Promocja książki „Ogród Sztuk Indonezji - Taman Seni Indonesia”
22 października 2015 roku w Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie odbyła się uroczysta promocja książki „Ogród Sztuk Indonezji - Taman Seni Indonesia”, finalizującej pierwszy projekt zrealizowany przez nasze Koło Naukowo-Artystyczne Wielokulturowych Źródeł Teatr UG. Książka została sfinansowana przez Wydział Filologiczny UG, który 21-23 listopada 2015 roku wszedł zarazem w rolę gospodarza konferencyjnej, artystycznej i warsztatowej części projektu. Współorganizatorem Ogrodu Sztuk było również Stowarzyszenie Crede Femina, a warsztaty artystyczne w ramach projektu zostały dofinansowane z budżetu Miasta Gdańska.
Promocję, której towarzyszył występ taneczny Jadwigi Możdżer w repertuarze tradycyjnego teatru balijskiego wayang topeng, zaszczycił swoją obecnością Ambasador Republiki Indonezji w Polsce, Peter Frans Gontha. Poniżej zamieszczamy fotoreportaż z tego wydarzenia.
Książka „Ogród Sztuk Indonezji - Taman Seni Indonesia” pod redakcją Małgorzaty Jarmułowicz, wydana nakładem Wydawnictwa Księży Werbistów „VERBINUM”, to publikacja scalająca plon naukowy ubiegłorocznej konferencji. Zaproszeni do niej badacze polscy i indonezyjscy zajęli się przebogatą mozaiką tradycji widowiskowych Indonezji: teatralnych i rytualnych, sakralnych i świeckich, dworskich i plebejskich, tanecznych i muzycznych. Książka omawia zarówno kanoniczne tradycje jawajsko-balijskie o dworskim i świątynnym rodowodzie, jak i widowiska synkretyczne, zrodzone na peryferiach archipelagu indonezyjskiego, w kręgu lokalnych, wiejskich społeczności. Jej dodatkowym walorem są liczne ilustracje oraz załącznik w postaci płyty DVD z filmowym skrótem z konferencyjno-koncertowej części projektu oraz z materiałami filmowymi uzupełniającymi treść poszczególnych artykułów.
Z recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Mirosława Kocura (Uniwersytet Wrocławski):
Książka stanowi kompetentne wprowadzenie w praktyki performatywne współczesnej Indonezji. (…) podzielona została na dwie części. Pierwsza identyfikuje kanony estetyczne indonezyjskiej sztuki performansu, druga rekonstruuje widowiska synkretyczne. Autorzy koncentrują się zwykle na analizowaniu bardzo konkretnych praktyk artystycznych, nie ograniczają jednak swoich tekstów do opisania teorii czy techniki, ale sytuują przytaczane case studies w kontekstach kultury współczesnej. Zabieg ten pomaga uchwycić unikalność indonezyjskiej wielokulturowości w perspektywie procesów globalnych.
(…) Reasumując: gorąco popieram publikację Ogrodu sztuk Indonezji, jako znakomitego wprowadzenia do jednej z ciekawszych i wciąż mało znanych cywilizacji współczesnych.
Spis treści:
Wstęp
W kręgu estetycznych kanonów - źródła, wariacje, metamorfozy
W kręgu widowisk synkretycznych – od rytuału do teatru
Biogramy autorów
Osoby i instytucje zainteresowane nabyciem książki proszone są o kontakt z
będącej owocem konferencji naukowej o tym samym tytule, która odbyła się na Uniwersytecie Gdańskim w 2014 roku.
W spotkaniu weźmie udział redaktorka tomu, prof. UG, dr hab. Małgorzata Jarmułowicz oraz autorzy artykułów.
Promocji towarzyszyć będzie pokaz tańca indonezyjskiego w wykonaniu Jadwigi Możdżer.
Czwartek 22 października 2015, godz. 18.00. Wstęp wolny.
Publikacja "Taman Seni Indonesia" zawiera następujące teksty:
Organizacja: Maria Szymańska-Ilnata.
Międzynarodowa konferencja naukowa
Indonezja na UG
W dniach 21-23 listopada 2014 na Wydziale Filologicznym odbyła się Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Ogród Sztuk - Taman Seni Indonesia”. Pierwszą odsłoną tego pionierskiego projektu była sesja naukowa poświęcona rzadko podejmowanej refleksji nad światem widowisk indonezyjskich, na której tańcem, muzyką i rytuałami tego kraju zajmowali się badacze z Polski i z Indonezji. Referatom konferencyjnym towarzyszyły projekcje zdjęć, dyskusje z udziałem publiczności, a nawet występ taneczny na żywo. Przed dwa kolejne wieczory okazję do bliższego poznania kultury Indonezji dał pokaz filmów indonezyjskich i uroczysty koncert z udziałem jedynego działającego w Polsce zespołu gamelanowego Warsaw Gamelan Group, wykonującego tradycyjną muzykę jawajską, wzbogacony o spektakularne występy taneczne. Na trzydniowy projekt złożyła się także seria warsztatów taneczno-muzycznych dla dzieci i dorosłych. Ich uczestnicy mieli m.in. rzadką okazję przećwiczenia pod okiem profesjonalnych instruktorów podstaw trudnej choreografii tańców z Jawy i Sumatry, a także zespołowej gry na gamelanie i na bambusowych instrumentach zwanych anklungami.