Światło i ciemność, Tom III

Światło i ciemność, Tom III

Światło i ciemność. 

Motywy ezoteryczne w kulturze rosyjskiej początku XX wieku
Tom III
pod red. D. Oboleńskiej i M. Rzeczyckiej
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2009
ISBN 987-83-7326-683-4
ss. 305

Spis treści:

  • D. Oboleńska, M. Rzeczycka, Słowo wstępne, s. 7.

  • J. Prokopiuk, Towiański - na nowo (A New Look at Towiański), s. 10-25.

  • E. Biernat, Ezoteryczna misja Borisa Lemana (Esoteric mission of Boris Leman), s. 26-37.

  • M. Rzeczycka, Оккультистки Серебряного века. (Теософия и окрестности) (Women in Esoteric Movement of Silver Age), с. 38-57.

  • J. Greń-Kulesza, Ezoteryzm w życiu Margarity Sabasznikowej. „Zielona żmija, czyli historia jednego życia” (Esoteric in Margarita Sabashnikova’s life. „Die Grüne Schlange. Lebenserinnerungen), s. 58-70.

  • Z. Krasnopolska-Wesner, Antropozoficzne obrazy Margarity Sabasznikowej (Anthroposophical painting of Margarita Sabashnikova), s. 72-89.

  • D. Oboleńska, Фиолетовый в желтом. Сценические композиции В. Кандинского и антропософия Р. Штейнера. Часть первая. Визуализация (Violet in Yellow. Stage Composition of V. Kandinsky and the Anthroposophy of R. Steiner. Part One. Visualization), s. 90-110.

  • G. Bobilewicz, Духовное в искусстве. Ангелы Микалоюса Чюрлениса (Spirituality in Art. Mikalojus Čiurlionis’s Angels), s. 111-139.

  • I. Malej, Anioły Michaiła Wrubla (The Angels of Mikhail Wrubel), s. 140-156.

  • M. Федоров, Юргис Балтрушайтис и духовные традиции исихазма и испанских мистиков (Jurgis Baltrusajtis and Spiritual Tradition of Hesychasm and Spanish Mystics), s. 157-169.

  • A. Ćwiklińska, Ezoteryczny kontekst motywu Słońca w liryce Konstantina Balmonta (The Esoteric Context of the Sun Motif in Konstantin Balmont’s Poems), s. 170-182.

  • M. Matecka, Muzyczne wizje światła i ciemności w twórczości Aleksandra Skriabina (Musical Visions of Light and Darkness in the Artistic Output of Alexander Skryabin), s. 183-194.

  • T. Kopac, Мистика звука в критической прозе Андрея Белого (Sound Mysticism in the Critical Prose of Andriej Bely), s. 195-215.

  • A. Chudzińska-Parkosadze, Отражение идей философии Владимира Соловьева в романе Андрея БелогоПетербург(Reflection of Vladimir Soloviev Philosophical Ideas on the Novel „Petersburg” by Andriej Bely), s. 216-228.

  • I. Fijałkowska-Janiak, Эзотерические мотивы в творчестве русских реалистов перелома XIX и XX веков. Символика ночи (Esoteric Motifs in the Works of Russian Realists of the Turn of 20th Century. The Symbolism of Night), s. 229-255.

  • A. Dudek, O demonologicznych ujęciach w twórczości Dmitrija Mierieżkowskiego (On Demonological Issues in the Literary Output of Dmitry Merezhkovsky), s. 257-273.

  • K. Arciszewska, Okultystyczny wymiar wampiryzmu w trylogii Wiery Kryżanowskiej (Rochester) „В царстве тьмы(The Occult Aspect of Vampirism in the Trilogy „V Carstve T’my”), s. 274-289.

  • E. Komisaruk, Motywy ezoteryczne w prozie Jewdokii Nagrodskiej (The Esoteric Motifs in the Prose of Evdokiia Nagrodskaia), s. 290-304.

Aby kupić tę książkę, przejdź do strony Wydawnictwa UG

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: piątek, 20. Listopad 2015 - 11:23; osoba wprowadzająca: Patryk Gawor Ostatnia zmiana: piątek, 20. Listopad 2015 - 11:24; osoba wprowadzająca: Patryk Gawor