Seminaria magisterskie
Seminaria magisterskie w roku akademickim 2024/2025
(1)
dr hab. Ewa Badyda
pok. 3.49
Seminarium będzie poświęcone zagadnieniom współczesnego języka polskiego, zapraszam na nie osoby, które ciekawią rozmaite zagadnienia standardowej odmiany polszczyzny, dające się badać w różnych aspektach w ujęciu synchronicznym. Przykładowe obszary, na których się będzie można w badaniach skoncentrować, to:
- leksyka języka ogólnego i jego odmian środowiskowych,
- semantyka tekstu artystycznego,
- język polski jako obcy,
- zjawiska komunikacyjne w dyskursie publicznym,
- agresja werbalna,
- nazwy własne,
- reklama, mechanizmy perswazji i manipulacji językowej,
- polszczyzna Internetu,
- poprawność językowa.
Zachęcam także do eksplorowania innych obszarów badawczych i zgłaszania własnych tematów – ich rozważanie w ramach pracy magisterskiej będzie możliwe, o ile na pomoc w realizacji sygnalizowanego zamierzenia pozwolą mi własne kompetencje.
(2)
dr hab. Magdalena Kreft-Świetlik
pok. 3.13
Seminarium magisterskie (pół grupy)
Proponowana tematyka obejmuje edytorstwo tekstów XIX w. oraz prozę narracyjną XIX w.
- Edycja (także edycja krytyczna) dziewiętnastowiecznych tekstów autorów już zapomnianych i dzieł dawno niewznawianych. Autor i tytuł do wyboru przez studenta.
- Autorzy i dzieła zapomniane, czyli z dziejów polskiej prozy narracyjnej XIX w. Proza krajowa okresu międzypowstaniowego (lub późniejszego), jej gatunki, tematy i zapoznani przedstawiciele. Gatunki, np. polska powieść tajemnic, powieść biedermeierowska, szkice, obrazki i ramoty, szkice fizjologiczne. Autorzy, np. Władysław Ludwik Anczyc, Józef Symeon Bogucki, Ignacy Chodźko, Deotyma [Jadwiga Łuszczewska], Józef Dzierzkowski, Józef Korzeniowski, Paulina Krakowowa, Józef Ignacy Kraszewski, Aleksander Niewiarowski, Ludwik Sztyrmer, Wacław Szymanowski, Paulina Wilkońska, August Wilkoński, Włodzimierz Wolski, Julia Woykowska, Kazimierz Władysław Wóycicki i in.
Przykłady tematów (pomysły do samodzielnego rozwinięcia):
- Portrety przestępców i złoczyńców w polskiej powieści tajemnic okresu międzypowstaniowego.
- Fizjonomika na usługach literatury, czyli o portretach bohaterów prozy XIX w. (w wybranych utworach).
- Bohaterowie dziewiętnastowiecznego „flamandzkiego malowania”.
- Przekupki, handlarze, kupcowe i domokrążcy… – portrety sprzedawców i sprzedawczyń w prozie polskiej XIX w.
- Obrazy małych miasteczek w wybranych utworach prozatorskich XIX w.
- Między romansem a powieścią społeczną. Proza wybranego pisarza (np. J. Dzierzkowskiego, J. Korzeniowskiego, W. Wolskiego, J.S. Boguckiego).
- Domowe szczęście i rodzina w wybranych utworach biedermeierowskich J. Korzeniowskiego. Koncepcja etyczna i ideowo-estetyczna.
- Proza J.I. Kraszewskiego wobec modelu powieści tajemnic (na przykładzie wybranych powieści).
- Niepozorność i ważność codzienności w wybranych powieściach współczesnych Józefa I. Kraszewskiego.
- Dziewiętnastowieczne science-fiction. Zwierciadlana zagadka Deotymy i in. wybrane utwory.
- Pisarstwo Pauliny Krakowowej wobec paradygmatu epoki.
(3)
prof. dr hab. Grażyna Tomaszewska
pokój 3.44
Propozycje na seminarium magisterskie (I MSU) 2024:
- Tematy dotyczące poezji/ twórczości Adama Mickiewicza, Czesława Miłosza, Wisławy Szymborskiej.
- Tematy związane z korespondencją sztuk: literatura w związku z filmem, z malarstwem, z innymi tekstami kultury
- Sztuka interpretacji różnych tekstów kultury
- Dydaktyka literatury i problemy związane z edukacją polonistyczną.
(4)
Prof. dr hab. Aleksandra Ubertowska, Instytut Filologii Polskiej UG, Zakład Historii Literatury Polskiej.
czwartki, 9.45-11.15, gab. 3.15
Zapraszam do udziału w seminarium magisterskim z zakresu polskiej literatury współczesnej (1939-2022), którego problematyka będzie oscylowała wokół trzech obszarów tematycznych: 1/ postpamięci i teorii traumy, 2/ kobiecego doświadczenia historii, 3/ ekokrytyki.
Istnieje możliwość zgłoszenia autorskiego tematu pracy, w porozumieniu z prowadzącą.
I. PAMIĘĆ, POSTPAMIĘĆ, TEORIA TRAUMY, NARRACJE TRAUMATYCZNE W LITERATURZE.
- Narracje postttraumatyczne w polskiej prozie współczesnej (Magdalena Tulli, Sylwia Chutnik).
- Trauma jako zasada strukturyzująca tekst „Czarnych sezonów” Michała Głowińskiego.
- Trauma (niedoszłego) macierzyństwa w „Obsoletkach” Justyny Bargielskiej.
- Rekonstrukcja przestrzeni „niemieckiego Gdańska” w polskiej prozie współczesnej.
- Wojna i Zagłada z perspektywy dziecka w prozie wspomnieniowej Michała Głowińskiego.
- Maria Orwid jako badaczka traumy i „podmiot traumatyczny” (ofiara historycznej traumy).
- Postpamięć getta w „Umschlagplatz” Jarosława M. Rymkiewicza i „Fabryce muchołapek” Andrzeja Barta.
- Popkulturowe inspiracje we współczesnej literaturze i sztuce o Holokauście („Noc żywych Żydów” Igora Ostachowicza i „Lego.Obóz koncentracyjny” Zbigniewa Libery).
- Poetyka hauntologiczna („widmowa”) w prozie Piotra Szewca.
- Semantyka widm w polskiej literaturze współczesnej ( na wybranych przykładach).
- Funkcje widmowych przestrzeni i postaci w prozie Włodzimierza Odojewskiego.
II. HERSTORIE. KOBIECE DOŚWIADCZENIE HISTORII.
- Obraz łagru i opis doświadczenia obozowego w książce Barbary Skargi „Po wyzwoleniu (1944-1956)”.
- „Kobiece” i „męskie” doświadczanie historii (analiza porównawcza „Wariacji pocztowych” Kazimierza Brandysa i „Utworu o Matce i Ojczyźnie” Bożeny Keff).
- Rekonstrukcja „matczynej historii” w „Rodzinnej historii lęku” Agaty Tuszyńskiej.
- Kobiece bohaterki Doroty Masłowskiej wobec historii („Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną”, „Między nami dobrze jest”)..
- Postmemorialne narracje o Zagładzie w prozie Ewy Kuryluk.
III. EKOKRYTYKA, HUMANISTYKA ŚRODOWISKOWA, NOWE FILOZOFIE NATURY.
- Podmioty nie-ludzkie w poezji Wisławy Szymborskiej.
- Filozofia Natury/natury w twórczości Witolda Gombrowicza.
- Proza Olgi Tokarczuk: próba lektury ekofeministycznej.
- Problematyka i topika „zagłady gatunków” w polskiej poezji współczesnej.
- Sycylia jako ekosystem („Książka o Sycylii” Jarosława Iwaszkiewicza, „Podróż na Sycylię, czyli Koniec świata” Ewy i Andrzeja Banachów).
- Ptaki i zwierzęta Czesława Miłosza.