Profesor Dorota Sajewska objęła Katedrę imienną Profesor Marii Janion na Uniwersytecie Gdańskim
Profesor Dorota Sajewska z Institut für Theaterwissenschaft Ruhr-Universität Bochum objęła Katedrę imienną Profesor Marii Janion na Uniwersytecie Gdańskim podczas uroczystej Inauguracji roku akademickiego na Wydziale Filologicznym UG 8 października. Profesor Dorota Sajewska wygłosiła wykład inauguracyjny zatytułowany Transgresje (dzisiaj), którym nawiązała do dziedzictwa humanistyki gdańskiej i słynnej serii "Transgresje" będącej efektem seminariów prof. Marii Janion na Wydziale Humanistycznym UG z utalentowanymi naukowcami, a dzisiejszymi wybitnymi profesorami Wydziału Filologicznego m.in. Stanisławem Rośkiem i Stefanem Chwinem.
Fot. Sebastian Jętczak
Biogram Profesor Doroty Sajewskiej:
Jest profesorką w Instytucie Wiedzy o Teatrze Uniwersytetu w Bochum. W latach 2016-2023 zajmowała stanowisko adiunktki w katedrze Interart (Europa Wschodnia) na Uniwersytecie w Zurychu, gdzie była również członkinią Centrum Sztuki i Teorii Kultury oraz rady doradczej programu studiów Analiza kulturowa.
W latach 2004 – 2019t była adiunktką w Zakładzie Teatru i Widowisk IKP UW. Studiowała polonistykę i germanistykę na Uniwersytecie Warszawskim, a także na wydziale Nowszej Literatury Niemieckiej oraz Teatrologii i Komunikacji Kulturowej na Uniwersytecie Humboldtów w Berlinie. Zajmuje się problematyką medialności i polityczności teatru, a także współczesnymi teoriami dotyczącymi źródeł i archiwów, dokumentacji teatru i performansu. Autorka tekstów o teatrze i scenariuszy teatralnych, przekładów współczesnych sztuk niemieckich oraz tekstów teoretycznych.
Autorka monografii: Nekroperformans. Kulturowa rekonstrukcja teatru Wielkiej Wojny (2016), „Chore sztuki”. Choroba/tożsamość/dramat (2005), Pod okupacją mediów (2012); współredaktorka i współautorka antologii Robotnik. Performanse pamięci (2017); RE//MIX. Performans i dokumentacja (2013), redaktorka serii wydawniczej Teatru Dramatycznego (2009–2012) oraz współtłumaczka książki Hansa-Thiesa Lehmanna Teatr postdramatyczny (2005, 2009).
Kierowała grantem europejskim ECLAP (European Collected Library of Artistic Performance, 2010–2012), a od 2012 do 2016 roku współkierowała projektem „Wytwarzanie i analiza źródeł w sztukach wykonawczych” (NPRH) a w latach 2016-2018 realizowanym w polsko-niemieckiej współpracy projektem „Performanse pamięci. Strategie testymonialne, rekonstrukcyjne i kontrfaktyczne w literaturze i sztukach performatywnych XX i XXI wieku” (NCN Beethoven)
W latach 2008–2012 zastępczyni dyrektora artystycznego Teatru Dramatycznego w Warszawie.
Laureatka Nagrody im. Tadeusza Kotarbińskiego z 2017 roku.
Jej ostatnie zainteresowania badawcze skupiają się na kategoriach kryzysu i communitas a także antropo-sceny. Jest współzałożycielką Institute for Performance and Film Expanded.