Seminaria magisterskie

Seminaria magisterskie w roku akademickim 2024/2025

 

(1)

dr hab. Ewa Badyda

pok. 3.49

 

Seminarium będzie poświęcone zagadnieniom współczesnego języka polskiego, zapraszam na nie osoby, które ciekawią rozmaite zagadnienia standardowej odmiany polszczyzny, dające się badać w różnych aspektach w ujęciu synchronicznym. Przykładowe obszary, na których się będzie można w badaniach skoncentrować, to:

- leksyka języka ogólnego i jego odmian środowiskowych,

- semantyka tekstu artystycznego,

- język polski jako obcy,

- zjawiska komunikacyjne w dyskursie publicznym,

- agresja werbalna,

- nazwy własne,

- reklama, mechanizmy perswazji i manipulacji językowej,

- polszczyzna Internetu,

- poprawność językowa.

Zachęcam także do eksplorowania innych obszarów badawczych i zgłaszania własnych tematów – ich rozważanie w ramach pracy magisterskiej będzie możliwe, o ile na pomoc w realizacji sygnalizowanego zamierzenia pozwolą mi własne kompetencje.


(2)

dr hab. Magdalena Kreft-Świetlik

pok. 3.13

Seminarium magisterskie (pół grupy)

 

Proponowana tematyka obejmuje edytorstwo tekstów XIX w. oraz prozę narracyjną XIX w.

  1. Edycja (także edycja krytyczna) dziewiętnastowiecznych tekstów autorów już zapomnianych i dzieł dawno niewznawianych. Autor i tytuł do wyboru przez studenta.
  2. Autorzy i dzieła zapomniane, czyli z dziejów polskiej prozy narracyjnej XIX w. Proza krajowa okresu międzypowstaniowego (lub późniejszego), jej gatunki, tematy i zapoznani przedstawiciele. Gatunki, np. polska powieść tajemnic, powieść biedermeierowska, szkice, obrazki i ramoty, szkice fizjologiczne. Autorzy, np. Władysław Ludwik Anczyc, Józef Symeon Bogucki, Ignacy Chodźko, Deotyma [Jadwiga Łuszczewska], Józef Dzierzkowski, Józef Korzeniowski, Paulina Krakowowa, Józef Ignacy Kraszewski, Aleksander Niewiarowski, Ludwik Sztyrmer, Wacław Szymanowski, Paulina Wilkońska, August Wilkoński, Włodzimierz Wolski, Julia Woykowska, Kazimierz Władysław Wóycicki i in.

Przykłady tematów  (pomysły do samodzielnego rozwinięcia):

  • Portrety przestępców i złoczyńców w polskiej powieści tajemnic okresu międzypowstaniowego.
  • Fizjonomika na usługach literatury, czyli o portretach bohaterów prozy XIX w. (w wybranych utworach).
  • Bohaterowie dziewiętnastowiecznego „flamandzkiego malowania”.
  • Przekupki, handlarze, kupcowe i domokrążcy… – portrety sprzedawców i sprzedawczyń w prozie polskiej XIX w.
  • Obrazy małych miasteczek w wybranych utworach prozatorskich XIX w.
  • Między romansem a powieścią społeczną. Proza wybranego pisarza (np. J. Dzierzkowskiego, J. Korzeniowskiego, W. Wolskiego, J.S. Boguckiego).
  • Domowe szczęście i rodzina w wybranych utworach biedermeierowskich J. Korzeniowskiego. Koncepcja etyczna i ideowo-estetyczna.
  • Proza J.I. Kraszewskiego wobec modelu powieści tajemnic (na przykładzie wybranych powieści).
  • Niepozorność i ważność codzienności w wybranych powieściach współczesnych Józefa I. Kraszewskiego.
  • Dziewiętnastowieczne science-fiction. Zwierciadlana zagadka Deotymy i in. wybrane utwory.
  • Pisarstwo Pauliny Krakowowej wobec paradygmatu epoki.

 

 


(3)

prof. dr hab. Grażyna Tomaszewska

pokój 3.44

Propozycje na seminarium magisterskie (I MSU) 2024:

  1. Tematy dotyczące poezji/ twórczości Adama Mickiewicza, Czesława Miłosza, Wisławy Szymborskiej.
  2. Tematy związane z korespondencją sztuk: literatura w związku z filmem, z malarstwem, z innymi tekstami kultury
  3. Sztuka interpretacji różnych tekstów kultury
  4. Dydaktyka literatury i problemy związane z edukacją polonistyczną.

(4)

Prof. dr hab. Aleksandra Ubertowska, Instytut Filologii Polskiej UG, Zakład Historii Literatury Polskiej.

czwartki, 9.45-11.15, gab. 3.15

 

Zapraszam do udziału w seminarium magisterskim z zakresu polskiej literatury współczesnej (1939-2022), którego problematyka będzie oscylowała wokół trzech obszarów tematycznych: 1/ postpamięci i teorii traumy, 2/ kobiecego doświadczenia historii, 3/ ekokrytyki.

Istnieje możliwość zgłoszenia autorskiego tematu pracy, w porozumieniu z prowadzącą.

 

I. PAMIĘĆ, POSTPAMIĘĆ, TEORIA TRAUMY, NARRACJE TRAUMATYCZNE W LITERATURZE.

  1. Narracje postttraumatyczne w polskiej prozie współczesnej (Magdalena Tulli, Sylwia Chutnik).
  2. Trauma jako zasada strukturyzująca tekst „Czarnych sezonów” Michała Głowińskiego.
  3. Trauma (niedoszłego) macierzyństwa w „Obsoletkach” Justyny Bargielskiej.
  4. Rekonstrukcja przestrzeni „niemieckiego Gdańska” w polskiej prozie współczesnej.
  5. Wojna i Zagłada z perspektywy dziecka w prozie wspomnieniowej Michała Głowińskiego.
  6. Maria Orwid jako badaczka traumy i „podmiot traumatyczny” (ofiara historycznej traumy).
  7. Postpamięć getta w „Umschlagplatz” Jarosława M. Rymkiewicza i „Fabryce muchołapek” Andrzeja Barta.
  8. Popkulturowe inspiracje we współczesnej literaturze i sztuce  o Holokauście („Noc żywych Żydów” Igora Ostachowicza i „Lego.Obóz koncentracyjny” Zbigniewa Libery).
  9. Poetyka hauntologiczna („widmowa”) w prozie Piotra Szewca.
  10. Semantyka widm w polskiej literaturze współczesnej ( na wybranych przykładach).
  11. Funkcje widmowych przestrzeni i postaci w prozie Włodzimierza Odojewskiego.

II. HERSTORIE. KOBIECE DOŚWIADCZENIE HISTORII.

  1. Obraz łagru  i opis doświadczenia obozowego w książce Barbary Skargi „Po wyzwoleniu (1944-1956)”.
  2. „Kobiece” i „męskie” doświadczanie historii (analiza porównawcza „Wariacji pocztowych” Kazimierza Brandysa i „Utworu o Matce i Ojczyźnie” Bożeny Keff).
  3. Rekonstrukcja „matczynej historii” w „Rodzinnej historii lęku” Agaty Tuszyńskiej.
  4. Kobiece bohaterki Doroty Masłowskiej wobec historii („Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną”, „Między nami dobrze jest”)..
  5. Postmemorialne narracje o Zagładzie w prozie Ewy Kuryluk.

III. EKOKRYTYKA, HUMANISTYKA ŚRODOWISKOWA, NOWE FILOZOFIE NATURY.

  1. Podmioty nie-ludzkie w poezji Wisławy Szymborskiej.
  2. Filozofia Natury/natury w twórczości Witolda Gombrowicza.
  3. Proza Olgi Tokarczuk: próba lektury ekofeministycznej.
  4. Problematyka i topika „zagłady gatunków” w polskiej poezji współczesnej.
  5. Sycylia jako ekosystem („Książka o Sycylii” Jarosława Iwaszkiewicza, „Podróż na Sycylię, czyli Koniec świata” Ewy i Andrzeja Banachów).
  6. Ptaki i zwierzęta Czesława Miłosza.

 

 

 

 

 

 

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: wtorek, 19. Wrzesień 2023 - 15:49; osoba wprowadzająca: Martyna Wielewska-Baka Ostatnia zmiana: niedziela, 15. Wrzesień 2024 - 22:56; osoba wprowadzająca: Martyna Wielewska-Baka