„Polszczyzna edukacyjna. Kontekst szkolny i akademicki w ujęciu glottodydaktycznym” - podsumowanie konferencji

Za nami ogólnopolska konferencja naukowa „Polszczyzna edukacyjna. Kontekst szkolny i akademicku w ujęciu glottodydaktycznym” zorganizowana przez Akademickie Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców oraz Instytut Logopedii Uniwersytetu Gdańskiego.

Wydarzenie to było wspaniałą okazją do wspólnej refleksji nad językiem edukacji w kontekście uczniów i studentów z doświadczeniem migracji. Zamierzeniem organizatorów było umożliwienie uczestnikom konferencji przyjrzenie się omawianemu zagadnieniu z wielu perspektyw.

Najistotniejszą była perspektywa dotycząca codziennego doświadczenia uczniowskiego i nauczycielskiego w zakresie zdobywania i przekazywania wiedzy. Podczas konferencji poruszono tematy przygotowania metodycznego nauczycieli przedmiotów oraz wad i zalet proponowanych rozwiązań systemowych w dziedzinie szkolnictwa. Wiele uwagi poświęcono kwestiom dydaktycznym: obecnym na rynku podręcznikom i opracowaniom, kwestiom dotyczącym pracy z tekstem literackim na zajęciach języka polskiego, a także możliwościom wykorzystania przez nauczycieli i lektorów różnorodnych pomocy dydaktycznych, technik aktywizujących oraz coraz powszechniejszych rozwiązań proponowanych przez nowe technologie.

Pochylono się nad najważniejszymi kwestami związanymi z edukacją polonijną, kształceniem obcojęzycznych studentów w Polsce i w zagranicznych ośrodkach akademickich. Ważne w tym ujęciu było zagadnienie funkcjonowania ucznia i studenta w przestrzeni szkolnej i akademickiej.

Prowadzono także rozmowy na temat transgresji kulturowej i związanych z migracją wyzwań stawianych nie tylko przez uczniem, nauczycielem i rodzicem, ale także przed całym środowiskiem lokalnym. Omówiono znaczenie szkół jako instytucji wspierających mechanizm adaptacji w nowym kraju, zaprezentowane zostały także możliwości wynikające z udziału organizacji pozarządowych i instytucji kultury w procesie edukacji i tworzenia lokalnej wspólnoty przez cudzoziemców i Polaków.

Podczas konferencji rozmawiano również o systemach certyfikacji i poświadczania znajomości języka polskiego jako obcego. Dużo uwagi poświecono zróżnicowaniu języka polskiego w przestrzeni szkolnej i akademickiej, a także znaczeniu specjalistycznych odmian polszczyzny, m.in. w kontekście przekładu pisemnego z i na język polski.

W konferencji wzięli udział (stacjonarnie lub w trybie zdalnym) praktycy, nauczyciele, lektorzy, teoretycy, naukowcy – przedstawiciele wielu polskich ośrodków akademickich, a także pracownicy zagranicznych placówek edukacyjnych. Ucieszył nas fakt, że organizowane przez Uniwersytet Gdański wydarzenie wywołało tak duże zainteresowanie. Jest ono dowodem na to, jak bardzo jest potrzebna refleksja nad obecności obcokrajowców w polskich szkołach i uczelniach – oraz dyskusja na temat wszystkich wyzwań, które są jej konsekwencjami. Bardzo dziękujemy wszystkim za obecność, wystąpienia i dyskusje. Ważnym podsumowaniem tego wydarzenia będzie pokonferencyjna monografia naukowa. Prace nad nią już trwają.

Konferencja odbyła się pod honorowym patronatem Wojewody Pomorskiej Pani Beaty Rutkiewicz, Marszałka Województwa Pomorskiego Pana Mieczysława Struka oraz JM Rektora Uniwersytetu Gdańskiego prof. dr hab. Piotra Stepnowskiego.


KOMITET NAUKOWY

  • dr hab. Małgorzata Kita, prof. em.
  • dr hab. Anna Seretny, prof. UJ
  • dr hab. Zenon Lica, prof. UG
  • dr Irena Chawrilska, UG
 
 

Galeria zdjęć z otwarcia konferencji:

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: środa, 29. Maj 2024 - 07:48; osoba wprowadzająca: Anna Malcer-Zakrzacka Ostatnia zmiana: środa, 19. Czerwiec 2024 - 13:12; osoba wprowadzająca: Anna Malcer-Zakrzacka