Seminaria licencjackie
Seminaria licencjackie w roku akademickim 2025/2026
Poniżej przedstawiamy opisy seminariów licencjackich w roku akademickim 2025/26:
(1)
Dr hab. Zofia Pomirska, prof. UG
Propozycje zagadnień podejmowanych na seminarium 2025/2026
Problematyka seminarium obejmuje zagadnienia łączące elementy językoznawstwa i literaturoznawstwa oraz psychologii i pedagogiki. Proponuję przyjrzenie się polskiej szkole z perspektywy ucznia jako uczestnika procesu nauczania – uczenia się, a zwłaszcza tego, który wymaga zindywidualizowanej ścieżki kształcenia („edukacji skrojonej na miarę”). Chciałabym zwrócić uwagę na te idee i prądy we współczesnej edukacji, które mogą stać się źródłem inspiracji dla polonisty. Szczególnie interesuje mnie obszar kształcenia sprawności językowych (nadawczo-odbiorczych) ucznia w kontekście edukacji polonistycznej, w tym rozmaite uwarunkowania sprawności czytelniczych. Odrębnym problemem badawczym jest wizerunek szkoły (i szkolnej społeczności) w literaturze dla młodego czytelnika.
Przykładowe zagadnienia:
1. Umiejętność i sprawność czytania jako składniki sprawności językowej.
2. Stan umiejętności czytelniczych dzieci i młodzieży szkolnej.
3. Kultura żywego słowa jako wsparcie praktyk czytelniczych.
4. Specjalne potrzeby edukacyjne w praktyce szkolnej.
5. Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu w kontekście nauczania języka polskiego.
6. Nauczanie języka polskiego w perspektywie inkluzji.
7. Paradygmat konstruktywistyczny a tworzenie środowiska uczenia się języka polskiego.
8. Językowo-kulturowa kreacja szkoły w literaturze dla dzieci i młodzieży.
Seminarium będzie się odbywać w pokoju 3.42, serdecznie zapraszam!
(2)
dr Sylwia Karpowicz-Słowikowska pok. 3.21 (czwartek godz. 9:45)
Zakres: literatura polska II połowy XIX i początku XX wieku
Kręgi tematyczne:
- Tożsamość narodowa i społeczna (w literaturze i publicystyce).
Proponowane tematy:
- „Motyw wspólnoty narodowej i jego transformacje w utworach…”
- „Ewolucja kategorii ‘narodu’ i ‘społeczeństwa’ w …”
- „Ojczyzna prywatna i wspólna – literackie wizje patriotyzmu w ...”
- „Tożsamość klasowa i społeczna w polskiej prozie i publicystyce przełomu XIX i XX wieku”
- „Literacka twarz obcości – ‘inny’ jako figura społeczna i narodowa w polskiej literaturze przełomu XIX i XX”
- „Narracje lokalne i ogólnonarodowe – przestrzenie tożsamości w polskiej literaturze”
- „Naród jako wspólnota pamięci na przykładzie…”
- Literatura wobec historii: narracje o Polsce i Polakach
Proponowane tematy:
- „Polska jako kraj ‘niespełniony’? Refleksje historyczno-literackie od Sienkiewicza …”
- „Mit powstańczy w polskiej literaturze – między gloryfikacją a dekonstrukcją”
- „Polskość jako narracja – konstruowanie narodowej tożsamości w literaturze przełomu XIX i XX”
- „Powstanie jako doświadczenie narodowe – obraz Polski i Polaków w literaturze powstańczej”
- „Historia prywatna i zbiorowa – portret społeczny Polaków w narracjach literackich”
- Język ideologii – jak literatura piękna i publicystyka kreują światopoglądy?
Proponowane tematy:
- „Powieść jako manifest – ideologiczne przesłanie utworów”
- „Publicystyka jako forma kształtowania opinii społecznej”
- „Polityka w języku poetyckim – ideologiczne przesłania w poezji polskiej przełomu XIX i XX wieku”
- „Kreowanie ‘wroga’ w języku literatury i mediów – mechanizmy polaryzacji światopoglądowej”
- „Publicystyka i literatura jako narzędzie formowania świadomości społecznej – analiza porównawcza wybranych tekstów z przełomu XIX i XX wieku”
- Możliwe są tematy zaproponowane przez studenta, mieszczące się w zakreślonej problematyce.
(3)
dr Beata Jędrzejczak
gabinet: 3.46
temat: Wokół relacji język a (pop)kultura
Zapraszam na seminarium językoznawcze poświęcone relacji języka i kultury, przede wszystkim współczesnej zmediatyzowanej kultury popularnej.
Współczesna kultura podlega procesom egalitaryzacji, które prowadzą do zatarcia granic między jej odmianami tzw. wysoką i popularną. Jednak zjawiska takie jak renesans literatury gatunkowej, kluczowa rola celebrytów w przestrzeni publicznej, ekspansja zachowań codziennych w świecie wirtualnym czy rezygnacja z intymności na rzecz zaistnienia w rzeczywistości medialnej stanowią ewidentne przejawy niepodzielnego panowania kultury popularnej. Badania dotyczące języka i kultury w tym kontekście są niezbędne dla współczesnej humanistyki, ponieważ to właśnie w sferze popkultury manifestują się kluczowe procesy komunikacyjne XXI wieku i rysują się tendencje wyznaczające mapę współczesności.
Przykładowe obszary badań to:
- Językowo-kulturowe obrazy wybranych elementów rzeczywistości (materialnej i niematerialnej), odnoszących się m.in. do grup narodowościowych, etnicznych, wyznaniowych, zawodowych, politycznych, subkultur, mniejszości seksualnych, płci, ról rodzinnych, postaci mistycznych, mitologicznych i fantastycznych, uczuć, wartości i antywartości, ideologii w wybranych tekstach, np. w utworach muzycznych, współczesnej frazeologii, tytułach powieści popularnych;
- Językowo-wizualne i multimodalne kreacje wybranych elementów rzeczywistości w dyskursie medialnym (prasowym, radiowym, telewizyjnym, internetowym);
- Zmiany we współczesnym języku uwarunkowane kulturowo (np. odmiana mówiono-pisana, ekspansja stylu potocznego, wulgaryzacja języka);
- Tekst medialny w perspektywie genologicznej, np. mem internetowy, zapowiedź książkowa, wywiad;
- Język w mediach jako nośnik wartości – sposoby wyrażania sądów wartościujących, aksjologia w rzeczywistości zmediatyzowanej;
- Reklama;
- Perswazja i manipulacja w mediach – środki językowe i stylistyczne (stereotypy, konotacje, etykietowanie, rola kontrastu, ironii, autorytetu, ekspresji);
- Nazwy własne w tekstach medialnych, onomastyczna analiza dyskursu;
- Tabu i eufemizmy w języku i kulturze.
Zapraszam także do zgłaszania tematów wybiegających poza proponowane zagadnienie, ale mieszczące się w zakresie współczesnego językoznawstwa polonistycznego.
(4)
Dr Jolanta Laskowska pokój 3.37
Profil seminarium: literaturoznawczy i medioznawczy
Zakres tematyczny: Literatura, czytelnictwo, rynek książki i media w perspektywie współczesnej polonistyki
Opis seminarium
Seminarium poświęcone jest szeroko rozumianym zagadnieniom literatury, kultury czytelniczej i mediów – od dawnych tradycji po współczesne zjawiska. Szczególną uwagę poświęcimy procesom zachodzącym na Pomorzu Gdańskim i w Trójmieście, ale nie zabraknie również tematów ogólnopolskich i globalnych. Celem zajęć jest ukazanie literatury zarówno jako dziedziny twórczości artystycznej, jak i jako istotnego elementu kultury społecznej, edukacyjnej oraz medialnej.
Seminarium obejmuje następujące zagadnienia:
- literatura Pomorza Gdańskiego – sylwetki twórców związanych z regionem, dominujące tematy, recepcja lokalna i ogólnopolska, a także funkcje tożsamościowe i kulturotwórcze literatury;
- czytelnictwo w Polsce – przemiany praktyk lekturowych na przestrzeni dziejów, zmieniające się preferencje odbiorców, popularność poszczególnych gatunków oraz wpływ mediów tradycyjnych i społecznościowych na nawyki czytelnicze;
- rynek książki – mechanizmy funkcjonowania współczesnego rynku wydawniczego w Polsce, działalność dużych i niszowych wydawnictw, rola instytucji promujących literaturę, a także ekonomiczne i kulturowe uwarunkowania obiegu książki;
- bestsellery i autorzy – analiza fenomenu popularności wybranych tytułów i pisarzy, zarówno w skali ogólnopolskiej, jak i regionalnej, oraz refleksja nad znaczeniem literatury popularnej w kształtowaniu kultury czytelniczej;
- trójmiejska kultura literacka – festiwale, spotkania autorskie i inne wydarzenia literackie, rola instytucji wspierających rozwój literatury, obecność pisarzy w lokalnym życiu kulturalnym;
- bibliologia i ruch wydawniczy – historia książki jako obiektu kultury, przemiany technologii druku i dystrybucji, a także współczesne formy obiegu tekstów w kulturze cyfrowej;
- nowe media w dydaktyce polonistycznej – zastosowanie narzędzi cyfrowych w nauczaniu literatury i języka polskiego, rozwój e-booków i audiobooków, funkcjonowanie blogów i vlogów literackich, a także innowacyjne metody pracy z tekstem;
- literatura i media – obecność pisarzy w przestrzeni medialnej, strategie promocji książek w Internecie, rola influencerów, bookstagrama i podcastów literackich w kształtowaniu trendów czytelniczych;
- nowe gatunki literackie – powieść graficzna, literatura interaktywna, fanfikcja, literatura transmedialna oraz inne formy artystyczne łączące literaturę z mediami wizualnymi i cyfrowymi.
Seminarium ma charakter interdyscyplinarny – łączy literaturoznawstwo, bibliologię, medioznawstwo oraz wiedzę o kulturze. Studenci będą mieli możliwość samodzielnego wyboru tematów badawczych, analizy zjawisk literackich i medialnych oraz zaproponowania własnych pomysłów na pracę licencjacką.
(5)
dr hab. Magdalena Horodecka, prof. UG
Tematyka seminarium dyplomowego:
Trauma i rezyliencja w literaturze niefikcjonalnej (reportaż-dziennik-esej-autobiografia)
Na seminarium dyplomowym wspierać będę studentki i studentów w przygotowaniu licencjatów o charakterze naukowym lub naukowo-dziennikarskim.
Tematem przewodnim semnarium będzie wątek traumy i odporności psychicznej (rezyliencji) - tematyzowany w wybranych utworach niefikcjonalnych.
W czasach nasilonych kryzysów psychicznych, badanie strategii podmiotów, które pozwalają im pracować na zasobach, zdrowieć i trwać w obliczu trudności i cierpienia, staje się palącym zagadnieniem społecznym.
Praca dyplomowa będzie polegała na analizie i interpretacji jednego utworu z listy, którą prezentuję poniżej. W przypadku pracy o charakterze naukowo-dziennikarskim, część naukowa jest nieco krótsza, a aneks do niej stanowi praca dziennikarska studenta / studentki (wywiad, reportaż, esej).
Wyboru utworu do analizy dokonamy w czasie pierwszego miesiąca zajęć, nie trzeba się niepokoić koniecznością natychmiastowej decyzji:).
LICENCJATY - TEMATY PRAC
- Katarzyna Stoparczyk - sztuka wywiadu. (Jak mieć w życiu frajdę / wywiady z dziećmi). Z opcją przeprowadzenia wywiadu z dzieckiem / dziećmi lub z opcją wywiadu z osobą / osobami, które mają w życiu frajdę.
- Jacek Hołub, Wszystko mam bardziej. Życie w spektrum autyzmu.
z opcją rozmowy z rodziną, w której występuje problem dziecka z neuroróżnorodnością lub wywiad z osobą neuroróżnorodną.
- Jolanta Brach-Czajna, Szczeliny istnienia
- Olga Tokarczuk, Czuły narrator
- Ryszard Kapuściński, Muzyka i malarstwo w “Lapidariach”
- Ryszard Kapuściński, Podróże z Herodotem
- Teresa Torańska, Są. Rozmowy o dobrych uczuciach.
- Trauma i rezyliencja w pisarstwie Simony Kossak
- Katarzyna Kubisiowska - sztuka wywiadu. Bilsko bliżej. Rozmowy o tym, co najważniejsze.
- Anna Sawińska, Przesłonięty uśmiech. O kobietach w Korei Południowej
- Małgorzata Nocuń, Miłość to cała moja wina. O kobietach z byłego Związku Radzieckiego.
- Melchior Wańkowicz, Ziele na kraterze
- Lidia Ostałowska, Farby wodne
- Angelika Kuźniak, Stryjeńska. Diabli nadali (praca z opcją wywiadu z autorką)
- Angelika Kuźniak, Ewelina Karpacz-Oboładze, Krótka historia o długiej miłości (praca z opcją wywiadu z autorką).
- Witold Szabłowski, Opowieści z Wołynia.
- Eseistyka Zbigniewa Herberta (np.Barbarzyńca w ogrodzie lub Labirynt nad morzem)
- Eseistyka Józefa Czapskiego (np. Wyrwane strony)
- Magdalena Grzebałkowska, 1945. Wojna i pokój (praca z opcją wywiadu z autorką).
- Magdalena Grzebałkowska, Wojenka. O dzieciach, które dorosły bez ostrzeżenia.
- Zenon Kruczyński, Uczeń zen i sarna (praca z opcją wywiadu z autorem).
- Barack Obama, Ziemia obiecana (praca wymaga b. dobrej znajomości języka angielskiego).
- Michał Choiński, New Yorker. Biografia pisma,które zmieniło Amerykę
Seminarium będzie się odbywać w pokoju 4.22
(6)
Dr ha. Zbigniew Kaźmierczyk prof. UG
Seminarium licencjackie, fil. pol. 1 st., stac. III rok, 2025 / 26,
p. 3.20
Seminarium licencjackie, historyczno-literackie, z uwzględnieniem rozmaitych metodologii literaturoznawczych, obejmować będzie literaturę polską, z odniesieniami do literatury powszechnej, poczynając od początku wieku XIX. Proponuję bloki przykładowych tematów poświęcone:
I Romantyzmowi.
II Transformacji tradycji romantycznej w epokach następnych.
III Literaturze współczesnej.
Ad. I
1. Biblia romantyków.
2. Romantyczne filozofie historii
3. Ukraina romantyków: A. Malczewski, J. B. Zaleski, S. Goszczyński, M. Grabowski, T. A. Olizarowski.
4.Litwa i Ukraina romantyków: A. Mickiewicz, K. Proniewska, filomaci – a wyżej (w p. 3.) wymienieni.
5.Kobiety życia romantyków.
6. Romantyczne figury przemiany osobowości.
7.Niesamowici Słowianie Mickiewicza, Słowackiego, Krasińskiego.
8. Dante, Szekspir, Schiller, Goethe, Byron, Chateaubriand romantyków polskich.
9. Romantyczne: bunt i wolność.
10. Dzieci w dziełach literatury romantyzmu.
11. Rycerze i przemiany tradycji rycerskiej w literaturze romantycznej.
12. Poetyki romantyczne: klasycznej idylli i frenezji.
13.Rewolucja przemysłowa a indolencja Słowian wzgledem świata materii. Poezja C. K. Norwida.
14. Romantyczne portrety Sarmatów.
15.Tematy i problematyka prelekcji paryskich Adama Mickiewicza.
16. Edmund T. A. Olizarowskiego a Lesław R. Zmorskiego (mniej znane poematy romantyczne).
17. Rosja romantyków polskich: Mickiewicz, Krasiński, Słowacki, Kraszewski (do wyboru).
18. Recepcja romantyzmu polskiego w Rosji: Mickiewicz czytany przez Puszkina.
19. Doświadczenie Niemiec J. i. Kraszewskiego.
20 Prasłowiańskie relikty wierzeń religijnych w literaturze romantyzmu.
Ad. II
1.Szkła ukraińska polskiego romantyzmu w Carze W. Pruszkowskiego lub w powieściach W. Odojewskiego.
2.Romantyczni buntownicy jako słowiańskie Dzieci szatana Stanisława Przybyszewskiego.
3.Manichejska teologia Mickiewicza i T. Micińskiego.
4. Multiplikacje Konrada Wallenroda w Zniewolonym umyśle Cz. Miłosza.
5. Nawiedzenia dziecięce: bohaterów romantyków i J. Andrzejewskiego w Bramach raju.
6. Niemcy romantyków a L. Kruczkowskiego, T. Borowskiego, Z. Nałkowskiej, Cz. Miłosza, T. Różewicza, Z. Herberta (do wyboru).
7. Pan Tadeusz a Dolina Issy Miłosza.
8.Klasycyzm (stoicyzm) i romantyzm Herberta: coincidentia oppositorum?
9. Herbert sopocki i gdański; wieszcz Sierpnia ‘80.
11. Miłosz i Herbert wobec romantyzmu.
12. Obraz rewolucji Krasińskiego, Witkiewicza, (Struga), Gombrowicza, Mrożka.
13.Powstanie M. Mochnackiego i w Pamiętniku powstania warszawskiego M. Białoszewskiego.
14. „Poeta przeklęty”: Marek Hłasko.
15. „Kościół” A. Towiańskiego a „kościół międzyludzki” W. Gombrowicza.
16. Obłęd: życia w absolutyzmie pretotalitarnym według romantyków i w systemie totalitarnym J. Krzysztonia.
17. Polacy na zesłaniu: według Słowackiego i J. Huszczy w Sępie Sybiru.
18. Rosja Mickiewicza i Miłosza: Ustęp a Zdobycie władzy.
19. W. Blake w powieści O. Tokarczuk ‘Prowadź swój pług przez kości umarłych’.
20. Romantyzm a racjonalizm w Madame A. Libery.
21. Antyromantyczne stereotypy w Wojnie polsko-ruskiej Masłowskiej.
22. Czas i śmierć w szkole ukraińskiej polskiego romantyzmu i w nowelach oraz powieściach J. Iwaszkiewicza.
Ad. III
1. Mentalność eks-centryczna w powieści J. Mackiewicza Sprawa pułkownika Miesojedowa.
2. Obraz Polesia w Buncie Rojstów J. Mackiewicza.
3. Bolszewizm w powieściach J. Mackiewicza.
4. Ekspatriacja jako trauma historyczno-psychologiczna T. Konwickiego.
5. Feuerbachizm W. Gombrowicza.
6. Józef Czapski Na nieludzkiej ziemi w świetle „Kultury” paryskiej.
7. Łagier jako system nekrokracji rosyjskiej: G. Herling Grudziński a J. Czapski i inni.
8. Łagier a lagier: Herling Grudziński i Czapski a T. Borowski.
9.Totalitaryzmy jako systemy wcielonego karierowiczostwa: J. Mackiewicz, Cz. Miłosz w kontekście Mefista K. Manna.
10. Etiologia poddaństwa: Zniewolony umysł Cz. Miłosza.
11. Rok 1984 G. Orwella a Góry Parnasu Miłosza
12. Antyk Herberta.
13. Herbert śpiewany.
14. Lekcja biologii w poezji W. Szymborskiej.
15. Iwaszkiewicz a Miłosz: relacje twórcze i osobiste.
16. Powieści B. Schulza: ujęcie krytyki fantazmatycznej.
17. Poezja traktatowa Cz. Miłosza (o traktatach: moralnym, poetyckim, teologicznym).
18.Katastrofa awansu społecznego: Tańczący jastrząb J. Kawalca.
19. Kazimierz Nowosielski jako poeta gdański.
20. Forma eseju: na przykładzie twórczości Jerzego Stempowskiego.
Podał: Zbigniew Kaźmierczyk