Seminaria licencjackie
Seminaria licencjackie w roku akademickim 2023/24
dr Bartosz Dąbrowski
Katedra Historii Literatury IFP
profil seminarium: literaturoznawcze, pokój 3.7
Seminarium licencjackie chciałby poświęcić tematom z zakresu literatury polskiej XX i XXI wieku. Za ciekawe do opracowania uważam zwłaszcza różnorodne zjawiska prozy najnowszej, które dają się opisać przy pomocy metodologii, wykorzystujących perspektywę postsekularną, problematykę postpamięci, widmokrytykę i teorię traumy oraz badania z zakresu gender studies, krytyki feministycznej i queer theory. Poniżej podaję kilka przykładowych tematów z każdego działu. (Pełna lista tematów na seminarium. Dopuszczam tematy własne).
Krytyka postsekularna i widmoontologia
- „Żałoba, która nadchodzi - Bóg, który się zbliża.” Problematyka postsekularna Opowiadań bizarnych Olgi Tokarczuk.
- Ekofeminizm i ekoteologia. Od Prowadź swój pług… po Opowiadania bizarne Olgi Tokarczuk.
- Tranzycje. Boginiczna metafizyka Olgi Tokarczuk. Od Prawieku… po Annę In w grobowcach świata.
- Herezja i utopia. Podróż ludzi Księgi Olgi Tokarczuk w perspektywie postsekularnej.
- Srebrzysko. Gnostyckie reinterpretacje Stefana Chwina.
- Chrystologia i dystopia. Panna Ferbelin (2011) Stefana Chwina jako powieść o drugim przyjściu, końcu i impasie polityki.
- Obraz i trauma wcielenia. Ostatnia wieczerza Pawła Huellego.
- Widmoontologie i zjawy w Zapiskach bez daty (1970) Juliana Przybosia.
- Wstydliwe widmo. Praca żałoby w Zapiskach dla zjawy (2004) Jerzego Stempowskiego.
- Notatnik z Altengrabow (2002) Konstantego I. Gałczyńskiego wobec tradycji ćwiczeń duchowych i autobiograii duchowej.
Postpamięć, studia nad traumą i proza po 1989 roku
- Postpamięć, wielogłosowość, niewspółobecność. Poemat postmemorialny Bożeny Umińskiej Keff (Utwór o Matce i Ojczyźnie).
- Motyw dybuka w powieści postmemorialnej Andrzej Bart Dybuk mniemany (2021).
- Materialność żałoby, fantazje postpamięci. Agata Tuszyńska Czarna torebka (2023).
- Przesłony traumy. Przeszłość, obraz i miejsce w Drożdżowni Jakuba Kornhausera.
- Postmemorialne polifonie Mikołaja Grynberga
Gender studies, krytyka feministyczna i queer theory
- Retoryka spontaniczności w prozie Doroty Kotas
- Homospołeczne continuum. Martyna Bunda Podwilcze (2023), Olga Górska Nie wszyscy pójdziemy do raju (2023), Małgorzaty Lebda Łakome (2023)
- Sarmackość jako camp w prozie Michała Witkowskiego.
- Homoseksualne liryki Jacka Dehnela
- Seksualność jako żałoba. Poezja Eugeniusza Tkaczyszyna Dyckiego.
prof. dr hab. Edward Jakiel
- Biblia w literaturze polskiej (wybrane zagadnienia, kreacje postaci, motywy, parafrazy literackie, przygotowanie opracowań krytycznych utworów, itd.).
- Historia literatury Młodej Polski (obok wybranych wątków w spuściźnie wybitnych autorów także twórczość pisarzy mało znanych, dzieł zapomnianych, czasopiśmiennictwo przełomu XIX/XX w.,)
- Problematyka religijna, liturgia w literaturze, religijna literatura użytkowa XIX-XXI w.
dr Beata Jędrzejczak
Język i komunikacja w mediach (językoznawstwo)
Seminarium będzie poświęcone językowo-komunikacyjnym zjawiskom i procesom mającym miejsce w zmediatyzowanej kulturze współczesnej, w tym w popkulturze.
We współczesnym świecie, który Zygmunt Bauman określił jako płynny, stale dokonują się zmiany w mediach. Dynamiczny rozwój radia, telewizji i internetu zmienił i zrewolucjonizował społeczeństwo, kulturę, komunikację, język, zachowania i zwyczaje językowo-komunikacyjne. Przede wszystkim przekształciły się dotychczasowe modele komunikacji w wymiarze społecznym (przeorganizował się tradycyjny układ nadawczo‑odbiorczy, a przekaz zastąpiła interakcja) i wykształciła się nowa odmiana językowa nazywana medialną.
Zapraszam wszystkich, którzy interesują się językiem i komunikacją we współczesnych mediach masowych, a także współczesną kulturą oraz jej przemianami, zachodzącymi pod wpływem nowych mediów i mediów społecznościowych.
Przykładowe obszary badań to:
- Homogenizacja mediów i ich języka.
- Językowe odmiany medialne (prasowa, radiowa, telewizyjna, internetowa).
- Przemiany języka mediów i języka w mediach.
- Tekst medialny w perspektywie genologicznej.
- Gatunki interaktywne. Dialogiczność przekazów jako główna strategia w nowych mediach.
- Wpływ języka mediów elektronicznych na media tradycyjne.
- Język w mediach jako nośnik wartości – sposoby wyrażania sądów wartościujących, aksjologia w rzeczywistości zmediatyzowanej,.
- Obiektywizm i subiektywizm przekazu medialnego – wykładniki językowe.
- Reklama.
- Perswazja i manipulacja w mediach – środki językowe i stylistyczne (stereotypy, konotacje, etykietowanie, rola kontrastu, ironii, autorytetu, ekspresji).
- Upotocznienie dyskursu medialnego (językowe i pragmatyczne, potoczność jako główna strategia konwersacyjna).
- Dyskusja i debata jako formy perswazyjne w mediach.
- Nazwy własne w komunikatach medialnych.
Zapraszam także do zgłaszania tematów wybiegających poza wymienione obszary, ale mieszczące się w zakresie współczesnego językoznawstwa polonistycznego.
dr Martyna Wielewska-Baka
Zakład Teorii Literatury i Krytyki Artystycznej
Problematyka przemocy, wojen i konfliktów zbrojnych w mediach i literaturze współczesnej
Zapraszam na seminarium poświęcone związkom literatury i mediów z problematyką współczesnych wojen i konfliktów zbrojnych. Poniżej proponuję bardzo ogólne zagadnienia (słowa-klucze), które mogą stać się pomocne w poszukiwaniu i interpretowaniu wybranych przez Państwa lektur:
- wokół filozoficznej i teoretycznej problematyki wojny
- kulturowe i społeczne aspekty wojny
- wojna sprawiedliwa i niesprawiedliwa
- estetyzacja wojny
- współczesne konflikty zbrojne
- zagadnienia militaryzacji i militaryzmu
- uchodźcy wojenni
- biopolityka, władza i śmierć
- demokracja i przemoc
- terroryzm i współczesne formy przemocy
- taktyki prewencyjne
- przyszłe wojny.
Zachęcam do własnych poszukiwań lekturowych. Jestem otwarta na Państwa propozycje również w poza-wojennej tematyce, zwłaszcza jeśli Państwa wybory oscylują wokół współczesnych zagadnień społeczno-politycznych.