Aktualności | Wydział Filologiczny

Ogólnopolska konferencja naukowa: Musical i okolice. Przeciw stereotypom i konwencjom

Katedra Dramatu, Teatru i Widowisk

zaprasza na ogólnopolską konferencję naukową

 

MUSICAL i OKOLICE

 Przeciw stereotypom i konwencjom

 

17 maja 2018 roku, godz. 10.00 – 16.00

Uniwersytet Gdański, Wydział Filologiczny (ul. Wita Stwosza 55), aula 1.48

 

musicalW refleksji krytycznoteatralnej musical bywa często lekceważony jako forma „lekka, łatwa i przyjemna”, niegodna zatem poważnego namysłu. Tymczasem trudno zignorować fakt, że musical jako gatunek – tak teatralny, jak i filmowy – cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem publiczności. Nie może być zatem mowy o jego śmierci, choć jednocześnie trzeba pogodzić się z tym, że utwory sceniczne i filmowe, które dziś reprezentują ten gatunek, mocno odbiegają od kanonicznych pozycji ze szczytowej fazy jego rozwoju. Najwybitniejsze i najciekawsze przykłady współczesnych musicali to formalne eksperymenty ufundowane na próbach dekonstrukcji gatunku, skierowane przeciwko utrwalonym stereotypom i zbanalizowanym konwencjom, które skazywały go na paradoksalną egzystencję. Wystarczy wspomnieć o adaptacjach wielkich powieści z kanonu literatury polskiej i światowej czy próbach tworzenia musicali społecznie zaangażowanych, „wąchających” swój czas. Niezależnie od tych wysiłków „rozmontowywania” konwencji musicalu, jego istotą pozostaje wszak  niezmiennie żywioł muzyczności, któremu podporządkowane są strategie dramaturgiczne i konwencje przedstawieniowe.

W czasie naszej kameralnej konferencji chcielibyśmy podjąć na nowo próbę z(re)definiowania musicalu w odpowiedzi na rozmaite akty transgresji gatunkowej, podyktowane nade wszystko zmianą ideologii dramatyczności (stymulowaną między innymi przez wszechobecność nowych mediów). A także pokazać szerokie pole, na którym musical realizuje się w praktyce scenicznej, skupiając się przede wszystkim na interpretacji najbardziej wartościowych i ważkich spektakli, zbuntowanych często przeciw przypisywanym tej formie teatru stereotypom i konwencjom.

PROGRAM KONFERENCJI:

godz. 10.00 – 12.45

dr hab. Joanna Maleszyńska (Uniwersytet Adama Mickiewicza)

Drugie życie literatury. Musical w służbie kanonu

 

dr Jacek Mikołajczyk (Uniwersytet Śląski/ Teatr Syrena w Warszawie)

Zapatrzeni w ekran. Musicalowe adaptacje filmów

 

dr Rafał Koschany (Uniwersytet Adama Mickiewicza)

Teatralność jako diegetyczna rama w musicalu filmowym

 

dr Joanna Puzyna-Chojka (Uniwersytet Gdański)

Przeciw konwencji. Fenomen „niegrzecznych” musicali 

 

mgr Magdalena Juźwik (Uniwersytet Warszawski)

Hoy no me puedo levantar –  ruch kontrkulturowy ucieleśniony na musicalowej scenie

 

Przerwa

godz. 13.15 – 16.00

dr Joanna Roszak (Instytut Slawistyki PAN) 

Wyśpiewać niewyśpiewalne. Możliwości wykorzystania musicalu w edukacji na rzecz pokoju

 

dr Agata Łuksza (Uniwersytet Warszawski)

Glamoryzacja w teatrze muzycznym – perspektywa historyczna 

 

dr Barbara Pitak-Piaskowska (Uniwersytet Warszawski)

O przemianach wizerunku postaci kobiecych w musicalu – próba rozpoznania

 

mgr Wiktoria Formella (Uniwersytet Gdański)

Od negacji do akceptacji musicalu – koncepcja „trzeciej drogi” Wojciecha Kościelniaka

 

Katarzyna Kurdej-Mania (Teatr Muzyczny w Gdyni)

Poszerzanie granic musicalu w aspekcie aktorstwa

 

dr Aleksandra Zając (Akademia Muzyczna w Gdańsku)

Trzy teatry, trzy wizje funkcjonowania rozrywkowego teatru muzycznego w Polsce

(Teatr Muzyczny w Gdyni, Teatr Muzyczny Roma, Teatr Muzyczny Capitol)

 

Opłata konferencyjna wynosi 450 zł.

 

 

 

 

 

ZałącznikWielkość
PDF icon konferencja_o_musicalu_informacja.pdf109.13 KB
Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Treść wprowadzona przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Ostatnia modyfikacja: sob., 12.05.2018 r., 17:17
Data publikacji: sob., 12.05.2018 r., 17:08

Teatr przy stole / Stół przy Wybrzeżu - 19 lutego 2018, godz. 18.30, David Greig, „Wydarzenia"

TEATR PRZY STOLE / STÓŁ PRZY WYBRZEŻU   

odsłona czternasta

W poniedziałek, 19 lutego o godzinie 18.30 w Dworku Sierakowskich w Sopocie odbędzie się czternasta odsłona projektu Teatr przy Stole/Stół przy Wybrzeżu, którego drugi sezon poświęcony jest dramaturgii europejskiej.

Na spotkaniu odczytana zostanie sztuka szkockiego dramatopisarza Davida Greiga, WYDARZENIA w przekładzie Małgorzaty Semil.

 

W czytaniu wezmą udział aktorzy Teatru Wybrzeże:

Katarzyna Kaźmierczak, Marzena Nieczuja-Urbańska, Piotr Biedroń i Maciej Szemiel.

Opiekę artystyczną sprawować będzie Michał Kurkowski, natomiast wygłoszeniem słowa wstępnego oraz poprowadzeniem dyskusji po czytaniu zajmą się studentki Teatrologii z Uniwersytetu Gdańskiego: Balbina Hoppe oraz Sara Gosk.

Wstęp wolny. Zapraszamy!

greig popr.

 

Sztuka WYDARZENIA została napisana w 2013 roku na zamówienie  Actors Tutoring Company (objazdowej grupy teatralnej mającej siedzibę w Londynie).  Spektakl, przygotowany w koprodukcji z brytyjskim teatrem Young Vic, austriackim Schauspielhaus i norweskim Brageteatret miał premierę podczas Festiwalu w Edynburgu w sierpniu 2013 roku i spotkał się z nader pozytywnym odbiorem krytyki i publiczności teatralnej. Inspiracją dla powstania utworu była zbrodnia, dokonana w 2011 roku przez Andersa Behringa Breivika w Oslo oraz na norweskiej wyspie Utøya, w wyniku której zginęło 77 osób. Pomimo, że autor dramatu WYDARZENIA, przygotowując się do napisania sztuki, podjął terenowe badania, w ramach których między innymi przeprowadził rozmowy z członkami rodzin ofiar, to jednak zrezygnował z napisania dramatu dokumentalnego – nazwisko zabójcy nie pojawia się w tekście (choć Breivik był pierwowzorem postaci Chłopca). Brak też w sztuce bezpośrednich nawiązań do masakry w Norwegii. WYDARZENIA zyskują dzięki temu uniwersalny wymiar. Tekst dotyka problemów związanych z kryzysem modelu społeczeństwa wielokulturowego, porusza zagadnienia ksenofobii, rasizmu, odradzających się współcześnie (także przecież u nas), ekstremizmów. „Nie nienawidzę cudzoziemców. Nienawidzę ich tutaj” – mówi Chłopiec. Protagonistka dramatu, Claire, stara się odnaleźć motywacje, kierujące bohaterem, a tym samym – dociec źródeł zła.
 
David Greig to szkocki dramatopisarz i reżyser teatralny, określony przez „The Daily Telegraph” mianem jednego z najbardziej interesujących i najodważniejszych dramatopisarzy swojego pokolenia. Urodził się w 1969 roku w Edynburgu, natomiast wychowywał się w Nigerii. Jego teksty wystawiano m. in. w londyńskich Royal Court Theatre, National Theatre i Royal Shakespeare Company. Obecnie pełni funkcję dyrektora artystycznego Royal Lyceum Theatre w Edynburgu. W dorobku posiada kilkadziesiąt sztuk teatralnych, w tym także dramaty historyczne, dramaty dla dzieci, adaptacje i przekłady. Często sięga po tematy o zasięgu globalnym. Za najlepsze utwory Greiga uznaje się Europę  (1994) i Pireneje (2005, publikacja w „Dialogu” nr 6/2012 w przekładzie Małgorzaty Semil). Choć jego teksty cieszą się niemałą popularnością na świecie, w Polsce pozostaje autorem stosunkowo mało znanym. Jak dotąd wystawiono u nas sztuki Kosmonauty wiadomość do kobiety, którą kochał w byłym Związku Radzieckim (Teatr im. Wandy Siemaszkowej, Rzeszów 2014)  oraz Szaleństwa nocy (współautor: Gordon McIntyre, wystawione w 2015 roku w Teatrze Bagatela w Krakowie oraz w Akademii Teatralnej w Warszawie).

 


 

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Treść wprowadzona przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Ostatnia modyfikacja: śr., 07.02.2018 r., 18:30
Data publikacji: śr., 07.02.2018 r., 0:57

Teatr przy stole / Stół przy Wybrzeżu - 22 stycznia 2018, godz. 18.30, „Nieznośnie długie objęcia" Iwana Wyrypajewa

TEATR PRZY STOLE / STÓŁ PRZY WYBRZEŻU   

odsłona trzynasta

W poniedziałek, 22 stycznia o godzinie 18.30 w Dworku Sierakowskich w Sopocie odbędzie się trzynasta odsłona projektu Teatr przy Stole/Stół przy Wybrzeżu, którego drugi sezon poświęcony jest dramaturgii europejskiej.

Na spotkaniu odczytana zostanie sztuka rosyjskiego dramatopisarza Iwana Wyrypajewa NIEZNOŚNIE DŁUGIE OBJĘCIA w przekładzie Agnieszki Lubomiry Piotrowskiej.

W czytaniu wezmą udział aktorzy Teatru Wybrzeże:
Sylwia Góra-Weber, Marta Herman, Piotr Biedroń i Marcin Miodek.

Opiekę artystyczną sprawować będzie Michał Kurkowski, natomiast wygłoszeniem słowa wstępnego oraz poprowadzeniem dyskusji po czytaniu zajmą się studenci Wiedzy o teatrze i Teatrologii z Uniwersytetu Gdańskiego.

Wstęp wolny. Zapraszamy!

nieznośnie długie objęcia

 

NIEZNOŚNIE DŁUGIE OBJĘCIA to historia czworga ludzi, niecenzuralna opowieść o miłości, zagubieniu i szukaniu sensu życia. Pytania metafizyczne sąsiadują tu z problemami jak najbardziej doczesnymi. Bohaterowie żyją w plastikowym świecie, a ich pogmatwane losy składają się na niezwykle aktualną i poruszającą opowieść.

Iwan Wyrypajew to jeden z najbardziej znanych rosyjskich dramatopisarzy współczesnych. Związany jest z moskiewskim Teatrem.doc, w którym realizuje przedstawienia w formie dokumentu scenicznego. W swoich dramatach i spektaklach często porusza problemy patologii społecznych: prostytucji, narkomani, alkoholizmu. Jest twórcą dobrze znanym w Polsce. Polska prapremiera NIEZNOŚNIE DŁUGICH OBJĘĆ miała miejsce w 2015 roku w Teatrze Powszechnym w Warszawie.


 

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Treść wprowadzona przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Ostatnia modyfikacja: sob., 13.01.2018 r., 11:20
Data publikacji: sob., 13.01.2018 r., 11:20

Zaproszenie na wykład otwarty dr Joanny Lisiewicz

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Ewa Lubiszewska
Treść wprowadzona przez: Ewa Lubiszewska
Ostatnia modyfikacja: wt., 12.12.2017 r., 19:59
Data publikacji: wt., 12.12.2017 r., 19:59

Teatr przy stole / Stół przy Wybrzeżu - 23 października 2017, godz. 18.30, Lola Blasco, „Moja epoka, moja bestia"

ZałącznikWielkość
PDF icon tps_spw_23-10-2017.pdf4.19 MB
Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Treść wprowadzona przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Ostatnia modyfikacja: śr., 18.10.2017 r., 0:14
Data publikacji: śr., 18.10.2017 r., 0:14

Teatr przy stole / Stół przy Wybrzeżu - 26 czerwca 2017, godz. 18.30, „Piekło-Niebo” Marii Wojtyszko

TEATR PRZY STOLE / STÓŁ PRZY WYBRZEŻU   

odsłona dziewiąta

26 czerwca 2017 roku o godzinie 18.30 w Dworku Sierakowskich w Sopocie odbędzie się kolejne spotkanie w ramach projektu Teatr przy Stole/Stół przy Wybrzeżu, realizowanego przez Katedrę Dramatu, Teatru i Widowisk Uniwersytetu Gdańskiego, Towarzystwo Przyjaciół Sopotu oraz Teatr Wybrzeże.

Tym razem zapraszamy na aktorskie czytanie dramatu Marii Wojtyszko Piekło-Niebo. Wprowadzenie i dyskusję po prezentacji sztuki poprowadzą studenci teatrologii i wiedzy o teatrze Uniwersytetu Gdańskiego, a głosu bohaterom sztuki użyczą aktorzy Teatru Wybrzeże: Magdalena Boć, Anna Kociarz, Maciej Konopiński, Michał Kowalski, Jakub Mróz, Andrzej Nowiński oraz Piotr Witkowski. Opiekę artystyczną nad czytaniem sprawują Michał Kurkowski i Michał Derlatka.

 

Główną bohaterką dramatu jest Jola – nietypowe i niebanalne wcielenie Matki-Polki. Jola samotnie wychowuje siedmioletniego synka, Tadzia, zarazem starając się spełniać zawodowo jako charyzmatyczna DJ DAJE RADĘ. Jednak z prawdziwym wyzwaniem przyjdzie jej zmierzyć się dopiero  w chwili, gdy w wyniku wypadku samochodowego trafi w zaświaty – jej zdaniem zdecydowanie za wcześnie. Podczas gdy Tadzio stara się odreagować śmierć mamy zamknięty w szafie, Jola rozpoczyna bezkompromisową walkę o powrót na ziemię, nie bacząc na to, kto stanie jej na drodze: anioły, diabły, czy też nawet sam Bóg.

Dramat Piekło-Niebo przypomina nieco średniowieczny moralitet. Tekst stawia poważne pytania dotyczące losu człowieka, źródeł zła oraz sensu śmierci. Jednak powagę poruszanej tematyki (wszak tekst dotyczy radzenia sobie z traumą ) równoważy poczucie humoru Autorki, wyraźne zarówno w dialogach, jak i sylwetkach poszczególnych bohaterów. Jak czytamy w jednym z opisów sztuki: „Wojtyszko, ukazując subtelną grę między obecnością a nieobecnością, współistnieniem bytów realnych i pozaziemskich, dotyka tajemnicy istnienia, ukazując płynność granic świata oraz relatywizm moralny i kulturowy. Wszak każdy ma takie niebo jakie sobie wymyślił i takie piekło na jakie zasłużył – przekonuje dramatopisarka. W jej autorskiej wizji zaświatów mieszczą się androgyniczne anioły, zakompleksiony Lucyfer i przypominający hipisa Bóg grający w scrabble, jak również zjawisko reinkarnacji”[1].

Sztuka miała premierę we Wrocławskim Teatrze Lalek 4 grudnia 2016 roku, zaś dramat został zakwalifikowany do finału tegorocznej Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej.

 

Maria Wojtyszko (ur. 1982) jest scenarzystką, dramatopisarką i dramaturgiem. Ukończyła kulturoznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim, scenopisarstwo w Łódzkiej Szkole Filmowej oraz reżyserię fabularną (Mistrzowska Szkoła Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy). Jest również absolwentką Szkoły Dramatu przy warszawskim Laboratorium Dramatu. Od 2012 roku pełni funkcję kierowniczki literackiej Wrocławskiego Teatru Lalek.

Jest autorką scenariuszy do seriali telewizyjnych (Miodowe Lata, Przystań, Tancerze, Bez tajemnic)  i filmów (Zagraj ze mną Rafała Skalskiego) oraz adaptacji scenicznych (pracowała m.in. przy inscenizacjach: Koziołka Matołka Kornela Makuszyńskiego, Madame Antoniego Libery, Momo Michaela Ende, Peer Gynta Henrika Ibsena, Smutnej Królewny Michała Walczaka i Wakacji Mikołajka według Rene Goscinnego).

Jest także autorką kilku sztuk teatralnych: Gniazdo, Koniec świata w Deer’s Hall City, KrólewKrólewna Logorea i Niedźwiedź, Macica, Mateusz w piekle, Pierwszy człowiek świata czy SAM, czyli przygotowanie do życia w rodzinie. Jej dramaty wystawiane były w Polsce, Niemczech, Czechach, Austrii i Finlandii. Były również wielokrotnie nagradzane: w 2006 autorka zdobyła nagrodę Teatru Starego i miesięcznika „Dialog” za dramat Macica; w 2010 roku otrzymała pierwszą nagrodę w konkursie Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu za tekst Pierwszy Człowiek Świata; a w 2014 przedstawienie na podstawie jej sztuki SAM, czyli przygotowanie do życia w rodzinie zdobyło główną nagrodę w 20. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

piekło niebo

 


[1] Materiały dotyczące Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, zob. : http://www.gnd.art.pl/nominowani/ .

 

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Ewa Jaros
Treść wprowadzona przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Ostatnia modyfikacja: śr., 21.06.2017 r., 13:24
Data publikacji: śr., 21.06.2017 r., 1:40

Teatr przy stole / Stół przy Wybrzeżu - 26 czerwca 2017, godz. 18.30, „Piekło-Niebo” Marii Wojtyszko

TEATR PRZY STOLE / STÓŁ PRZY WYBRZEŻU   

odsłona dziewiąta

26 czerwca 2017 roku o godzinie 18.30 w Dworku Sierakowskich w Sopocie odbędzie się kolejne spotkanie w ramach projektu Teatr przy Stole/Stół przy Wybrzeżu, realizowanego przez Katedrę Dramatu, Teatru i Widowisk Uniwersytetu Gdańskiego, Towarzystwo Przyjaciół Sopotu oraz Teatr Wybrzeże.

Tym razem zapraszamy na aktorskie czytanie dramatu Marii Wojtyszko Piekło-Niebo. Wprowadzenie i dyskusję po prezentacji sztuki poprowadzą studenci teatrologii i wiedzy o teatrze Uniwersytetu Gdańskiego, a głosu bohaterom sztuki użyczą aktorzy Teatru Wybrzeże: Magdalena Boć, Anna Kociarz, Maciej Konopiński, Michał Kowalski, Jakub Mróz, Andrzej Nowiński oraz Piotr Witkowski. Opiekę artystyczną nad czytaniem sprawują Michał Kurkowski i Michał Derlatka.

 

Główną bohaterką dramatu jest Jola – nietypowe i niebanalne wcielenie Matki-Polki. Jola samotnie wychowuje siedmioletniego synka, Tadzia, zarazem starając się spełniać zawodowo jako charyzmatyczna DJ DAJE RADĘ. Jednak z prawdziwym wyzwaniem przyjdzie jej zmierzyć się dopiero  w chwili, gdy w wyniku wypadku samochodowego trafi w zaświaty – jej zdaniem zdecydowanie za wcześnie. Podczas gdy Tadzio stara się odreagować śmierć mamy zamknięty w szafie, Jola rozpoczyna bezkompromisową walkę o powrót na ziemię, nie bacząc na to, kto stanie jej na drodze: anioły, diabły, czy też nawet sam Bóg.

Dramat Piekło-Niebo przypomina nieco średniowieczny moralitet. Tekst stawia poważne pytania dotyczące losu człowieka, źródeł zła oraz sensu śmierci. Jednak powagę poruszanej tematyki (wszak tekst dotyczy radzenia sobie z traumą ) równoważy poczucie humoru Autorki, wyraźne zarówno w dialogach, jak i sylwetkach poszczególnych bohaterów. Jak czytamy w jednym z opisów sztuki: „Wojtyszko, ukazując subtelną grę między obecnością a nieobecnością, współistnieniem bytów realnych i pozaziemskich, dotyka tajemnicy istnienia, ukazując płynność granic świata oraz relatywizm moralny i kulturowy. Wszak każdy ma takie niebo jakie sobie wymyślił i takie piekło na jakie zasłużył – przekonuje dramatopisarka. W jej autorskiej wizji zaświatów mieszczą się androgyniczne anioły, zakompleksiony Lucyfer i przypominający hipisa Bóg grający w scrabble, jak również zjawisko reinkarnacji”[1].

Sztuka miała premierę we Wrocławskim Teatrze Lalek 4 grudnia 2016 roku, zaś dramat został zakwalifikowany do finału tegorocznej Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej.

 

Maria Wojtyszko (ur. 1982) jest scenarzystką, dramatopisarką i dramaturgiem. Ukończyła kulturoznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim, scenopisarstwo w Łódzkiej Szkole Filmowej oraz reżyserię fabularną (Mistrzowska Szkoła Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy). Jest również absolwentką Szkoły Dramatu przy warszawskim Laboratorium Dramatu. Od 2012 roku pełni funkcję kierowniczki literackiej Wrocławskiego Teatru Lalek.

Jest autorką scenariuszy do seriali telewizyjnych (Miodowe Lata, Przystań, Tancerze, Bez tajemnic)  i filmów (Zagraj ze mną Rafała Skalskiego) oraz adaptacji scenicznych (pracowała m.in. przy inscenizacjach: Koziołka Matołka Kornela Makuszyńskiego, Madame Antoniego Libery, Momo Michaela Ende, Peer Gynta Henrika Ibsena, Smutnej Królewny Michała Walczaka i Wakacji Mikołajka według Rene Goscinnego).

Jest także autorką kilku sztuk teatralnych: Gniazdo, Koniec świata w Deer’s Hall City, KrólewKrólewna Logorea i Niedźwiedź, Macica, Mateusz w piekle, Pierwszy człowiek świata czy SAM, czyli przygotowanie do życia w rodzinie. Jej dramaty wystawiane były w Polsce, Niemczech, Czechach, Austrii i Finlandii. Były również wielokrotnie nagradzane: w 2006 autorka zdobyła nagrodę Teatru Starego i miesięcznika „Dialog” za dramat Macica; w 2010 roku otrzymała pierwszą nagrodę w konkursie Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu za tekst Pierwszy Człowiek Świata; a w 2014 przedstawienie na podstawie jej sztuki SAM, czyli przygotowanie do życia w rodzinie zdobyło główną nagrodę w 20. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

piekło niebo

 


[1] Materiały dotyczące Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, zob. : http://www.gnd.art.pl/nominowani/ .

 

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Ewa Jaros
Treść wprowadzona przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Ostatnia modyfikacja: śr., 21.06.2017 r., 13:24
Data publikacji: śr., 21.06.2017 r., 0:01

Teatr przy stole / Stół przy Wybrzeżu - 29 maja 2017, godz. 18.30, „Muzułmany” Artura Pałygi

TEATR PRZY STOLE / STÓŁ PRZY WYBRZEŻU   

odsłona ósma

29 maja 2017 roku o godzinie 18.30 w Dworku Sierakowskich w Sopocie odbędzie się kolejne spotkanie w ramach projektu Teatr przy Stole/Stół przy Wybrzeżu, realizowanego przez Katedrę Dramatu, Teatru i Widowisk Uniwersytetu Gdańskiego, Towarzystwo Przyjaciół Sopotu oraz Teatr Wybrzeże. Tym razem zapraszamy na aktorskie czytanie najnowszego dramatu Artura Pałygi „Muzułmany”. Wprowadzenie i dyskusję po prezentacji sztuki poprowadzą studenci teatrologii i wiedzy o teatrze Uniwersytetu Gdańskiego, a głosu bohaterom sztuki użyczą aktorzy Teatru Wybrzeże: Katarzyna Dałek, Ewa Jendrzejewska, Krzysztof Gordon i Piotr Witkowski, pracujący pod opieką  artystyczną Michała Kurkowskiego

Akcja sztuki Artura Pałygi „Muzułmany” dzieje się w centrum handlowym. Poznajemy w niej czterech pracowników: Młodego, Młodą, Starego i Starą. Choroba, konflikt w rodzinie, niskie zarobki – to tylko niektóre problemy zmieniające naszych bohaterów w tykające bomby. Niezadowoleni z życia i panujących w kraju warunków, za wszelką cenę szukają kogoś, kogo będą mogli oskarżyć o obecny stan. I znajdują – uchodźców. Nie zdają sobie jednak sprawy z tego, że swoim zachowaniem nie różnią się niczym od znienawidzonych przez nich religijnych terrorystów, którymi głośno okrzyknęli wszystkich muzułmanów. Zainspirowana książkami Oriany Fallaci sztuka opowiada o strachu, gniewie, problemach, lękach, nienawiści oraz jakże aktualnej w obecnych czasach ksenofobii. Stawia przed widzem szereg pytań: czy w obecnych czasach pogoń za dobrobytem całkowicie wyparła z nas człowieczeństwo? Co nam przyjdzie z tej całej nienawiści do innych i samych siebie?

Tekst sztuki miał swoją premierę w Teatrze Śląskim. im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach 5 maja 2017.

 

 

ZałącznikWielkość
PDF icon plakat_b1.pdf4.17 MB
Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Treść wprowadzona przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Ostatnia modyfikacja: śr., 24.05.2017 r., 1:31
Data publikacji: śr., 24.05.2017 r., 1:31

VIII Festiwal Literatury i Teatru BETWEEN.POMIEDZY 15-21 maja 2017

W dniach 15-21 maja 2017 roku odbędzie się już ósma edycja Festiwalu BETWEEN.POMIĘDZY. Tym razem temat przewodni brzmi: „Short forms. Fragmenty”. To, co szczątkowe, przygodne, skondensowane, staje się istotne nie tylko przy okazji naszych badań akademickich nad literaturą i teatrem, lecz również podczas spotkań z młodzieżą w ramach programów edukacyjnych.

Pomysł, by prowadzone na Uniwersytecie Gdańskim badania wprowadzać w sposób praktyczny w przestrzeń publiczną, przyświeca wszystkim działaniom prowadzonym w ramach Between.Pomiędzy. Właśnie dlatego promujemy współpracę między doświadczonymi badaczami i uznanymi artystami a studentami, doktorantami, teatrami studenckimi oraz kołami naukowymi. Wydarzenia związane z festiwalem zagoszczą przede wszystkim w Sopocie – w Teatrze BOTO, Teatrze na Plaży, Sopotece oraz Dworku Sierakowskich. Jednak spotkania odbędą się także w pozostałych miastach Trójmiasta.

W programie przewidziano spektakle w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, w Teatrze Gdynia Główna oraz na Uniwersytecie Gdańskim. W festiwalu weźmie udział wielu znakomitych gości, zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Część spotkań prowadzona będzie w języku angielskim. W programie festiwalu proponujemy: spektakle teatralne (Dziady Teatru Wierszalin, Kto się boi Virginii Woolf? Teatru Wybrzeże, Alicja pod Ziemią Teatru BOTO, Burmistrz Teatru Gdynia Główna), spotkania autorskie z pisarzami (Antoni Libera, Jerzy Jarniewicz, Ann Marie Einhaus), warsztaty teatralne (SE Gontarski, Tomasz Kaczorowski), filmy, happening, słuchowisko radiowe, sesje naukowe oraz programy edukacyjne. Nowością na naszym festiwalu są w tym roku koncerty (Przemek Dyakowski, Julian Wolfreys, Kuba Wójcik’s Threak) oraz wystawy obrazów (Katarzyna Swinarska) i fotografii (Karolina Trapp).

Zapewniając naszym gościom przestrzeń do kreatywnego spotkania, kontynuujemy tym samym wypracowaną podczas poprzednich edycji festiwalu formułę, umożliwiającą dyskusje krajowych i zagranicznych artystów, teatrologów i literaturoznawców oraz pasjonatów sztuki współczesnej.

Festiwal Between.PomiędzyVIII Festiwal Between.Pomiędzy jest organizowany przez Fundację Between.Pomiędzy we współpracy z Uniwersytetem Gdańskim,
Teatrem Wybrzeże i Teatrem BOTO.
 
Patronat honorowy: JM Rektor Uniwersytetu Gdańskiego oraz Prezydent Miasta Sopotu.
 
Dofinansowanie: Urząd Miasta Sopotu oraz Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Kąpielisko Morskie Sopot.
 
Partnerzy: Ambasada Irlandii w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Teatr Polskiego Radia, Teatr na Plaży w Sopocie,
Teatr Gdynia Główna, Towarzystwo Przyjaciół Sopotu, Młody Byron, Sopoteka, PWSZ w Płocku, LO 2 w Gdańsku, Wydawnictwo Maski, Księgarnia POLON.
 
Patroni medialni: trójmiasto.pl, kwartalnik „Tekstualia”, dwumiesięcznik „Topos”.

 

FESTIWAL W SKRÓCIE:

  • 7 spektakli
  • 6 spotkań autorskich
  • 3 spotkania z twórcami spektakli
  • 3 czytania performatywne
  • 1 happening
  • 1 słuchowisko radiowe
  • 2 projekcje filmowe
  • 2 wystawy
  • 5 koncertów
  • 24 godziny warsztatów teatralnych
  • 58 godzin sesji naukowych

W organizacji festiwalu biorą udział pracownicy, doktoranci i studenci Instytutu Anglistyki i Amerykanistyki oraz  Katedry Dramatu, Teatru i Widowisk UG. Festiwal współpracuje z następującymi kołami studenckimi: Poetry Time!, Brikolaż, Symultana, Maybe Theatre Company, Teatr nieUGiętych.

 

Program festiwalu

Więcej informacji na stronie http://www.between.org.pl/ oraz na FB

ZałącznikWielkość
Image icon ulotka_between2017_str1.jpg3.33 MB
Image icon ulotka_between2017_str2.jpg3.77 MB
Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Treść wprowadzona przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Ostatnia modyfikacja: sob., 29.04.2017 r., 3:09
Data publikacji: sob., 29.04.2017 r., 2:54

Teatr przy stole / Stół przy Wybrzeżu - 24 kwietnia 2017, godz. 18.30, „Żony stanu, dziwki rewolucji, a może i uczone białogłowy" Jolanty Janiczak

TEATR PRZY STOLE / STÓŁ PRZY WYBRZEŻU   

odsłona siódma

24 kwietnia o godz. 18.30 zapraszamy do Dworku Sierakowskich w Sopocie na siódmą odsłonę projektu, który zrodził się ze współpracy Teatru Wybrzeże, Towarzystwa Przyjaciół Sopotu oraz Katedry Dramatu, Teatru i Widowisk Uniwersytetu Gdańskiego. Formuła tego cyklu nawiązuje do znanych już publiczności czytań współczesnych dramatów i „tekstów dla teatru” w aktorskiej interpretacji. Tym razem próbie scenicznej poddana zostanie sztuka Jolanty Janiczak Żony stanu, dziwki rewolucji, a może i uczone białogłowy, przygotowana przez aktorów Teatru Wybrzeże pod kierunkiem Michała Kurkowskiego. Obsadę czytania tworzą: Agata Bykowska, Marta Herman, Anna Kociarz, Maria Mielnikow, Jerzy Gorzko, Grzegorz Gzyl. Marcin Miodek i Marek Tynda. O oprawę intelektualną wydarzenia zadbają młodzi teatrolodzy – studenci UG, którzy przedstawią swój komentarz do prezentowanej sztuki i poprowadzą dyskusję.

Sztuka Jolanty Janiczak powstała na zamówienie Teatru Polskiego w Bydgoszczy, w którym w październiku 2016 roku odbyła się jej prapremiera w reżyserii Wiktora Rubina. Inspiracją dla twórców spektaklu stałą się postać Anne-Josèphe Théroigne de Méricourt – działaczki Rewolucji Francuskiej, walczącej o prawa kobiet jako obywatelek, o ich równość, wolność i solidarność. Jej poglądy okazały się jednak zbyt radykalne dla męskich liderów rewolucji, Dantona i Robespierre'a (podobnie jak poglądy innej wyemancypowanej rewolucjonistki, Olimpii de Gouges – autorki Deklaracji Praw Kobiety i Obywatelki, skazanej przez politycznych konkurentów o "rząd dusz" na zgilotynowanie). Co więcej – niezłomna postawa Théroigne napotkała na opór samych kobiet, które dokonały na niej publicznego linczu (Francuzki zyskały pełnię praw obywatelskich dopiero 150 lat później, pod koniec II wojny światowej). Postać ta, nie mieszcząc się w ówczesnych standardach życia publicznego, kontrolowanego przez mężczyzn, została wymazana z historii największego rewolucyjnego zrywu i skazana na niebyt w zbiorowej pamięci. Nie wspomina się o niej w podręcznikach czy w encyklopediach, a jeśli już jest przywoływana, to jako figura szaleństwa i politycznego fanatyzmu.

Żony stanu, dziwki rewolucji, a może i uczone białogłowy to jednak nie tylko gest odzyskiwania historii. Dla Jolanty Janiczak "paradoksalna biografia" Théroigne de Méricourt stała się pretekstem do podjęcia refleksji nad temat roli kobiet dzisiaj, w czasach pozornej emancypacji, która wcale nie zagwarantowała im podmiotowości. To mężczyźni niezmiennie wyznaczają ramy społecznego dyskursu, dla kobiet rezerwując w nim rolę marginalną, a nierzadko dokonując gwałtu na ich podstawowych prawach obywatelskich i ludzkich, takich choćby jak wolność decydowania o swoim ciele. Zewnętrzny kontekst spektaklu – odbywające się w całej Polsce "czarne marsze" przeciwko projektom zaostrzenia prawa aborcyjnego – prowokuje również inne pytanie: o teatr jako medium wywoływania autentycznego buntu. Czy sztuka jest dziś w stanie wyprowadzić ludzi na ulicę i wzniecić rewoltę, która zainicjuje zmianę dotychczasowego porządku? Jaka jest dzisiaj społeczna siła teatru? Jakie jest jego miejsce w życiu zbiorowym?

 

Jolanta Janiczak (1982) – dramatopisarka i dramaturżka, laureatka Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej za sztukę Sprawa Gorgonowej (2016). Ukończyła psychologię na Uniwersytecie Jagiellońskim. W duecie z reżyserem Wiktorem Rubinem zrealizowali kilkanaście spektakli, w tym między innymi „tryptyk feministyczny” o wyjątkowych monarchiniach dla Teatru Żeromskiego w Kielcach (Joanna Szalona: Królowa, Caryca Katarzyna i Hrabina Batory). Obecnie pracuje nad sztuką o Rasputinie (rosyjskim hochsztaplerze religijnym obdarzonym wpływami na dworze cara Mikołaja II), której prapremiera ma również odbyć się w kieleckim teatrze.

żony

 

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Treść wprowadzona przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Ostatnia modyfikacja: czw., 20.04.2017 r., 21:11
Data publikacji: czw., 20.04.2017 r., 21:11

Strony