Konferencja naukowa Musical i okolice. Przeciw stereotypom i konwencjom | Wydział Filologiczny

Konferencja naukowa Musical i okolice. Przeciw stereotypom i konwencjom

Katedra Dramatu, Teatru i Widowisk
zaprasza na ogólnopolską konferencję naukową
 
MUSICAL i OKOLICE
 Przeciw stereotypom i konwencjom
 
17 maja 2018 roku, godz. 10.00 – 16.00
Uniwersytet Gdański, Wydział Filologiczny (ul. Wita Stwosza 55), aula 1.48
 
z
 
     W refleksji krytycznoteatralnej musical bywa często lekceważony jako forma „lekka, łatwa i przyjemna”, niegodna zatem poważnego namysłu. Tymczasem trudno zignorować fakt, że musical jako gatunek – tak teatralny, jak i filmowy – cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem publiczności. Nie może być zatem mowy o jego śmierci, choć jednocześnie trzeba pogodzić się z tym, że utwory sceniczne i filmowe, które dziś reprezentują ten gatunek, mocno odbiegają od kanonicznych pozycji ze szczytowej fazy jego rozwoju. Najwybitniejsze i najciekawsze przykłady współczesnych musicali to formalne eksperymenty ufundowane na próbach dekonstrukcji gatunku, skierowane przeciwko utrwalonym stereotypom i zbanalizowanym konwencjom, które skazywały go na paradoksalną egzystencję. Wystarczy wspomnieć o adaptacjach wielkich powieści z kanonu literatury polskiej i światowej czy próbach tworzenia musicali społecznie zaangażowanych, „wąchających” swój czas. Niezależnie od tych wysiłków „rozmontowywania” konwencji musicalu, jego istotą pozostaje wszak  niezmiennie żywioł muzyczności, któremu podporządkowane są strategie dramaturgiczne i konwencje przedstawieniowe.
    W czasie naszej kameralnej konferencji chcielibyśmy podjąć na nowo próbę z(re)definiowania musicalu w odpowiedzi na rozmaite akty transgresji gatunkowej, podyktowane nade wszystko zmianą ideologii dramatyczności (stymulowaną między innymi przez wszechobecność nowych mediów). A także pokazać szerokie pole, na którym musical realizuje się w praktyce scenicznej, skupiając się przede wszystkim na interpretacji najbardziej wartościowych i ważkich spektakli, zbuntowanych często przeciw przypisywanym tej formie teatru stereotypom i konwencjom.
 
godz. 10.00 – 12.45
 
dr hab. Joanna Maleszyńska (Uniwersytet Adama Mickiewicza)
Drugie życie literatury. Musical w służbie kanonu
 
dr Jacek Mikołajczyk (Uniwersytet Śląski/ Teatr Syrena w Warszawie)
Zapatrzeni w ekran. Musicalowe adaptacje filmów
 
dr Rafał Koschany (Uniwersytet Adama Mickiewicza)
Teatralność jako diegetyczna rama w musicalu filmowym
 
dr Joanna Puzyna-Chojka (Uniwersytet Gdański)
Przeciw konwencji. Fenomen „niegrzecznych” musicali 
 
mgr Magdalena Juźwik (Uniwersytet Warszawski)
Hoy no me puedo levantar –  ruch kontrkulturowy ucieleśniony na musicalowej scenie
 
Przerwa
 
godz. 13.15 – 16.00
 
dr Joanna Roszak (Instytut Slawistyki PAN) 
Wyśpiewać niewyśpiewalne. Możliwości wykorzystania musicalu w edukacji na rzecz pokoju
 
dr Agata Łuksza (Uniwersytet Warszawski)
Glamoryzacja w teatrze muzycznym – perspektywa historyczna 
 
dr Barbara Pitak-Piaskowska (Uniwersytet Warszawski)
O przemianach wizerunku postaci kobiecych w musicalu – próba rozpoznania
 
mgr Wiktoria Formella (Uniwersytet Gdański)
Od negacji do akceptacji musicalu – koncepcja „trzeciej drogi” Wojciecha Kościelniaka
 
Katarzyna Kurdej-Mania (Teatr Muzyczny w Gdyni)
Poszerzanie granic musicalu w aspekcie aktorstwa
 
dr Aleksandra Zając (Akademia Muzyczna w Gdańsku)
Trzy teatry, trzy wizje funkcjonowania rozrywkowego teatru muzycznego w Polsce
(Teatr Muzyczny w Gdyni, Teatr Muzyczny Roma, Teatr Muzyczny Capitol)

 

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Anna Malcer-Zakrzacka
Treść wprowadzona przez: Anna Malcer-Zakrzacka
Ostatnia modyfikacja: 
niedziela, 13 maja 2018 roku, 13:55