Prawie 400 000 dla prof. UG Tomasza Wiśniewskiego na projekt "Polskie echa w teatrze Complicité" w konkursie NCN OPUS 27
Z początkiem grudnia "Narodowe Centrum Nauki" ogłosiło wyniki konkursów OPUS 27 oraz PRELUDIUM 23.
Miło nam poinformować, że projekt dr. hab. Tomasza Wiśniewskiego, prof. UG, z Instytutu Anglistyki i Amerykanistyki zatytułowany Polskie echa w teatrze Complicité / Polish Echoes in Complicité otrzymał finansowanie 377 346 zł w ramach konkursu OPUS 27.
Projekt profesora Tomasza Wiśniewskiego otrzymał dofinansowanie jako jeden z 22 projektów, w które zaangażowany jest Uniwersytet Gdański i jako jeden z 13 w konkursie OPUS 27. Uniwersytet Gdański zdobył w konkursach NCN w sumie prawie 22 miliony złotych: 20 165 175 zł w konkursie OPUS 27 i 1 587 983 zł w konkursie PRELUDIUM 23:
- Wyniki konkursów NCN pokazują, że w Uniwersytecie Gdańskim prowadzimy projekty, które są ważne i doceniane. - powiedział Rektor UG, prof. dr hab. Piotr Stepnowski. - Wszystkim laureatom gratuluję!
Głównym celem projektu Polskie echa w teatrze Complicité / Polish Echoes in Complicité jest zbadanie ech polskiej kultury w jednym z czołowych brytyjskich zespołów teatralnych, Complicité. Ten prowadzony przez Simona McBurneya teatr inspirował się polską literaturą i teatrem w trzech realizacjach: Ulica krokodyli, Prowadź swój pług przez kości umarłych i Mnemoniczny. Polskie motywy przywołane są przestrzennie (odniesienia do Warszawy, Tarnowa, Drohobycza), w literackich inspiracjach (Olga Tokarczuk i Bruno Schulz), w odniesieniach tematycznych (Polska jako część nowej Europy), oraz w adaptacji technik performatywnych wywiedzionych z twórczości Tadeusza Kantora i Jerzego Grotowskiego. Projekt ma na celu analizę semantyki tych wpływów w estetyce teatru, jak również ogląd wyzwań pojawiających się przy adaptacji elementów kultury obcej. Zasadniczym wyzwaniem jest badanie równowagi między wzbogacającą inspiracją a kulturowym zawłaszczeniem. Silny wpływ kultury polskiej na jeden z wiodących teatrów brytyjskich to rzadkie zjawisko i choćby z tego powodu zasługuje na ogląd naukowy.
Badania obejmują nowy materiał, choć ich podstawy odnoszą się do monografii Wiśniewskiego Complicite, Theatre and Aesthetics (Palgrave Macmillan 2016). Problem badawczy został wstępnie zarysowany 28 marca 2023 roku, kiedy Complicité, Barbican Centre, Instytut Kultury Polskiej w Londynie, European Theatre Research Network przy University of Kent oraz Pracownia Badawcza Between.Pomiędzy zorganizowały audiowizualny wykład Wiśniewskiego pt. In Conversation: Polish Echoes in Complicité w ramach programu towarzyszącego prezentacji spektaklu Drive Your Plow Over the Bones of the Dead w Londynie. Projekt był kontynuowany w formie rozmowy pt. Olga Tokarczuk by Complicité przeprowadzonej przez profesora Paula Allaina i Tomasza Wiśniewskiego podczas konferencji „Geografia wyobraźni teatralnej” na Uniwersytecie Gdańskim (19-20 maja 2023), a następnie na seminarium gościnnym Polish Echoes in British Theatre na Uniwersytecie w Cambridge (22 lutego 2024) oraz podczas wykładu gościnnego Complicité, or Shifts in the Paradigm of British Theatre since 1983 na Uniwersytecie w Bukareszcie (17 października 2024). W ramach projektu kontynuowana będzie współpraca z Europejską Siecią Badań Teatralnych (ETRN) na Uniwersytecie w Kent (UK).
Projekty z zakresu badań podstawowych w konkursie OPUS mogą zgłaszać badacze na każdym etapie kariery - warunkiem jest posiadanie przez kierownika projektu przynajmniej jednej publikacji w dorobku naukowym. Finansowanie może być przyznane na okres do 48 miesięcy; nie istnieje górny limit finansowania, przyznana kwota uzależniona jest od kosztorysu projektu. Granty w konkursie OPUS pozwalają na realizowanie badań we współpracy z zagranicznymi partnerami i z wykorzystaniem międzynarodowej aparatury badawczej.
Tegoroczne edycje konkursów Narodowego Centrum Nauki należały do rekordowych pod względem wysokości przyznanych środków.
Panu Profesorowi Tomaszowi Wiśniewskiemu serdecznie gratulujemy!