk Indonezji - Taman Seni Indonesia” pod redakcją Małgorzaty Jarmułowicz, wydana nakładem Wydawnictwa Księży Werbistów „VERBINUM”, to publikacja scalająca plon naukowy ubiegłorocznej konferencji. Zaproszeni do niej badacze polscy i indonezyjscy zajęli się przebogatą mozaiką tradycji widowiskowych Indonezji: teatralnych i rytualnych, sakralnych i świeckich, dworskich i plebejskich, tanecznych i muzycznych. Książka omawia zarówno kanoniczne tradycje jawajsko-balijskie o dworskim i świątynnym rodowodzie, jak i widowiska synkretyczne, zrodzone na peryferiach archipelagu indonezyjskiego, w kręgu lokalnych, wiejskich społeczności. Jej dodatkowym walorem są liczne ilustracje oraz załącznik w postaci płyty DVD z filmowym skrótem z konferencyjno-koncertowej części projektu oraz z materiałami filmowymi uzupełniającymi treść poszczególnych artykułów.
Z recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Mirosława Kocura (Uniwersytet Wrocławski):
Książka stanowi kompetentne wprowadzenie w praktyki performatywne współczesnej Indonezji. (…) podzielona została na dwie części. Pierwsza identyfikuje kanony estetyczne indonezyjskiej sztuki performansu, druga rekonstruuje widowiska synkretyczne. Autorzy koncentrują się zwykle na analizowaniu bardzo konkretnych praktyk artystycznych, nie ograniczają jednak swoich tekstów do opisania teorii czy techniki, ale sytuują przytaczane case studies w kontekstach kultury współczesnej. Zabieg ten pomaga uchwycić unikalność indonezyjskiej wielokulturowości w perspektywie procesów globalnych.
(…) Reasumując: gorąco popieram publikację Ogrodu sztuk Indonezji, jako znakomitego wprowadzenia do jednej z ciekawszych i wciąż mało znanych cywilizacji współczesnych.
Spis treści:
Wstęp
W kręgu estetycznych kanonów - źródła, wariacje, metamorfozy
- Dawid Martin: Gamelan – od obrzędu po pop-music
- Marzanna Popławska: Taniec w Indonezji - tradycja, przemiany, kreowanie znaczeń
- Jadwiga Możdżer: Aktor w tradycyjnym teatrze Indonezji
W kręgu widowisk synkretycznych – od rytuału do teatru
- Maria Szymańska-Ilnata: Synteza sztuk w teatrze randai z Sumatry Zachodniej
- Vinsensius Adi Gunawan Meka: Caci – przedstawienie walki na bicze w rejonie Manggarai na wyspie Flores. Teatr czy rytuał?
- Renata Lesner-Szwarc: Spotkanie z królową wiedźm leyak - taneczna opowieść o czarach z balijskiej wioski
- Małgorzata Jarmułowicz: Lalka jako figura śmierci w widowiskach indonezyjskich
- Lambertus Lako Soli: Wprowadzenie do filozofii narodowej Indonezji – Pancasila
Biogramy autorów
Osoby i instytucje zainteresowane nabyciem książki proszone są o kontakt z
Jadwigą Możdżer