Światło i ciemność, Tom I
W roku 2000 nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Gdańskiego ukazał się zbiór artykułów poświęconych dziejom okultyzmu w przedrewolucyjnej Rosji: Światło i ciemność. Motywy ezoteryczne w literaturze rosyjskiej przełomu XIX i XX wieku. Książka ta zainicjowała cykl, w którym w 2006 roku został wydany drugi tom gdańskich badaczy: Światło i ciemność. Motywy ezoteryczne w kulturze rosyjskiej początku XX wieku. Ukazał się też tom trzeci, będący plonem międzynarodowego sympozjum naukowego, które odbyło się w Gdańsku w październiku 2008 roku. W następnych latach pojawiały się kolejne tomy: czwarty - Światło i ciemność. Ezoteryzm w kulturze XX i XXI wieku oraz piąty - Światło i ciemność. Podróż inicjacyjna - Podróż metafizyczna - Podróż ezoteryczna. W 2015 roku ukazały się dwa kolejne woluminy - Ciemność i światło, t. 6 oraz Światło i ciemność. Polskie Studia Ezoteryczne. Konteksty, t. 7, przygotowany wspólnie ze Stowarzyszeniem Badań nad Ezoteryzmem Zachodnim działającym przy Uniwersytecie Jagiellońskim.
Światło i ciemność.
Motywy ezoteryczne w literaturze rosyjskiej przełomu XIX i XX wieku.
pod red. E. Biernat
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2001
ISBN 83-88816-01-2, ss. 172.
- E. Biernat, W kręgu modernistycznego ezoteryzmu (Within the Sphere of the Modernist Esoteric), s. 7-16.
- M. Rzeczycka, Sofiologia Władimira Sołowjowa i jej dziedzictwo (The Sophiology of Vladimir Soloviev and Its Legacy), s. 17-54.
- M. Rzeczycka, Mit solarny w „Srebrnym gołębiu” Andrieja Biełego (Solar Myth in Andrey Bely’s „Silver Dove”), s. 55-78.
- K. Arciszewska, Diabelskie Bestiarium. Motywy zwierząt piekielnych w prozie powieściowej rosyjskich symbolistów (A Diabolic Bestiary: Motifs of the Beasts of Hell in the Novels of the Russian Symbolists), s. 79-96.
- K. Arciszewska, Motyw upadłego anioła w rosyjskich powieściach symbolistycznych (The Motif of the Fallen Angel in Russian Symbolist Novels), s. 97-110.
- K. Arciszewska, M. Rzeczycka, Alchemia „Tworzonej legendy” Fiodora Sołoguba (Alchemy in „The Created Legend” by Fedor Sologub), s. 111-123. Fijałkowska-Janiak, Максимилиан Волошин как масонский писатель (Maksimilian Voloshin as a Masonic Writer), s. 124-150.
- E. Biernat, Wielki Mag. Motywy wolnomularskie w twórczości Michaiła Kuzmina (The Great Mage: Motif of Freemasonry in the Prose of Mikhail Kuzmin), s. 151-172.
Książka do pobrania: POBIERZ