Aktualności | Wydział Filologiczny

Zapraszamy!

I Międzynarodowy Festiwal Teatru Przedmiotu Rzeczy Istność
 

odbędzie się

na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego, ul. Wita Stwosza 51,

i w Nadbałtyckim Centrum Kultury, ul. Korzenna 33/35,

w dniach 9 i 12-14 października 2018.
 

 

plakat

I Międzynarodowy Festiwal Teatru Przedmiotu Rzeczy Istność to szereg imprez  poświęconych szerokim kontekstom teatru przedmiotu: artystom, teatrom, nurtom, technikom, które do dziś funkcjonują na marginesie, w izolacji od szerokiego nurtu kultury wizualnej.

PRZEDMIOT, CIEŃ, FIGURA - to temat pierwszego festiwalu i klucz do wyboru artystów i zjawisk.

W tegorocznej edycji gościmy następujących artystów: Laura Bartolomei, Dorota Dąbek - Unia Teatr Niemożliwy, Jadwiga  Możdżer, Ariel Doron, Maciej Dużyński, Krzysztof Zemło oraz Adam Walny (autor projektu).

Zależy nam na  inspirującym, kulturotwórczym efekcie naszych działań. Stad też  inicjujemy także „ artystyczną strefę dzieci” poprzez dodatkowe warsztaty animacji przedmiotu dla najmłodszych oraz spektakl Przygody kropli wody.

Wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalowe na Wydziale Filologicznym Uniwersytu Gdańskiego jest wolny.

 

PROGRAM FESTIWALU

WTOREK 9.10.2018

Nadbałtyckie Centrum Kultury  (Gdańsk, ul. Korzenna 33-35) 

WARSZTATY DLA NAJMŁODSZYCH

9.00  i 10.00 - Sztuka ożywiania przedmiotu (Galeria w Ratuszu Staromiejskim)

Prowadzenie: Jadwiga Możdżer, Paweł Witulski

Zapisy na warsztaty: jadwiga.mozdzer@wp.pl, tel. 733 677 521.

SPEKTAKL

11.00 - Przygody  Kropli Wody - WALNY-TEATR (Sala Mieszczańska Nadbałtyckiego Centrum Kultury)

Czas trwania spektaklu: 40’

 

PIĄTEK 12.10.2018

Uniwersytet Gdański, Wydział Filologiczny, budynek Neofilologii (ul. Wita Stwosza 51, Gdańsk)

PRZEDMIOT

WARSZTATY

11.00 - Tchnienie rzeczy (sala teatralna w budynku Neofilologii)

Prowadzenie: Laura Bartolomei

Zapisy na warsztaty: jadwiga.mozdzer@wp.pl, tel. 733 677 521.

SPEKTAKL

18.00  - NOE - WALNY-TEATR (sala teatralna w budynku Neofilologii) 

19.00 - Wernisaż wystawy "Przedmiot – moja lalka" i pokaz multimedialny poświęcony twórczości Adama Walnego/spotkanie autorskie z Adamem Walnym  (foyer w budynku Neofilologii)

SPEKTAKL

20.00 - Preludia: Kaczka. Śmierć. Tulipan - Laura Bartolomei/Włochy (sala teatralna w budynku Neofilologii)

 

SOBOTA.13.10.2018

CIEŃ

WARSZTAT

11.00 - Warsztaty teatru cieni - Teatr Łątka. Krzysztof Zemło (Dom Zarazy, Oliwa, ul. Stary Rynek Oliwski 15)

SPEKTAKLE

17.00 - Plastic Heroes - Ariel Doren/ Niemcy, Izrael (sala teatralna w budynku Neofilologii)

18.30 - Hamlet - WALNY-TEATR (foyer w budynku Neofilologii)

20 .00 - Drugi pokój impresja według Zbigniewa Herberta - Unia Teatr Niemożliwy (sala teatralna budynku Neofilologii)

 

NIEDZIELA. 14.10.2018

FIGURA

SPEKTAKLE

17.00 - Rachab, czyli samotność prawdziwa i udawana - Maciej Dużyński, z repertuaru Unii Teatr Niemożliwy (Foyer w budynku Neofilologii)

18.30 - Podróż - Teatr Łątka. Krzysztof Zemło (sala teatralna w budynku Neofilologii)

20.00 - Gould - WALNY-TEATR  (sala teatralna w budynku Neofilologii)

KONCERT

21.00 - Kasia Jackowska (Dom Zarazy, Oliwa, ul. Stary Rynek Oliwski 15)

Po każdym ze spektakli odbędzie się spotkanie autorskie połączone z panelem dyskusyjnym.

 

SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE

 

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Izabela Sułecka
Treść wprowadzona przez: Izabela Sułecka
Ostatnia modyfikacja: wt., 02.10.2018 r., 14:55
Data publikacji: wt., 02.10.2018 r., 11:31

Pożegnanie

Joanna28 czerwca 2018 roku zginęła tragicznie dr Joanna Puzyna-Chojka, wykładowca w Katedrze Dramatu, Teatru i Widowisk na Uniwersytecie Gdańskim, teatrolog, krytyk teatralny, animator kultury.

Była kierownikiem literackim Teatru Muzycznego w Gdyni, Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu i Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza w Gdyni, a także kierownikiem literackim i selekcjonerem Kaliskich Spotkań Teatralnych oraz kierownikiem literackim (2006-2008) i dyrektorem programowym (2009) Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w Gdyni. Współtworzyła projekt Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. W ostatnich latach pełniła funkcję dyrektora programowego Rzeszowskich Spotkań Teatralnych – Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie.

Autorka monografii Gra o zbawienie. O dramatach Tadeusza Słobodzianka, kilkuset artykułów poświęconych teatrowi, redaktorka czterech tomów zbiorowych. Publikowała między innymi na łamach „Teatru”, „Dialogu”, „Didaskaliów”, „Notatnika Teatralnego”, portalu Teatralny.pl, a także „Tygodnika Powszechnego” i trójmiejskiego dodatku „Gazety Wyborczej”.

Członkini Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych, reżyserka czytań performatywnych, znawczyni i popularyzatorka najnowszego dramatu. A przede wszystkim – nasza Wspaniała, Nieodżałowana Koleżanka.

 

Pogrążona w smutku społeczność akademicka Uniwersytetu Gdańskiego

 

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Treść wprowadzona przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Ostatnia modyfikacja: pt., 29.06.2018 r., 18:52
Data publikacji: pt., 29.06.2018 r., 18:41

Maraton Modrzejwskiej na blogu doktorantek i studentek UG

W dniach 8 - 10 czerwca 2018 roku w Teatrze imienia Heleny Modrzejwskiej w Legnicy odbędzie się maraton teatralny, którego wydarzenia będą na bieżąco relacjonowane przez zespół redakcyjny, wyłoniony przez doktor Joannę Puzynę-Chojkę. Zespół tworzą trzy doktorantki: Alicja Szemberska, Agata Łukaszuk oraz Wiktoria Formella, a także dwie studentki ostatniego roku teatrologii: Sonia Romanowska i Justyna Plichta.

Oto adres bloga: https://maratonmodrzejewskiej.weebly.com/

Więcej informacji zob.: http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/260203.html

 

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Treść wprowadzona przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Ostatnia modyfikacja: pt., 08.06.2018 r., 18:18
Data publikacji: pt., 08.06.2018 r., 18:18

Ogólnopolska konferencja naukowa: Musical i okolice. Przeciw stereotypom i konwencjom

Katedra Dramatu, Teatru i Widowisk

zaprasza na ogólnopolską konferencję naukową

 

MUSICAL i OKOLICE

 Przeciw stereotypom i konwencjom

 

17 maja 2018 roku, godz. 10.00 – 16.00

Uniwersytet Gdański, Wydział Filologiczny (ul. Wita Stwosza 55), aula 1.48

 

musicalW refleksji krytycznoteatralnej musical bywa często lekceważony jako forma „lekka, łatwa i przyjemna”, niegodna zatem poważnego namysłu. Tymczasem trudno zignorować fakt, że musical jako gatunek – tak teatralny, jak i filmowy – cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem publiczności. Nie może być zatem mowy o jego śmierci, choć jednocześnie trzeba pogodzić się z tym, że utwory sceniczne i filmowe, które dziś reprezentują ten gatunek, mocno odbiegają od kanonicznych pozycji ze szczytowej fazy jego rozwoju. Najwybitniejsze i najciekawsze przykłady współczesnych musicali to formalne eksperymenty ufundowane na próbach dekonstrukcji gatunku, skierowane przeciwko utrwalonym stereotypom i zbanalizowanym konwencjom, które skazywały go na paradoksalną egzystencję. Wystarczy wspomnieć o adaptacjach wielkich powieści z kanonu literatury polskiej i światowej czy próbach tworzenia musicali społecznie zaangażowanych, „wąchających” swój czas. Niezależnie od tych wysiłków „rozmontowywania” konwencji musicalu, jego istotą pozostaje wszak  niezmiennie żywioł muzyczności, któremu podporządkowane są strategie dramaturgiczne i konwencje przedstawieniowe.

W czasie naszej kameralnej konferencji chcielibyśmy podjąć na nowo próbę z(re)definiowania musicalu w odpowiedzi na rozmaite akty transgresji gatunkowej, podyktowane nade wszystko zmianą ideologii dramatyczności (stymulowaną między innymi przez wszechobecność nowych mediów). A także pokazać szerokie pole, na którym musical realizuje się w praktyce scenicznej, skupiając się przede wszystkim na interpretacji najbardziej wartościowych i ważkich spektakli, zbuntowanych często przeciw przypisywanym tej formie teatru stereotypom i konwencjom.

PROGRAM KONFERENCJI:

godz. 10.00 – 12.45

dr hab. Joanna Maleszyńska (Uniwersytet Adama Mickiewicza)

Drugie życie literatury. Musical w służbie kanonu

 

dr Jacek Mikołajczyk (Uniwersytet Śląski/ Teatr Syrena w Warszawie)

Zapatrzeni w ekran. Musicalowe adaptacje filmów

 

dr Rafał Koschany (Uniwersytet Adama Mickiewicza)

Teatralność jako diegetyczna rama w musicalu filmowym

 

dr Joanna Puzyna-Chojka (Uniwersytet Gdański)

Przeciw konwencji. Fenomen „niegrzecznych” musicali 

 

mgr Magdalena Juźwik (Uniwersytet Warszawski)

Hoy no me puedo levantar –  ruch kontrkulturowy ucieleśniony na musicalowej scenie

 

Przerwa

godz. 13.15 – 16.00

dr Joanna Roszak (Instytut Slawistyki PAN) 

Wyśpiewać niewyśpiewalne. Możliwości wykorzystania musicalu w edukacji na rzecz pokoju

 

dr Agata Łuksza (Uniwersytet Warszawski)

Glamoryzacja w teatrze muzycznym – perspektywa historyczna 

 

dr Barbara Pitak-Piaskowska (Uniwersytet Warszawski)

O przemianach wizerunku postaci kobiecych w musicalu – próba rozpoznania

 

mgr Wiktoria Formella (Uniwersytet Gdański)

Od negacji do akceptacji musicalu – koncepcja „trzeciej drogi” Wojciecha Kościelniaka

 

Katarzyna Kurdej-Mania (Teatr Muzyczny w Gdyni)

Poszerzanie granic musicalu w aspekcie aktorstwa

 

dr Aleksandra Zając (Akademia Muzyczna w Gdańsku)

Trzy teatry, trzy wizje funkcjonowania rozrywkowego teatru muzycznego w Polsce

(Teatr Muzyczny w Gdyni, Teatr Muzyczny Roma, Teatr Muzyczny Capitol)

 

Opłata konferencyjna wynosi 450 zł.

 

 

 

 

 

ZałącznikWielkość
PDF icon konferencja_o_musicalu_informacja.pdf109.13 KB
Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Treść wprowadzona przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Ostatnia modyfikacja: sob., 12.05.2018 r., 17:17
Data publikacji: sob., 12.05.2018 r., 17:08

Teatr przy stole / Stół przy Wybrzeżu - 19 lutego 2018, godz. 18.30, David Greig, „Wydarzenia"

TEATR PRZY STOLE / STÓŁ PRZY WYBRZEŻU   

odsłona czternasta

W poniedziałek, 19 lutego o godzinie 18.30 w Dworku Sierakowskich w Sopocie odbędzie się czternasta odsłona projektu Teatr przy Stole/Stół przy Wybrzeżu, którego drugi sezon poświęcony jest dramaturgii europejskiej.

Na spotkaniu odczytana zostanie sztuka szkockiego dramatopisarza Davida Greiga, WYDARZENIA w przekładzie Małgorzaty Semil.

 

W czytaniu wezmą udział aktorzy Teatru Wybrzeże:

Katarzyna Kaźmierczak, Marzena Nieczuja-Urbańska, Piotr Biedroń i Maciej Szemiel.

Opiekę artystyczną sprawować będzie Michał Kurkowski, natomiast wygłoszeniem słowa wstępnego oraz poprowadzeniem dyskusji po czytaniu zajmą się studentki Teatrologii z Uniwersytetu Gdańskiego: Balbina Hoppe oraz Sara Gosk.

Wstęp wolny. Zapraszamy!

greig popr.

 

Sztuka WYDARZENIA została napisana w 2013 roku na zamówienie  Actors Tutoring Company (objazdowej grupy teatralnej mającej siedzibę w Londynie).  Spektakl, przygotowany w koprodukcji z brytyjskim teatrem Young Vic, austriackim Schauspielhaus i norweskim Brageteatret miał premierę podczas Festiwalu w Edynburgu w sierpniu 2013 roku i spotkał się z nader pozytywnym odbiorem krytyki i publiczności teatralnej. Inspiracją dla powstania utworu była zbrodnia, dokonana w 2011 roku przez Andersa Behringa Breivika w Oslo oraz na norweskiej wyspie Utøya, w wyniku której zginęło 77 osób. Pomimo, że autor dramatu WYDARZENIA, przygotowując się do napisania sztuki, podjął terenowe badania, w ramach których między innymi przeprowadził rozmowy z członkami rodzin ofiar, to jednak zrezygnował z napisania dramatu dokumentalnego – nazwisko zabójcy nie pojawia się w tekście (choć Breivik był pierwowzorem postaci Chłopca). Brak też w sztuce bezpośrednich nawiązań do masakry w Norwegii. WYDARZENIA zyskują dzięki temu uniwersalny wymiar. Tekst dotyka problemów związanych z kryzysem modelu społeczeństwa wielokulturowego, porusza zagadnienia ksenofobii, rasizmu, odradzających się współcześnie (także przecież u nas), ekstremizmów. „Nie nienawidzę cudzoziemców. Nienawidzę ich tutaj” – mówi Chłopiec. Protagonistka dramatu, Claire, stara się odnaleźć motywacje, kierujące bohaterem, a tym samym – dociec źródeł zła.
 
David Greig to szkocki dramatopisarz i reżyser teatralny, określony przez „The Daily Telegraph” mianem jednego z najbardziej interesujących i najodważniejszych dramatopisarzy swojego pokolenia. Urodził się w 1969 roku w Edynburgu, natomiast wychowywał się w Nigerii. Jego teksty wystawiano m. in. w londyńskich Royal Court Theatre, National Theatre i Royal Shakespeare Company. Obecnie pełni funkcję dyrektora artystycznego Royal Lyceum Theatre w Edynburgu. W dorobku posiada kilkadziesiąt sztuk teatralnych, w tym także dramaty historyczne, dramaty dla dzieci, adaptacje i przekłady. Często sięga po tematy o zasięgu globalnym. Za najlepsze utwory Greiga uznaje się Europę  (1994) i Pireneje (2005, publikacja w „Dialogu” nr 6/2012 w przekładzie Małgorzaty Semil). Choć jego teksty cieszą się niemałą popularnością na świecie, w Polsce pozostaje autorem stosunkowo mało znanym. Jak dotąd wystawiono u nas sztuki Kosmonauty wiadomość do kobiety, którą kochał w byłym Związku Radzieckim (Teatr im. Wandy Siemaszkowej, Rzeszów 2014)  oraz Szaleństwa nocy (współautor: Gordon McIntyre, wystawione w 2015 roku w Teatrze Bagatela w Krakowie oraz w Akademii Teatralnej w Warszawie).

 


 

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Treść wprowadzona przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Ostatnia modyfikacja: śr., 07.02.2018 r., 18:30
Data publikacji: śr., 07.02.2018 r., 0:57

Teatr przy stole / Stół przy Wybrzeżu - 22 stycznia 2018, godz. 18.30, „Nieznośnie długie objęcia" Iwana Wyrypajewa

TEATR PRZY STOLE / STÓŁ PRZY WYBRZEŻU   

odsłona trzynasta

W poniedziałek, 22 stycznia o godzinie 18.30 w Dworku Sierakowskich w Sopocie odbędzie się trzynasta odsłona projektu Teatr przy Stole/Stół przy Wybrzeżu, którego drugi sezon poświęcony jest dramaturgii europejskiej.

Na spotkaniu odczytana zostanie sztuka rosyjskiego dramatopisarza Iwana Wyrypajewa NIEZNOŚNIE DŁUGIE OBJĘCIA w przekładzie Agnieszki Lubomiry Piotrowskiej.

W czytaniu wezmą udział aktorzy Teatru Wybrzeże:
Sylwia Góra-Weber, Marta Herman, Piotr Biedroń i Marcin Miodek.

Opiekę artystyczną sprawować będzie Michał Kurkowski, natomiast wygłoszeniem słowa wstępnego oraz poprowadzeniem dyskusji po czytaniu zajmą się studenci Wiedzy o teatrze i Teatrologii z Uniwersytetu Gdańskiego.

Wstęp wolny. Zapraszamy!

nieznośnie długie objęcia

 

NIEZNOŚNIE DŁUGIE OBJĘCIA to historia czworga ludzi, niecenzuralna opowieść o miłości, zagubieniu i szukaniu sensu życia. Pytania metafizyczne sąsiadują tu z problemami jak najbardziej doczesnymi. Bohaterowie żyją w plastikowym świecie, a ich pogmatwane losy składają się na niezwykle aktualną i poruszającą opowieść.

Iwan Wyrypajew to jeden z najbardziej znanych rosyjskich dramatopisarzy współczesnych. Związany jest z moskiewskim Teatrem.doc, w którym realizuje przedstawienia w formie dokumentu scenicznego. W swoich dramatach i spektaklach często porusza problemy patologii społecznych: prostytucji, narkomani, alkoholizmu. Jest twórcą dobrze znanym w Polsce. Polska prapremiera NIEZNOŚNIE DŁUGICH OBJĘĆ miała miejsce w 2015 roku w Teatrze Powszechnym w Warszawie.


 

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Treść wprowadzona przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Ostatnia modyfikacja: sob., 13.01.2018 r., 11:20
Data publikacji: sob., 13.01.2018 r., 11:20

Zaproszenie na wykład otwarty dr Joanny Lisiewicz

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Ewa Lubiszewska
Treść wprowadzona przez: Ewa Lubiszewska
Ostatnia modyfikacja: wt., 12.12.2017 r., 19:59
Data publikacji: wt., 12.12.2017 r., 19:59

Teatr przy stole / Stół przy Wybrzeżu - 23 października 2017, godz. 18.30, Lola Blasco, „Moja epoka, moja bestia"

ZałącznikWielkość
PDF icon tps_spw_23-10-2017.pdf4.19 MB
Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Treść wprowadzona przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Ostatnia modyfikacja: śr., 18.10.2017 r., 0:14
Data publikacji: śr., 18.10.2017 r., 0:14

Teatr przy stole / Stół przy Wybrzeżu - 26 czerwca 2017, godz. 18.30, „Piekło-Niebo” Marii Wojtyszko

TEATR PRZY STOLE / STÓŁ PRZY WYBRZEŻU   

odsłona dziewiąta

26 czerwca 2017 roku o godzinie 18.30 w Dworku Sierakowskich w Sopocie odbędzie się kolejne spotkanie w ramach projektu Teatr przy Stole/Stół przy Wybrzeżu, realizowanego przez Katedrę Dramatu, Teatru i Widowisk Uniwersytetu Gdańskiego, Towarzystwo Przyjaciół Sopotu oraz Teatr Wybrzeże.

Tym razem zapraszamy na aktorskie czytanie dramatu Marii Wojtyszko Piekło-Niebo. Wprowadzenie i dyskusję po prezentacji sztuki poprowadzą studenci teatrologii i wiedzy o teatrze Uniwersytetu Gdańskiego, a głosu bohaterom sztuki użyczą aktorzy Teatru Wybrzeże: Magdalena Boć, Anna Kociarz, Maciej Konopiński, Michał Kowalski, Jakub Mróz, Andrzej Nowiński oraz Piotr Witkowski. Opiekę artystyczną nad czytaniem sprawują Michał Kurkowski i Michał Derlatka.

 

Główną bohaterką dramatu jest Jola – nietypowe i niebanalne wcielenie Matki-Polki. Jola samotnie wychowuje siedmioletniego synka, Tadzia, zarazem starając się spełniać zawodowo jako charyzmatyczna DJ DAJE RADĘ. Jednak z prawdziwym wyzwaniem przyjdzie jej zmierzyć się dopiero  w chwili, gdy w wyniku wypadku samochodowego trafi w zaświaty – jej zdaniem zdecydowanie za wcześnie. Podczas gdy Tadzio stara się odreagować śmierć mamy zamknięty w szafie, Jola rozpoczyna bezkompromisową walkę o powrót na ziemię, nie bacząc na to, kto stanie jej na drodze: anioły, diabły, czy też nawet sam Bóg.

Dramat Piekło-Niebo przypomina nieco średniowieczny moralitet. Tekst stawia poważne pytania dotyczące losu człowieka, źródeł zła oraz sensu śmierci. Jednak powagę poruszanej tematyki (wszak tekst dotyczy radzenia sobie z traumą ) równoważy poczucie humoru Autorki, wyraźne zarówno w dialogach, jak i sylwetkach poszczególnych bohaterów. Jak czytamy w jednym z opisów sztuki: „Wojtyszko, ukazując subtelną grę między obecnością a nieobecnością, współistnieniem bytów realnych i pozaziemskich, dotyka tajemnicy istnienia, ukazując płynność granic świata oraz relatywizm moralny i kulturowy. Wszak każdy ma takie niebo jakie sobie wymyślił i takie piekło na jakie zasłużył – przekonuje dramatopisarka. W jej autorskiej wizji zaświatów mieszczą się androgyniczne anioły, zakompleksiony Lucyfer i przypominający hipisa Bóg grający w scrabble, jak również zjawisko reinkarnacji”[1].

Sztuka miała premierę we Wrocławskim Teatrze Lalek 4 grudnia 2016 roku, zaś dramat został zakwalifikowany do finału tegorocznej Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej.

 

Maria Wojtyszko (ur. 1982) jest scenarzystką, dramatopisarką i dramaturgiem. Ukończyła kulturoznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim, scenopisarstwo w Łódzkiej Szkole Filmowej oraz reżyserię fabularną (Mistrzowska Szkoła Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy). Jest również absolwentką Szkoły Dramatu przy warszawskim Laboratorium Dramatu. Od 2012 roku pełni funkcję kierowniczki literackiej Wrocławskiego Teatru Lalek.

Jest autorką scenariuszy do seriali telewizyjnych (Miodowe Lata, Przystań, Tancerze, Bez tajemnic)  i filmów (Zagraj ze mną Rafała Skalskiego) oraz adaptacji scenicznych (pracowała m.in. przy inscenizacjach: Koziołka Matołka Kornela Makuszyńskiego, Madame Antoniego Libery, Momo Michaela Ende, Peer Gynta Henrika Ibsena, Smutnej Królewny Michała Walczaka i Wakacji Mikołajka według Rene Goscinnego).

Jest także autorką kilku sztuk teatralnych: Gniazdo, Koniec świata w Deer’s Hall City, KrólewKrólewna Logorea i Niedźwiedź, Macica, Mateusz w piekle, Pierwszy człowiek świata czy SAM, czyli przygotowanie do życia w rodzinie. Jej dramaty wystawiane były w Polsce, Niemczech, Czechach, Austrii i Finlandii. Były również wielokrotnie nagradzane: w 2006 autorka zdobyła nagrodę Teatru Starego i miesięcznika „Dialog” za dramat Macica; w 2010 roku otrzymała pierwszą nagrodę w konkursie Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu za tekst Pierwszy Człowiek Świata; a w 2014 przedstawienie na podstawie jej sztuki SAM, czyli przygotowanie do życia w rodzinie zdobyło główną nagrodę w 20. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

piekło niebo

 


[1] Materiały dotyczące Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, zob. : http://www.gnd.art.pl/nominowani/ .

 

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Ewa Jaros
Treść wprowadzona przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Ostatnia modyfikacja: śr., 21.06.2017 r., 13:24
Data publikacji: śr., 21.06.2017 r., 1:40

Teatr przy stole / Stół przy Wybrzeżu - 26 czerwca 2017, godz. 18.30, „Piekło-Niebo” Marii Wojtyszko

TEATR PRZY STOLE / STÓŁ PRZY WYBRZEŻU   

odsłona dziewiąta

26 czerwca 2017 roku o godzinie 18.30 w Dworku Sierakowskich w Sopocie odbędzie się kolejne spotkanie w ramach projektu Teatr przy Stole/Stół przy Wybrzeżu, realizowanego przez Katedrę Dramatu, Teatru i Widowisk Uniwersytetu Gdańskiego, Towarzystwo Przyjaciół Sopotu oraz Teatr Wybrzeże.

Tym razem zapraszamy na aktorskie czytanie dramatu Marii Wojtyszko Piekło-Niebo. Wprowadzenie i dyskusję po prezentacji sztuki poprowadzą studenci teatrologii i wiedzy o teatrze Uniwersytetu Gdańskiego, a głosu bohaterom sztuki użyczą aktorzy Teatru Wybrzeże: Magdalena Boć, Anna Kociarz, Maciej Konopiński, Michał Kowalski, Jakub Mróz, Andrzej Nowiński oraz Piotr Witkowski. Opiekę artystyczną nad czytaniem sprawują Michał Kurkowski i Michał Derlatka.

 

Główną bohaterką dramatu jest Jola – nietypowe i niebanalne wcielenie Matki-Polki. Jola samotnie wychowuje siedmioletniego synka, Tadzia, zarazem starając się spełniać zawodowo jako charyzmatyczna DJ DAJE RADĘ. Jednak z prawdziwym wyzwaniem przyjdzie jej zmierzyć się dopiero  w chwili, gdy w wyniku wypadku samochodowego trafi w zaświaty – jej zdaniem zdecydowanie za wcześnie. Podczas gdy Tadzio stara się odreagować śmierć mamy zamknięty w szafie, Jola rozpoczyna bezkompromisową walkę o powrót na ziemię, nie bacząc na to, kto stanie jej na drodze: anioły, diabły, czy też nawet sam Bóg.

Dramat Piekło-Niebo przypomina nieco średniowieczny moralitet. Tekst stawia poważne pytania dotyczące losu człowieka, źródeł zła oraz sensu śmierci. Jednak powagę poruszanej tematyki (wszak tekst dotyczy radzenia sobie z traumą ) równoważy poczucie humoru Autorki, wyraźne zarówno w dialogach, jak i sylwetkach poszczególnych bohaterów. Jak czytamy w jednym z opisów sztuki: „Wojtyszko, ukazując subtelną grę między obecnością a nieobecnością, współistnieniem bytów realnych i pozaziemskich, dotyka tajemnicy istnienia, ukazując płynność granic świata oraz relatywizm moralny i kulturowy. Wszak każdy ma takie niebo jakie sobie wymyślił i takie piekło na jakie zasłużył – przekonuje dramatopisarka. W jej autorskiej wizji zaświatów mieszczą się androgyniczne anioły, zakompleksiony Lucyfer i przypominający hipisa Bóg grający w scrabble, jak również zjawisko reinkarnacji”[1].

Sztuka miała premierę we Wrocławskim Teatrze Lalek 4 grudnia 2016 roku, zaś dramat został zakwalifikowany do finału tegorocznej Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej.

 

Maria Wojtyszko (ur. 1982) jest scenarzystką, dramatopisarką i dramaturgiem. Ukończyła kulturoznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim, scenopisarstwo w Łódzkiej Szkole Filmowej oraz reżyserię fabularną (Mistrzowska Szkoła Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy). Jest również absolwentką Szkoły Dramatu przy warszawskim Laboratorium Dramatu. Od 2012 roku pełni funkcję kierowniczki literackiej Wrocławskiego Teatru Lalek.

Jest autorką scenariuszy do seriali telewizyjnych (Miodowe Lata, Przystań, Tancerze, Bez tajemnic)  i filmów (Zagraj ze mną Rafała Skalskiego) oraz adaptacji scenicznych (pracowała m.in. przy inscenizacjach: Koziołka Matołka Kornela Makuszyńskiego, Madame Antoniego Libery, Momo Michaela Ende, Peer Gynta Henrika Ibsena, Smutnej Królewny Michała Walczaka i Wakacji Mikołajka według Rene Goscinnego).

Jest także autorką kilku sztuk teatralnych: Gniazdo, Koniec świata w Deer’s Hall City, KrólewKrólewna Logorea i Niedźwiedź, Macica, Mateusz w piekle, Pierwszy człowiek świata czy SAM, czyli przygotowanie do życia w rodzinie. Jej dramaty wystawiane były w Polsce, Niemczech, Czechach, Austrii i Finlandii. Były również wielokrotnie nagradzane: w 2006 autorka zdobyła nagrodę Teatru Starego i miesięcznika „Dialog” za dramat Macica; w 2010 roku otrzymała pierwszą nagrodę w konkursie Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu za tekst Pierwszy Człowiek Świata; a w 2014 przedstawienie na podstawie jej sztuki SAM, czyli przygotowanie do życia w rodzinie zdobyło główną nagrodę w 20. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

piekło niebo

 


[1] Materiały dotyczące Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, zob. : http://www.gnd.art.pl/nominowani/ .

 

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Ewa Jaros
Treść wprowadzona przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Ostatnia modyfikacja: śr., 21.06.2017 r., 13:24
Data publikacji: śr., 21.06.2017 r., 0:01

Strony