Wyniki ankiet studenckich
Podsumowanie ankiet studenckich „Ankieta Zima 2023/2024” w Instytucie Filologii Germańskiej UG
Bardzo serdecznie dziękujemy wszystkim Studentkom i Studentom, którzy ocenili zajęcia prowadzone w semestrze zimowym 2023/2024 w Instytucie Filologii Germańskiej. Wyniki Państwa ankiet pomagają nam doskonalić pracę dydaktyczną. Udział w ankiecie był niemal dwukrotnie liczniejszy niż przed rokiem. Należy jednak pamiętać, że wyniki nie są uwzględniane, jeśli na temat danych zajęć wypowiedzą się 3 osoby lub mniej. Zapraszamy więc niezmiennie do licznego wypełniania ankiet w przyszłych latach.
Omówiliśmy z pracownikami Instytutu wyniki ankiet i poniżej przedstawiamy ich podsumowanie.
W ankietach oceniono łącznie 14 z 25 nauczycieli akademickich pracujących obecnie w Instytucie Filologii Germańskiej (5 z Zakładu Literatury i Kultury Niemieckiej, 9 z Zakładu Języka Niemieckiego i Translatoryki). Uwzględnionych zostało 144 ankiet (ZLiKN: 51, ZJNiT: 93).
O poszczególnych nauczycielach akademickim wypowiedziało się od 6 do 19 respondentów.
11 z ocenionych osób (ZLiKN: 3, ZJNiT: 8) otrzymało w niemal wszystkich kategoriach oceny zdecydowanie się zgadzam lub raczej się zgadzam lub Trudno powiedzieć. U pozostałych 3 osób krytyczne oceny wahały się między 10 a 80 procent.
Dyrekcja i pracownicy Instytutu podejmują kroki, aby podnieść jakość kształcenia na krytycznie ocenianych zajęciach.
W Zakładzie Literatury i Kultury Niemieckiej bardzo wysoko oceniono zajęcia dr hab. Elizy Szymańskiej („Pani dr ma świetne podejście do studentów, zauważa problemy, z którymi mamy styczność oraz oferuje swoją szczerą pomoc”, „Wykładowczyni z ogromną pasją. Podczas zajęć wykorzystywane są także różne, kreatywne sposoby dydaktyczne, co wyróżnia te zajęcia na tle innych zajęć”, „Zajęcia bardzo ciekawie prowadzone, poszerzone o ciekawe informacje ponadprogramowe”, „Pani Profesor angażuje studentów do dyskusji, zawsze odpowiada na zadane pytania poszerzając odpowiednio wiedzę całej grupy”.)
W Zakładzie Języka Niemieckiego i Translatoryki wyłącznie świetne opinie zebrały m.in. prof. Katarzyna Lukas („Ciekawe teksty, urozmaicony materiał, a Pani Profesor niezmiernie wspierająca i tworząca atmosferę sprzyjającą rozwojowi”), dr Dominika Janus („zajęcia z panią doktor należą do jednych z najprzyjemniejszych i najciekawszych, pani dr Janus potrafi zainteresować studentów, przekazać przydatną w praktyce wiedzę oraz zarazić pasją do gramatyki języka niemieckiego, oprócz tego na zajęciach panuje miła atmosfera”) oraz dr Monika Szafrańska („Zajęcia prowadzone z pasją i zaangażowaniem, próba jak najlepszego przybliżenia studentom niełatwych zagadnień. Prowadząca zawsze chętnie odpowiada na pytania, tłumaczy niejasności, aktywizuje studentów i zachęca do konsultowania z nią wszelkich niejasności. Przygotowuje dodatkowe materiały do pracy w domu i jasno omawia tematykę zajęć. Odnosi się z szacunkiem i zrozumieniem do studentów, stara się ich jak najbardziej zainteresować tematem i wspomóc w nauce.”).
Podsumowanie ankiet studenckich „Ankieta Zima 2022/2023” w Instytucie Filologii Germańskiej UG
Bardzo serdecznie dziękujemy wszystkim Studentkom i Studentom, którzy ocenili zajęcia prowadzone w semestrze zimowym 2022/2023 w Instytucie Filologii Germańskiej. Wyniki Państwa ankiet pomagają nam doskonalić pracę dydaktyczną. Niestety wypowiadało się bardzo mało studentek i studentów. Należy pamiętać, że ankiety, w których wzięły udział mniej niż 3 osoby, nie są uwzględniane. Zapraszamy więc do licznego wypełniania ankiet w przyszłych latach.
Omówiliśmy z pracownikami Instytutu wyniki ankiet i poniżej przedstawiamy ich podsumowanie.
W ankietach oceniono łącznie 15 z 25 nauczycieli akademickich pracujących obecnie w Instytucie Filologii Germańskiej (6 z Zakładu Literatury i Kultury Niemieckiej, 9 z Zakładu Języka Niemieckiego i Translatoryki). Uwzględnionych zostało 95 ankiet (ZLiKN: 37, ZJNiT: 58).
O poszczególnych nauczycielach akademickim wypowiedziało się od 3 do 15 respondentów.
11 z ocenionych osób (ZLiKN: 3, ZJNiT: 8) otrzymało w niemal wszystkich kategoriach oceny zdecydowanie się zgadzam lub raczej się zgadzam lub Trudno powiedzieć. U pozostałych 4 osób krytyczne oceny wahały się między 7 a 50 procent.
W przypadku wszystkich pytań większość ocen była pozytywna. W obu Zakładach najsłabiej zostało ocenione pytanie: „Zajęcia prowadzone były w sposób urozmaicony [np. z wykorzystaniem nowoczesnych metod dydaktycznych, takich jak: praca metodą projektu, analiza przypadków (case study), gamifikacja itp.]”. Jest to dla nas ważna wskazówka i staramy się o udoskonalenie metod dydaktycznych.
Najlepiej ocenione zostały zajęcia prof. UG Elizy Szymańskiej („wybitna wykładowczyni, zawsze pogodna, miła, uprzejma i serdeczna, umie skutecznie i ciekawie przekazać wiedzę”) oraz dr Dominiki Janus („jest wykładowczynią z pasją, wiedzą i szacunkiem do studenta. Zajęcia prowadzi zrozumiale i ciekawie, przez co były one przyjemnością”).
Podsumowanie ankiet studenckich „Ankieta Lato 20/21”
Podsumowanie ankiet studenckich „Ankieta Lato 20/21” w Instytucie Filologii Germańskiej UG
Dziękujemy wszystkim Studentkom i Studentom, którzy ocenili zajęcia prowadzone w roku akademickim 2020/2021 w Instytucie Filologii Germańskiej. Omówiliśmy z pracownikami Instytutu wyniki ankiet i poniżej przedstawiamy ich podsumowanie. Wyniki ankiet studenckich pomagają doskonalić pracę dydaktyczną, dlatego zapraszamy do licznego wypełniania ankiet w przyszłych latach.
W ankietach oceniono łącznie 17 z 27 nauczycieli akademickich pracujących obecnie w Instytucie Filologii Germańskiej (6 z Zakładu Literatury i Kultury Niemieckiej, 11 z Zakładu Języka Niemieckiego i Translatoryki).
Wystarczającą liczbę ankiet (co najmniej trzy) oddano w odniesieniu do 81 pozycji z planu zajęć (ZLiKN: 27, ZJNiT: 54). Dzięki temu uwzględnione zostały 322 ankiety (ZLiKN: 128, ZJNiT: 194).
O poszczególnych nauczycielach akademickim wypowiedziało się od 3 do 32 respondentów. W wielu przypadkach nie można więc mówić o reprezentatywności ankiet.
11 z ocenionych osób (ZLiKN: 3, ZJNiT: 8) otrzymało w niemal wszystkich kategoriach oceny zdecydowanie się zgadzam lub raczej się zgadzam. U pozostałych 6 osób krytyczne oceny wahały się między 30 a 50 procent; czasem jeden przedmiot został oceniony bardzo pozytywnie, a w ocenach drugiego przeważały krytyczne głosy.
W przypadku wszystkich pytań większość ocen była pozytywna. W Zakładzie Literatury i Kultury Niemiec najlepiej zostało ocenione pytanie: „Prowadzący punktualnie zaczynał i kończył zajęcia”:
- 124 zdecydowanie/raczej się zgadzam,
- 4 zdecydowanie/raczej się nie zgadzam.
Natomiast w Zakładzie Języka Niemieckiego i Translatoryki najlepiej zostało ocenione pytanie: „Prowadzący odnosił się do studentów z szacunkiem”.
- 182 zdecydowanie/raczej się zgadzam,
- 2 zdecydowanie/raczej się nie zgadzam.
Najmniej pozytywnych i najwięcej negatywnych odpowiedzi podano w obu zakładach na pytania:
-
Prowadzący efektywnie wykorzystywał czas przeznaczony na zajęcia.
- 256 zdecydowanie/raczej się zgadzam,
- 38 zdecydowanie/raczej się nie zgadzam.
-
Zajęcia prowadzone były w sposób zrozumiały.
- 251 zdecydowanie/raczej się zgadzam,
- 40 zdecydowanie/raczej się nie zgadzam.
-
Zajęcia prowadzone były w sposób urozmaicony.
- 243 zdecydowanie/raczej się zgadzam,
- 48 zdecydowanie/raczej się nie zgadzam.
-
Zajęcia dostarczyły nowej wiedzy lub pozwoliły ugruntować wiedzę już nabytą.
- 256 zdecydowanie/raczej się zgadzam,
- 44 zdecydowanie/raczej się nie zgadzam.
Stosunkowo duży rozrzut odpowiedzi był w pytaniach:
-
Prowadzący jasno określił wymagania związane z zaliczeniem przedmiotu.
- 288 zdecydowanie/raczej się zgadzam,
- 33 zdecydowanie/raczej się nie zgadzam.
-
Forma zaliczenia odpowiadała wymaganiom przedstawionym przez prowadzącego
- 281 zdecydowanie/raczej się zgadzam,
- 21 zdecydowanie/raczej się nie zgadzam.
-
Zakres materiału do zaliczenia odpowiadał wymaganiom przedstawionym przez prowadzącego:
- 279 zdecydowanie/raczej się zgadzam,
- 23 zdecydowanie/raczej się nie zgadzam.
Z wyżej przedstawionych wyników i odpowiedzi na otwarte pytania wyłaniają się następujące pola do doskonalenia pracy dydaktycznej:
- efektywne wykorzystanie czasu, zrozumiałość i urozmaicenie zajęć, przekazanie wiedzy nowej dla osób studiujących;
- komunikacja z osobami studiującymi: zwłaszcza w sytuacjach niestandardowych i przy informowaniu osób studiujących o wymaganiach związanych z zaliczeniem przedmiotu.
Wyniki ankiet studenckich 2017-2018
Formy upowszechniania wyników ankiet:
- Opracowanie wyników ankiet dla poszczególnych kierunków studiów wg wzorca wysłanego w Załączniku nr 1 (przygotowanie: dyrekcje lub kierownictwo jednostek z pomocą sekretariatów).
- Opublikowanie wyników ankiet kierunkowych na stronie internetowej wydziału (w zakładce Jakość Kształcenia) oraz na stronach instytutów lub katedr (w zakładce dotyczącej spraw studenckich albo jakości kształcenia) (przygotowanie: administratorzy stron internetowych na podstawie materiałów z p. 1 i 2).
Załącznik 1
Prezentacja wyników badań ankietowych
Kierunek studiów:
Statystyka ankiet studenckich:
Liczba ankiet |
116 |
Liczba formularzy |
|
Liczba wypełnień |
|
Liczba osób biorących udział w ankiecie |
|
Procent wypełnień |
% |
Badany aspekt kształcenia (wybrane zajęcia) |
TAK |
Raczej TAK |
Nie mam zdania |
Raczej NIE |
NIE |
1.1 Treść zajęć była jasna i zrozumiała |
69=59,48% |
21=18,10% |
8=6,90% |
7=6,03% |
11=9,48% |
90=77,58% |
18=15,51% |
||||
1.2. Poruszane zagadnienia znacząco poszerzyły moją wiedzę i umiejętności |
68=58,62% |
10=8,62% |
8=6,90% |
14=12,07% |
16=13,79% |
78=67,24% |
30=25,86% |
||||
2.1 Czas zajęć był dobrze wykorzystany |
62=53,45% |
17=14,66% |
8=6,90% |
16=13,79 |
13=11,21% |
79=68,11% |
29=25% |
||||
2.2 Prowadzenie zajęć umożliwiało łączenie własnej wiedzy i doświadczeń z nową wiedzą i umiejętnościami |
66=56,90% |
22=18,97% |
14=12,07% |
8=6,90% |
6=5,17% |
88=75,87% |
14=12,07% |
||||
3.1 Warunki uzyskania zaliczenia zostały jasno określone na jednych z pierwszych zajęć |
76=65,52% |
14=12,07% |
4=3,45% |
6=5,17% |
16=13,79% |
90=77,59% |
22=18,96% |
||||
3.2 Zakres i forma stawianych wymagań były związane z realizowaną treścią i założonymi celami zajęć |
74=63,79% |
14=12,07% |
15=12,93% |
6=5,17% |
7=6,03% |
88=75,86% |
13=11,20% |
||||
4.1 Prowadzący zachęcał do stawiania pytań bądź do dzielenia się wątpliwościami |
79=68,10% |
14=12,07% |
7=6,03% |
5=4,31% |
11=9,48% |
93=80,17% |
16=13,79% |
||||
4.2 Prowadzący odnosił się do studentów z szacunkiem i życzliwością |
88=75,86% |
14=12,07% |
6=5,17% |
6=5,17% |
2=1,72% |
102=87,93% |
8=6,89% |
||||
5.1 Zajęcia prowadzone były sumiennie |
73=62,93% |
23=19,83% |
5=4,31% |
9=7,76% |
6=5,17% |
96=82,76% |
15=12,93% |
||||
5.2 Słuchacze mogli bez większych przeszkód konsultować z prowadzącym w czasie jego dyżurów bądź w innych ustalonych terminach czy formach kontaktu |
74=63,79% |
23=19,83% |
12=10,34% |
3=2,59% |
4=3,45% |
97=83,62% |
7=6,04% |
||||
5.3 Zajęcia odbywały się regularnie |
91=78,45% |
17=14,66% |
3=2,59% |
1=0,86% |
4=3,45% |
108=93,11% |
5=4,31% |
||||
5.4 Warunki przeprowadzania zajęć (lokalowe/dostępność sprzętu) były wystarczające/dostosowane do dydaktyki? |
94=81,03% |
15=12,93% |
3=2,59% |
3=2,59% |
1=0.86% |
109=93,96% |
4=3,45% |
||||
6.1 Zajęcia uważam za ważną dla mnie część moich studiów |
60=51,72% |
13=11,21% |
7=6,03% |
12=10,34% |
24=20,69% |
73=62,93% |
36=31.03% |
Analiza wyników badań ankietowych
Silne strony kształcenia na podstawie ocenianych zajęć |
Słabe strony kształcenia na podstawie ocenianych zajęć |
|
|
Planowane działania naprawcze lub mające na celu poprawę jakości kształcenia |
|
|