Wyniki ankiet studenckich

Podsumowanie ankiet studenckich „Ankieta Zima 2023/2024” w Instytucie Filologii Germańskiej UG

Bardzo serdecznie dziękujemy wszystkim Studentkom i Studentom, którzy ocenili zajęcia prowadzone w semestrze zimowym 2023/2024 w Instytucie Filologii Germańskiej. Wyniki Państwa ankiet pomagają nam doskonalić pracę dydaktyczną. Udział w ankiecie był niemal dwukrotnie liczniejszy niż przed rokiem. Należy jednak pamiętać, że wyniki nie są uwzględniane, jeśli na temat danych zajęć wypowiedzą się 3 osoby lub mniej. Zapraszamy więc niezmiennie do licznego wypełniania ankiet w przyszłych latach.

Omówiliśmy z pracownikami Instytutu wyniki ankiet i poniżej przedstawiamy ich podsumowanie.

W ankietach oceniono łącznie 14 z 25 nauczycieli akademickich pracujących obecnie w Instytucie Filologii Germańskiej (5 z Zakładu Literatury i Kultury Niemieckiej, 9 z Zakładu Języka Niemieckiego i Translatoryki). Uwzględnionych zostało 144 ankiet (ZLiKN: 51, ZJNiT: 93).

O poszczególnych nauczycielach akademickim wypowiedziało się od 6 do 19 respondentów.

11 z ocenionych osób (ZLiKN: 3, ZJNiT: 8) otrzymało w niemal wszystkich kategoriach oceny zdecydowanie się zgadzam lub raczej się zgadzam lub Trudno powiedzieć. U pozostałych 3 osób krytyczne oceny wahały się między 10 a 80 procent.

Dyrekcja i pracownicy Instytutu podejmują kroki, aby podnieść jakość kształcenia na krytycznie ocenianych zajęciach.

W Zakładzie Literatury i Kultury Niemieckiej bardzo wysoko oceniono zajęcia dr hab. Elizy Szymańskiej („Pani dr ma świetne podejście do studentów, zauważa problemy, z którymi mamy styczność oraz oferuje swoją szczerą pomoc”, „Wykładowczyni z ogromną pasją. Podczas zajęć wykorzystywane są także różne, kreatywne sposoby dydaktyczne, co wyróżnia te zajęcia na tle innych zajęć”, „Zajęcia bardzo ciekawie prowadzone, poszerzone o ciekawe informacje ponadprogramowe”, „Pani Profesor angażuje studentów do dyskusji, zawsze odpowiada na zadane pytania poszerzając odpowiednio wiedzę całej grupy”.)

W Zakładzie Języka Niemieckiego i Translatoryki wyłącznie świetne opinie zebrały m.in. prof. Katarzyna Lukas („Ciekawe teksty, urozmaicony materiał, a Pani Profesor niezmiernie wspierająca i tworząca atmosferę sprzyjającą rozwojowi”), dr Dominika Janus („zajęcia z panią doktor należą do jednych z najprzyjemniejszych i najciekawszych, pani dr Janus potrafi zainteresować studentów, przekazać przydatną w praktyce wiedzę oraz zarazić pasją do gramatyki języka niemieckiego, oprócz tego na zajęciach panuje miła atmosfera”) oraz dr Monika Szafrańska („Zajęcia prowadzone z pasją i zaangażowaniem, próba jak najlepszego przybliżenia studentom niełatwych zagadnień. Prowadząca zawsze chętnie odpowiada na pytania, tłumaczy niejasności, aktywizuje studentów i zachęca do konsultowania z nią wszelkich niejasności. Przygotowuje dodatkowe materiały do pracy w domu i jasno omawia tematykę zajęć. Odnosi się z szacunkiem i zrozumieniem do studentów, stara się ich jak najbardziej zainteresować tematem i wspomóc w nauce.”).

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: czwartek, 18. Kwiecień 2024 - 22:18; osoba wprowadzająca: Monika Szafrańska Ostatnia zmiana: czwartek, 18. Kwiecień 2024 - 22:55; osoba wprowadzająca: Monika Szafrańska

Podsumowanie ankiet studenckich „Ankieta Zima 2022/2023” w Instytucie Filologii Germańskiej UG

Bardzo serdecznie dziękujemy wszystkim Studentkom i Studentom, którzy ocenili zajęcia prowadzone w semestrze zimowym 2022/2023 w Instytucie Filologii Germańskiej. Wyniki Państwa ankiet pomagają nam doskonalić pracę dydaktyczną. Niestety wypowiadało się bardzo mało studentek i studentów. Należy pamiętać, że ankiety, w których wzięły udział mniej niż 3 osoby, nie są uwzględniane. Zapraszamy więc do licznego wypełniania ankiet w przyszłych latach.

Omówiliśmy z pracownikami Instytutu wyniki ankiet i poniżej przedstawiamy ich podsumowanie.

W ankietach oceniono łącznie 15 z 25 nauczycieli akademickich pracujących obecnie w Instytucie Filologii Germańskiej (6 z Zakładu Literatury i Kultury Niemieckiej, 9 z Zakładu Języka Niemieckiego i Translatoryki). Uwzględnionych zostało 95 ankiet (ZLiKN: 37, ZJNiT: 58).

O poszczególnych nauczycielach akademickim wypowiedziało się od 3 do 15 respondentów.

11 z ocenionych osób (ZLiKN: 3, ZJNiT: 8) otrzymało w niemal wszystkich kategoriach oceny zdecydowanie się zgadzam lub raczej się zgadzam lub Trudno powiedzieć. U pozostałych 4 osób krytyczne oceny wahały się między 7 a 50 procent.

W przypadku wszystkich pytań większość ocen była pozytywna. W obu Zakładach najsłabiej zostało ocenione pytanie: „Zajęcia prowadzone były w sposób urozmaicony [np. z wykorzystaniem nowoczesnych metod dydaktycznych, takich jak: praca metodą projektu, analiza przypadków (case study), gamifikacja itp.]”. Jest to dla nas ważna wskazówka i staramy się o udoskonalenie metod dydaktycznych.

Najlepiej ocenione zostały zajęcia prof. UG Elizy Szymańskiej („wybitna wykładowczyni, zawsze pogodna, miła, uprzejma i serdeczna, umie skutecznie i ciekawie przekazać wiedzę”) oraz dr Dominiki Janus („jest wykładowczynią z pasją, wiedzą i szacunkiem do studenta. Zajęcia prowadzi zrozumiale i ciekawie, przez co były one przyjemnością”).

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: niedziela, 15. Październik 2023 - 22:15; osoba wprowadzająca: Monika Szafrańska Ostatnia zmiana: niedziela, 15. Październik 2023 - 22:20; osoba wprowadzająca: Monika Szafrańska

Podsumowanie ankiet studenckich „Ankieta Lato 20/21”

Podsumowanie ankiet studenckich „Ankieta Lato 20/21” w Instytucie Filologii Germańskiej UG

Dziękujemy wszystkim Studentkom i Studentom, którzy ocenili zajęcia prowadzone w roku akademickim 2020/2021 w Instytucie Filologii Germańskiej. Omówiliśmy z pracownikami Instytutu wyniki ankiet i poniżej przedstawiamy ich podsumowanie. Wyniki ankiet studenckich pomagają doskonalić pracę dydaktyczną, dlatego zapraszamy do licznego wypełniania ankiet w przyszłych latach.

W ankietach oceniono łącznie 17 z 27 nauczycieli akademickich pracujących obecnie w Instytucie Filologii Germańskiej (6 z Zakładu Literatury i Kultury Niemieckiej, 11 z Zakładu Języka Niemieckiego i Translatoryki).

Wystarczającą liczbę ankiet (co najmniej trzy) oddano w odniesieniu do 81 pozycji z planu zajęć (ZLiKN: 27, ZJNiT: 54). Dzięki temu uwzględnione zostały 322 ankiety (ZLiKN: 128, ZJNiT: 194).

O poszczególnych nauczycielach akademickim wypowiedziało się od 3 do 32 respondentów. W wielu przypadkach nie można więc mówić o reprezentatywności ankiet.

11 z ocenionych osób (ZLiKN: 3, ZJNiT: 8) otrzymało w niemal wszystkich kategoriach oceny zdecydowanie się zgadzam lub raczej się zgadzam. U pozostałych 6 osób krytyczne oceny wahały się między 30 a 50 procent; czasem jeden przedmiot został oceniony bardzo pozytywnie, a w ocenach drugiego przeważały krytyczne głosy.

W przypadku wszystkich pytań większość ocen była pozytywna. W Zakładzie Literatury i Kultury Niemiec najlepiej zostało ocenione pytanie: „Prowadzący punktualnie zaczynał i kończył zajęcia”:

  • 124 zdecydowanie/raczej się zgadzam,
  • 4 zdecydowanie/raczej się nie zgadzam.

Natomiast w Zakładzie Języka Niemieckiego i Translatoryki najlepiej zostało ocenione pytanie: „Prowadzący odnosił się do studentów z szacunkiem”.

  • 182 zdecydowanie/raczej się zgadzam,
  • 2 zdecydowanie/raczej się nie zgadzam.

Najmniej pozytywnych i najwięcej negatywnych odpowiedzi podano w obu zakładach na pytania:

  1. Prowadzący efektywnie wykorzystywał czas przeznaczony na zajęcia.
    • 256 zdecydowanie/raczej się zgadzam,
    • 38 zdecydowanie/raczej się nie zgadzam.
  2. Zajęcia prowadzone były w sposób zrozumiały.
    • 251 zdecydowanie/raczej się zgadzam,
    • 40 zdecydowanie/raczej się nie zgadzam.
  3. Zajęcia prowadzone były w sposób urozmaicony.
    • 243 zdecydowanie/raczej się zgadzam,
    • 48 zdecydowanie/raczej się nie zgadzam.
  4. Zajęcia dostarczyły nowej wiedzy lub pozwoliły ugruntować wiedzę już nabytą.
    • 256 zdecydowanie/raczej się zgadzam,
    • 44 zdecydowanie/raczej się nie zgadzam.

Stosunkowo duży rozrzut odpowiedzi był w pytaniach:

  1. Prowadzący jasno określił wymagania związane z zaliczeniem przedmiotu.
    • 288 zdecydowanie/raczej się zgadzam,
    • 33 zdecydowanie/raczej się nie zgadzam.
  2. Forma zaliczenia odpowiadała wymaganiom przedstawionym przez prowadzącego
    • 281 zdecydowanie/raczej się zgadzam,
    • 21 zdecydowanie/raczej się nie zgadzam.
  3. Zakres materiału do zaliczenia odpowiadał wymaganiom przedstawionym przez prowadzącego:
    • 279 zdecydowanie/raczej się zgadzam,
    • 23 zdecydowanie/raczej się nie zgadzam.

Z wyżej przedstawionych wyników i odpowiedzi na otwarte pytania wyłaniają się następujące pola do doskonalenia pracy dydaktycznej:

- efektywne wykorzystanie czasu, zrozumiałość i urozmaicenie zajęć, przekazanie wiedzy nowej dla osób studiujących;

- komunikacja z osobami studiującymi: zwłaszcza w sytuacjach niestandardowych i przy informowaniu osób studiujących o wymaganiach związanych z zaliczeniem przedmiotu.

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: wtorek, 30. Listopad 2021 - 10:56; osoba wprowadzająca: Monika Szafrańska Ostatnia zmiana: poniedziałek, 24. Styczeń 2022 - 10:55; osoba wprowadzająca: Monika Szafrańska

Wyniki ankiet studenckich 2017-2018

Formy upowszechniania wyników ankiet:

  1. Opracowanie wyników ankiet dla poszczególnych kierunków studiów wg wzorca wysłanego w Załączniku nr 1 (przygotowanie: dyrekcje lub kierownictwo jednostek z pomocą sekretariatów).
  2. Opublikowanie wyników ankiet kierunkowych na stronie internetowej wydziału (w zakładce Jakość Kształcenia) oraz na stronach instytutów lub katedr (w zakładce dotyczącej spraw studenckich albo jakości kształcenia) (przygotowanie: administratorzy stron internetowych na podstawie materiałów z p. 1 i 2).

 

Załącznik 1

Prezentacja wyników badań ankietowych

 

Kierunek studiów:

Statystyka ankiet studenckich:

Liczba ankiet

116

Liczba formularzy

 

Liczba wypełnień

 

Liczba osób biorących udział w ankiecie

 

Procent wypełnień

%

 

 

Badany aspekt kształcenia (wybrane zajęcia)

TAK

Raczej TAK

Nie mam zdania

Raczej NIE

NIE

1.1 Treść zajęć była jasna i zrozumiała

69=59,48%

21=18,10%

8=6,90%

7=6,03%

11=9,48%

90=77,58%

18=15,51%

1.2. Poruszane zagadnienia znacząco poszerzyły moją wiedzę i umiejętności

68=58,62%

10=8,62%

8=6,90%

14=12,07%

16=13,79%

78=67,24%

30=25,86%

2.1 Czas zajęć był dobrze wykorzystany

62=53,45%

17=14,66%

8=6,90%

16=13,79

13=11,21%

79=68,11%

29=25%

2.2 Prowadzenie zajęć umożliwiało łączenie własnej wiedzy i doświadczeń z nową wiedzą i umiejętnościami

66=56,90%

22=18,97%

14=12,07%

8=6,90%

6=5,17%

88=75,87%

14=12,07%

3.1 Warunki uzyskania zaliczenia zostały jasno określone na jednych z pierwszych zajęć

76=65,52%

14=12,07%

4=3,45%

6=5,17%

16=13,79%

90=77,59%

22=18,96%

3.2 Zakres i forma stawianych wymagań były związane z realizowaną treścią i założonymi celami zajęć

74=63,79%

14=12,07%

15=12,93%

6=5,17%

7=6,03%

88=75,86%

13=11,20%

4.1 Prowadzący zachęcał do stawiania pytań bądź do dzielenia się wątpliwościami

79=68,10%

14=12,07%

7=6,03%

5=4,31%

11=9,48%

93=80,17%

16=13,79%

4.2 Prowadzący odnosił się do studentów z szacunkiem i życzliwością

88=75,86%

14=12,07%

6=5,17%

6=5,17%

2=1,72%

102=87,93%

8=6,89%

5.1 Zajęcia prowadzone były sumiennie

73=62,93%

23=19,83%

5=4,31%

9=7,76%

6=5,17%

96=82,76%

15=12,93%

5.2 Słuchacze mogli bez większych przeszkód konsultować z prowadzącym w czasie jego dyżurów bądź w innych ustalonych terminach czy formach kontaktu

74=63,79%

23=19,83%

12=10,34%

3=2,59%

4=3,45%

97=83,62%

7=6,04%

5.3 Zajęcia odbywały się regularnie

91=78,45%

17=14,66%

3=2,59%

1=0,86%

4=3,45%

108=93,11%

5=4,31%

5.4 Warunki przeprowadzania zajęć (lokalowe/dostępność sprzętu) były wystarczające/dostosowane do dydaktyki?

94=81,03%

15=12,93%

3=2,59%

3=2,59%

1=0.86%

109=93,96%

4=3,45%

6.1 Zajęcia uważam za ważną dla mnie część moich studiów

60=51,72%

13=11,21%

7=6,03%

12=10,34%

24=20,69%

73=62,93%

36=31.03%

 

Analiza wyników badań ankietowych

 

Silne strony kształcenia na podstawie ocenianych zajęć

Słabe strony kształcenia na podstawie ocenianych zajęć

  • Warunki przeprowadzania zajęć (lokalowe/dostępność sprzętu) były wystarczające/dostosowane do dydaktyki
  • Zajęcia odbywały się regularnie
  • Prowadzący odnosił się do studentów z szacunkiem i życzliwością
  • Poruszane zagadnienia znacząco poszerzyły moją wiedzę i umiejętności
  • Czas zajęć był dobrze wykorzystany
  • Zajęcia uważam za ważną dla mnie część moich studiów
  • Warunki uzyskania zaliczenia zostały jasno określone na jednych z pierwszych zajęć.

Planowane działania naprawcze lub mające na celu poprawę jakości kształcenia

  • Wyniki ankiet zostały omówione na Radzie Instytutu Filologii Germańskiej w dniu 29.11.2018. Szczególną uwagę zwrócono na słabsze strony kształcenia. Prezentacja wyników badań ankietowych będzie wywieszona na stronie WWW IFG i zostanie omówiona na ogólnym zebraniu pracowników.
  • Dyrekcja Instytutu przesłała zbiorcze wyniki ankiet do wszystkich pracowników i zwróciła się do nich się z prośbą, aby zapoznali się z indywidualną oceną prowadzonych przez nich zajęć na Portalu Pracownika oraz aby wyciągnęli wnioski z ankiet w celu udoskonalenia metod nauczania.

 

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: sobota, 8. Grudzień 2018 - 21:28; osoba wprowadzająca: Jan Wit Doroszewski Ostatnia zmiana: czwartek, 13. Grudzień 2018 - 21:33; osoba wprowadzająca: Jan Wit Doroszewski