Światło i ciemność, T.VII

sic7

Światło i ciemność. 

Polskie Studia Ezoteryczne. Konteksty
Tom VII
pod red. M. Rzeczyckiej i  I. Trzcińskiej
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2015
ISBN 987-83-7865-320-2
ss. 270

Spis treści:

Słowo wstępne, s.9.

I

  • K. Hess, Zachodni ezoteryzm jako obszar badań akademickich – zakres, problematyka, perspektywa polska (Western Esotericism as an Academic Field of Research – Scope, Problems, Polish Perspective), s.15-42.
  • D. Nowakowski, Przemiany relacji inicjacji i wiedzy tajemnej od XV do XVII wieku. Prolegomena do badań (Metamorphoses of Connections of Initiation and Hidden Knowledge in the 15th -17th   Century. Prolegomena to Research), s. 43-55.

            II

  • K. Banek, Aleksandria hellenistyczna – źródło i inspiracja ezoteryki zachodniej. (Hellenic Alexandria – the Source and Inspiration for Western Esotericism), s. 59-75.
  • A. Tylak: Miejsce i rola dajmonów w Corpus Hermeticum na tle wcześniejszej greckiej tradycji „demonologicznej” (The Position and Role of Daemons in Corpus Hermeticum as Compared to the Earlier Greek Tradition), s. 76-89-108.
  • T. Dekert, Ostracyzm wobec heretyków jako metoda budowania granic wspólnoty w Adversus haereses Ireneusza z Lyonu (Ostracism Against Heretics as a Means of Building Community Boundaries in Adversus haereses of Irenaeus of Lyons), s. 90-109.
  • M. Spurgiasz, Zosimos z Panopolis, życie i twórczość w recepcji arabskiej i bizantyńskiej.(The Life and Works of Zosimos of Panopolis in the Arabic and Byzantine Traditions), s. 110-122
  • W. Kosior, Demony psalmu 91 według Midraszu Bamidbar Rabba 12:3. Tłumaczenie i komentarz (The Demons of Psalm 91 According to Midrash Bamidbar Rabbah 12:3. Translation and Commentary), s. 123-131.
  • E. Olechnowicz, Thomas Browne: między racjonalnym a hermetycznym. (Thomas Browne – Between the Rational and the Hermetic), s. 132-141.
  • T. Cegielski, Legendy założycielskie masonerii jako źródło wolnomularskiej ezoteryki. Pierwsza połowa XVIII wieku (Founding Legends as a Source of Masonic Esoteric. The First Half of the 18th Century), s. 142-160
  • T. Szymański, Pojęcia pierwotnego Objawienia i jego tradycji u francuskich iluministów przełomu XVIII i XIX wieku (The Concepts of Primal Revelation and Its Tradition in the Works of French Martinists at the Turn of the 18th and the 19th Centuries), s. 162-172.
  • M. Piróg, Synchroniczność. Jungowska próba reaktywacji renesansowej wizji przyrody (Synchronicity. Jungian Attempt to Reactivate the Renaissance Vision of Nature), s. 173-18
  • A. Bebel, Motywy egipskie w Świątyni Seta (Ancient Egyptian Motifs in the Temple of Set), s. 184-191.

III

  • A. Chudzińska-Parkosadze, Problemy interpretacji utworu mistycznego na przykładzie tragedii Faust J.W. Goethego (Interpretation Problems with a Mystic Work of Literature  on the Basis of the Tragedy Faust by J.W. Goethe), s. 195-210.
  • Ł. Czepułkowski, Kilka uwag na temat literackich recepcji tak zwanych opętań z Loudun (1632–1634) (A Few Comments on Literary Interpretations of the so-called Demonic Possessions in Loudun 1632–1634), s. 211-219.
  • D. Oboleńska, Wokół poszukiwań alchemicznych motywów i tematów na polskim i rosyjskim rynku wydawniczym w drugiej połowie XX i na początku XXI wieku (Around the Researches of the Alchemical Motives and Themes in Polish and Russian publishing market in the Second Half of the 20th Century and the Beginning of the 21st Century), s. 220-233.

IV

  • J. Prokopiuk, Ezoteryka i nauka. I znów ezoteryka. Metodologia implicite, metodologia sensu stricto i metodozofia (Esotericism and Science. Esotericism Again. Methodology implicite, Methodology Sensu Stricto and Methodosophy), s. 237-264.

          Spis ilustracji, s. 265.

 

 

 

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: piątek, 1. Styczeń 2016 - 23:19; osoba wprowadzająca: Monika Rzeczycka Ostatnia zmiana: piątek, 8. Styczeń 2016 - 14:56; osoba wprowadzająca: Monika Rzeczycka