Bruno Schulz - od kanonu lektur do polityki. Spotkanie autorskie naszej doktorantki Katarzyny Warskiej

Bruno Schulz - od kanonu lektur do polityki.
Z Katarzyną Warską rozmawia Maciej Dajnowski

 

„Schulz w kanonie” jest książką o tym, jak czytano i nie czytano Brunona Schulza w szkole. Katarzyna Warska prawdopodobnie przyjrzała się każdej powojennej liście lektur i każdemu podręcznikowi do języka polskiego. Opisała wszystkie szufladki, w jakie Schulza włożono. W efekcie – ukazała polityczność szkoły jako instytucji. A to jest zapewne jeden z najważniejszych problemów, przed którym stoimy.

Przemek Staroń napisał o tej książce: „Kasia Warska znalazła fenomenalny, bardzo rzadko wykorzystywany klucz do pisania o literaturze. Postanowiła bowiem prześledzić recepcję szkolną: losy Schulza i jego dzieł w systemowej szkole. Jak bardzo jest rewelacyjny, można zobaczyć w książce”.

Kiedy i gdzie?

9 listopada (wtorek),  godz. 18:00 
Nadbałtyckie Centrum Kultury
Ratusz Staromiejski, ul. Korzenna 33/35, Gdańsk
Wstęp wolny.

Katarzyna Warska

Urodzona w 1993 roku w Iławie. Doktorantka na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego, redaktorka i korektorka. Członkini redakcji czasopisma „Schulz/Forum”. Od 2015 roku bierze udział w realizacji projektu badawczego „Kalendarz życia, twórczości i recepcji Brunona Schulza”. Laureatka Konkursu im. J. J. Lipskiego. W rozprawie doktorskiej kontynuuje badania nad życiem i twórczością Schulza w kontekście szkolnym.

dr Maciej Dajnowski

Polonista, literaturoznawca. Adiunkt w Zakładzie Teorii Literatury IFP UG od roku akademickiego 2002-2003. W latach akademickich 2007/08 – 2011/12 Zastępca Dyrektora IFP UG ds. Kształcenia. Członek Polskiego Towarzystwa Szekspirowskiego (od 2007 r.) i Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza (od 2008 r.). Studia: Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego 1991-1996, magisterium Komizm a deziuluzja w dramatach Stanisława Ignacego Witkiewicza — promotor prof. dr hab. Jan Błoński; Instytut Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego 1993-1995, studia przerwane; Filologiczne Studium Doktoranckie Uniwersytetu Gdańskiego 1997-2002, doktorat Groteska w twórczości Stanisława Lema — promotor prof. dr hab. Anna Martuszewska.

Opis książki ze strony wydawcy

Jeśli to prawda, że recepcja szkolna stanowi margines marginesu, szary koniec historii literatury, to jest to margines nader szeroki, a historia wciąż pozostaje nienapisana. By objąć ten obszar, literaturoznawczyni musi wejść – trochę po omacku i na własne ryzyko – na pole historii, nauk społecznych i politycznych oraz dydaktyki. A nie bardzo jest się na kim wzorować. Zaledwie paru polskich autorów doczekało się monografii recepcji szkolnej. „Schulz w kanonie” jest zatem próbą nakreślenia własnej teorii badań nad recepcją i wcielenia jej w życie. Choć Katarzyna Warska skupia się na recepcji Schulza, nieuchronnie pisze historię polskiej powojennej polonistyki szkolnej i dalej: kreśli obraz byłej i obecnej rzeczywistości szkolnej i pozaszkolnej – społecznej i kulturalnej.

Tytułowy kanon daje pisarzowi uprzywilejowaną pozycję w historii literatury, ale też go upolitycznia. Sprawia, że jego dzieło staje się w rękach władzy narzędziem przemocy symbolicznej wobec uczniów. Siła opresji ma dwa kierunki: lektury szkolne zastygają jak magma i zaczynają funkcjonować „pars pro toto” jako swoje kanoniczne odczytania. Ale szkolny Schulz ma też zalety. Otwiera szkołę na Innego: na Żyda, którego los stał się symbolem, na nienormatywnego seksualnie, z czym nawet jego wielcy zwolennicy nie zawsze umieli się pogodzić, na nieśmiałego i wycofanego, wbrew powszechnym szkolnym nakazom bycia silnym i najlepszym w rywalizacji, na prowincjusza, którego nigdy nie uwiodła metropolia, a który uwodzi świat, a w końcu – na nauczyciela, który cierpiał katusze z powodu wykonywania tego zawodu, ale dla wielu swych uczniów był mistrzem i życiowym drogowskazem.

https://terytoria.com.pl/1713-schulz-w-kanonie.html

Fot. Monika Krzemińska

Zdjęcie w galerii
Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: czwartek, 21. Październik 2021 - 09:06; osoba wprowadzająca: Anna Malcer-Zakrzacka Ostatnia zmiana: czwartek, 21. Październik 2021 - 09:08; osoba wprowadzająca: Anna Malcer-Zakrzacka