Tekst jako kultura. Kultura jako tekst

Tekst_Kult

Seria wydawnicza Tekst jako kultura. Kultura jako tekst

Tom I, red. Zoja Nowożenowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2011

Autorzy umieszczonych w monografii materiałów demonstrują wielość podejść, rozumienia i metod badawczych tekstu. Głównym kierunkiem badań współzależności pomiędzy językiem i kulturą jest przede wszystkim kierunek od tekstu do kultury - „tekst jako kultura”, który zdobył rezonans zwłaszcza w środowisku filologów, między innymi dlatego, że odzwierciedla priorytety poznania filologicznego i utrwala naukowe tradycje lingwistyki, literaturoznawstwa, przekładoznawstwa, tekstologii i in. Takie rozumienie umieszcza tekst w systemie komunikacji werbalnej, która już się ukształtowała i została teoretycznie ujęta jako dziedzina translacji informacji kulturowych. (…)

Druga część tytułu monografii - „kultura jako tekst” - zmienia kierunek współzależności, wprowadzając do dialogu naukowego rozumienie tekstu, wypracowane przez filozofię, kulturoznawstwo i antropologię kulturową: tekstem jest wszystko, co stworzył człowiek, czyli dowolny artefakt, który jest nośnikiem informacji kulturowych. 

Spis treści

Tekst_Kult

 

Tom II, red. Zoja Nowożenowa, Tatiana Kananowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2016

Drugi tom poświęcony został badaniom nad problematyką wzajemnych zależności pomiędzy tekstem a kulturą. Problematyka tomu – w odróżnieniu od pierwszej książki – skoncentrowana jest wokół trzech podstawowych zagadnień. Pierwsze dotyczy badawczych paradygmatów metodologicznych, drugie – ujmowania tekstu jako produktu kultury narodowej, trzecie skupia się wokół problemu przekładu – tekstu „między kulturami”.

Spis treści

 

 

Tekst_kult

Tom III, red. Zoja Nowożenowa, Tatiana Kananowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2016

Dążąc do uniezależnienia się od ideologii „wewnętrznej” nauka o tekście zwróciła się w stronę funkcjonalizmu, komunikatywizmu, analizy pragmatycznej i – ostatecznie – w stronę determinizmu kulturowego. Ta pozycja metodologiczna doprowadziła do włączenia do badań nad tekstem takich kategorii jak: sytuacyjność, ukierunkowanie komunikacyjne, znaczenia pragmatyczne, przestrzeń komunikacyjna, zestaw tekstów i inne. Wśród głównych zadań teorii tekstu na tym etapie można wymienić: tekst i jego powiązanie z nadawcą i odbiorcą, tekst jako złożony znak, relacja tekst – rzeczywistość oraz tekst – inne teksty. Te problemy i zadania znalazły się w centrum uwagi naszych autorów.

Spis treści

 

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: środa, 15. Listopad 2017 - 18:57; osoba wprowadzająca: Marta Noińska Ostatnia zmiana: poniedziałek, 23. Listopad 2020 - 19:31; osoba wprowadzająca: Marta Noińska