Aktualności | Wydział Filologiczny

Międzynarodowa konferencja glottodydaktyczna „Znać inny język to jak posiadać drugą duszę – Lekcje języka polskiego i kultury polskiej – doświadczenia, dylematy”

Centrum Kultury i Języka Polskiego dla Cudzoziemców IFP UG Pracownia Języka Polskiego jako Obcego i Drugiego serdecznie zapraszają do udziału w międzynarodowej konferencji glottodydaktycznej organizowanej pod patronatem honorowym Rektora Uniwersytetu Gdańskiego w roku jubileuszu 50-lecia Uniwersytetu Gdańskiego pt.:

Znać inny język to jak posiadać drugą duszę
Lekcje języka polskiego i kultury polskiej – doświadczenia, dylematy.

 

-

Uniwersytet Gdański, Wydział Filologiczny
Gdańsk, ul. Wita Stwosza 51


Przedmiotem rozmów i referatów podczas konferencji pragniemy uczynić́ zagadnienia związane z rolą języka w integracji cudzoziemców tak licznie przybywających ostatnimi laty do Polski. Chcielibyśmy zaprezentować naszym gościom nie tylko Uniwersytet, lecz także Gdańsk jako miasto otwarte, w którym cudzoziemcy znajdują miejsce szczególne. Zaproszenie kierujemy zarówno do wykładowców, doktorantów oraz studentów, jak i nauczycieli, którzy zechcą podzielić się swoimi pomysłami i doświadczeniem dydaktycznym.

Program

 

Komitet Naukowy
dr hab. Aneta Lewińska, prof. nadzw. – przewodnicząca
dr hab. Ewa Czaplewska, prof. nadzw.
dr hab. Lucyna Warda-Radys, prof. nadzw.
dr hab. Róża Wosiak-Śliwa, prof. nadzw.
dr Irena Chawrilska

Komitet Organizacyjny
Z-ca Prezydenta Gdańska – mgr Piotr Kowalczuk
mgr Sonia Czaplewska
mgr Ewa Lubiszewska
mgr Karolina Wojciechowska

ZałącznikWielkość
PDF icon program_konferencji.pdf634.98 KB
Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Ewa Lubiszewska
Treść wprowadzona przez: Ewa Lubiszewska
Ostatnia modyfikacja: wt., 15.10.2019 r., 22:57
Data publikacji: wt., 15.10.2019 r., 22:57

Współpraca Instytutu Filologii Polskiej UG z firmą Personal PR & Marketing Solutions

11 lipca 2019 przedstawicielki Instytutu Filologii Polskiej Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Gdańskiego: dr hab. Izabela Kępka, prof. UG, i dr hab. Magdalena Horodecka, prof. UG, spotkały się z przedstawicielkami firmy Personal PR. PR & Marketing Solutions. Przedmiotem spotkania były plany włączenia pracowników firmy w proces PR-owej oraz marketingowej edukacji studentów. Pozwoli to na dużo większy udział studentów w projektach o charakterze praktycznym, dającym wgląd w  ich przyszły rynek pracy.

PR Marketing Solutions
Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Marcin Całbecki
Treść wprowadzona przez: Marcin Całbecki
Ostatnia modyfikacja: wt., 17.09.2019 r., 21:11
Data publikacji: wt., 17.09.2019 r., 21:11

WARSZTATY INTERPRETACYJNE

Zinterpretowani… nauczyciele

W sobotę 8 czerwca w Instytucie Filologii Polskiej odbyły się warsztaty interpretacyjne dla nauczycieli. Okazje do spotkania były co najmniej trzy: po pierwsze: było to uroczyste zakończenie tegorocznej edycji Okręgowej Olimpiady Literatury Języka Polskiego (prowadzący: dr hab. F. Tomaszewski, prof. UG, i dr Beata Kapela-Bagińska), po drugie – i równie ważne – podsumowanie realizacji projektu MNiSW „Ponowoczesna dydaktyka polonistyczna. Teoria i praktyka” (Nr 0183/NPRH4/H2a/83/2016; kierownik projektu – prof. dr hab. G. Tomaszewska, główny wykonawca – dr D. Szczukowski), w ramach którego przeprowadzono warsztaty interpretacyjne upowszechniające badania i ustalenia projektowe. Wreszcie, last by not least, była to sposobność do prezentacji książek opublikowanych w ramach projektu, takich jak: E-learning w edukacji, dr Laury Szczepanik-Sobczyk (Gdańsk 2016), Adaptacje, pod red. G.B. Tomaszewskiej i D. Szczukowskiego (Gdańsk 2018), Trudna obecność. Film w edukacji polonistycznej a interpretacja dr Marii Szoski (Gdańsk 2019). Spotkanie było niezwykle twórcze, a jego nastrój oddaje  fotorelacja.

 

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Izabela Sułecka
Treść wprowadzona przez: Izabela Sułecka
Ostatnia modyfikacja: wt., 11.06.2019 r., 18:32
Data publikacji: wt., 11.06.2019 r., 18:09

WARSZTATY INTERPRETACYJNE

WARSZTATY INTERPRETACYJNE dla nauczycieli języka polskiego

 

W związku z zakończeniem edycji tegorocznej Okręgowej Olimpiady Literatury i Języka Polskiego oraz realizacją projektu  MNiSW

„Ponowoczesna dydaktyka polonistyczna. Teoria i praktyka”

( Nr   0183/NPRH4/H2a/83/2016)

w dniu  8 czerwca (sobota) 2019  na Wydziale Filologicznym, ul. Wita Stwosza 55, 80-952 Gdańsk, w godzinach 10.00-16.00   

odbędą się    w a r s z t a t y    i n t e r p r e t a c y j n e    dla nauczycieli

dotyczące wykorzystania w praktyce szkolnej ponowoczesnych strategii interpretacyjnych

 

 

Program spotkania

10.00-11.30

Spotkanie plenarne  w auli 1.48 (parter), na którym:

 

  1. Podsumowane zostaną osiągnięcia uczniów i ich nauczycieli-opiekunów w tegorocznej edycji Okręgowej Olimpiady Literatury i Języka Polskiego w województwie pomorskim. Komitet Główny zakwalifikował do etapu centralnego z województwa pomorskiego 18 osób. Spośród nich aż 16. uczniów zostało finalistami 49 Olimpiady Literatury i Języka Polskiego, a jedna została laureatką III stopnia (Katarzyna Kania z I LO w Wejherowie).
  2. Zaprezentuje się główne założenia i rezultaty związane z projektem „Ponowoczesna dydaktyka polonistyczna. Teoria i praktyka”.

 

  1. Przedstawi się problemy związane z tworzeniem oraz testowaniem w szkołach narzędzi dydaktycznych wykorzystujących poststrukturalistyczne strategie interpretacji w praktyce szkolnej.
  2. Zaprezentuje się trzy tomy serii „Ponowoczesna dydaktyka polonistyczna. Teoria i praktyka”:
  • monografię Laury Szczepaniak-Sobczyk, E-learning w edukacji humanistycznej, Wyd. UG Gdańsk 2016
  • monografię wieloautorską, Adaptacje. Szkolne użycia ponowoczesnej (anty)teorii literatury, Wyd. UG, Gdańsk 2018
  • monografię Marii Szoski, Trudna obecność. Film w edukacji polonistycznej a interpretacja, Wyd. UG, Gdańsk 2019

Uwaga: odebranie kompletu książek przez nauczycieli, którzy testowali narzędzia dydaktyczne odbędzie się przed wejściem do auli 1.48, w godz. 9.30 -10.00.

11.30-12.00

Przerwa kawowa – barek na parterze

12.00-16.00

Warsztaty interpretacyjne

Obecni nauczyciele podzielą się na trzy grupy, z których każda będzie uczestniczyć w zajęciach kolejno u trzech prowadzących: członków zespołu tworzącego narzędzia dydaktyczne i testujących je w wybranych szkołach.

1) 12.00-13.00 

s. 3.59 – grupa 1: film w różnych strategiach interpretacyjnych

prowadząca: dr Maria Szoska

s. 3.60 – grupa 2: dekonstrukcja na lekcjach polskiego (na przykładzie Lalki Prusa) prowadząca: dr Anna Adamiec

s. 3.61 – grupa 3: Zapolska w krytyce feministycznej i kulturowej teorii literatury

prowadząca: dr Bogumiła Brogowska

13.00-13.15 przerwa (bufet kawowy obok sal warsztatowych)

13.15-14.15

s. 3.59 – grupa 1: film w strategiach interpretacyjnych

prowadząca: dr Maria Szoska

s. 3.60 – grupa 2: dekonstrukcja w Lalce Prusa (pani Meliton a Wokulski)

prowadząca: dr Anna Adamiec

s. 3.61 – grupa 3: Zapolska w krytyce feministycznej i kulturowej teorii literatury

prowadząca: dr Bogumiła Brogowska

14.15-14.30 – przerwa

3) 14.30-15.30

s. 3.59 – grupa 1: film w strategiach interpretacyjnych

prowadząca: dr Maria Szoska

s. 3.60 – grupa 2: dekonstrukcja w Lalce Prusa (pani Meliton a Wokulski)

prowadząca: dr Anna Adamiec

s. 3.61 – grupa 3: Zapolska w krytyce feministycznej i kulturowej teorii literatury

prowadząca: dr Bogumiła Brogowska

 

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Anna Malcer-Zakrzacka
Treść wprowadzona przez: Izabela Sułecka
Ostatnia modyfikacja: pt., 07.06.2019 r., 8:50
Data publikacji: wt., 04.06.2019 r., 7:53

Międzynarodowy Rowerowy Potop do Szwecji

W dniach 19.05- 21.05.2019 r. odbył się wyjazd dydaktyczny studentów z Harbinu i nauczycieli języka polskiego jako obcego,
zorganizowany przez dr Jolantę Laskowską z Instytutu Filologii Polskiej oraz Centrum Kultury i Języka Polskiego.
Celem wyjazdu było doskonalenie języka polskiego w różnych sytuacjach komunikacyjnych.
Rowerowy Potop do Szwecji odbył się promem Stena Line,
następnie studenci przejechali rowerami 36 km, zwiedzając miasto Karlskronę oraz wyspę Aspö.

 

Uczestników wyjazdu obowiązywał dress code,

czyli ubranie w paski, które ułatwiało identyfikację osób biorących udział w grze dydaktycznej.
Gra polegała na odszukaniu wybranych partnerów do rozmowy oraz konwersacji na wskazany przez nich temat.
Ponadto studenci zobligowani zostali do przeprowadzenia wywiadu z osobami biorącymi udział w grze,
który będzie prezentowany na zajęciach dotyczących języka polskiego komunikacyjnego.

 

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Izabela Sułecka
Treść wprowadzona przez: Izabela Sułecka
Ostatnia modyfikacja: pt., 24.05.2019 r., 9:26
Data publikacji: pt., 24.05.2019 r., 9:26

Eskapistyczny pokój filologiczny

Zapraszamy!

 

Lubisz zagadki? Czekasz na skok adrenaliny? Czy z łezką w oku wspominasz swoją pierwszą wizytę w Escape Roomie? Jest to coś idealnego dla Ciebie!

Studenci pierwszego roku filologii polskiej mają zaszczyt zaprosić wszystkich studentów na grę „Eskapistyczny pokój filologiczny”.  Gra odbędzie się w czwartek 09.05.2019. Startujemy z sali 1.45 równo o godzinie 15.00. 

Jedyne, co będzie potrzebne, to telefony z czytnikiem kodów QR.

 

Zapraszamy serdecznie!

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Izabela Sułecka
Treść wprowadzona przez: Izabela Sułecka
Ostatnia modyfikacja: czw., 09.05.2019 r., 11:43
Data publikacji: czw., 09.05.2019 r., 11:43

Zaproszenie na konferencję "(Nie)pokój w tekstach kultury XIX-XX w."

Szanowni Państwo,

Nawiązując do idei cyklicznych, corocznych spotkań konferencyjnych (seria z „Nie”), w imieniu komitetu organizacyjnego projektowanej w dniach 20-21 września 2019 roku konferencji (Nie)pokój w tekstach kultury XIX-XXI wieku, która odbędzie się na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego, mamy zaszczyt i przyjemność zaprosić Państwa do czynnego udziału w organizowanej przez nas konferencji naukowej poświęconej refleksji nad kulturowym i egzystencjalnym świadectwem szeroko rozumianego (nie)pokoju. Szczegóły znajdziecie Państwo w dołączonym zaproszeniu oraz formularzu zgłoszeniowym. Na Państwa akces czekamy do 30 czerwca 2019 roku.

Serdecznie zapraszamy oraz łączymy wyrazy szacunku.

W imieniu komitetu organizacyjnego:

Barbara Zwolińska,

Magdalena Basińska oraz Krystian Maciej Tomala

 

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Marcin Całbecki
Treść wprowadzona przez: Marcin Całbecki
Ostatnia modyfikacja: pon., 29.04.2019 r., 9:11
Data publikacji: pon., 29.04.2019 r., 9:11

Nagroda dla dr Moniki Żółkoś za projekt HyPaTia

Nagrodę Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych za najlepszą publikację książkową z zakresu wiedzy o dramacie, teatrze i widowiskach wydaną w roku 2018 otrzymał zespół pod kierunkiem Joanny Krakowskiej za projekt badawczy i wydawniczy HyPaTia – Historia Polskiego Teatru.

Do nagrodzonego, międzyuczelnianego zespołu należy także badaczka z Instytutu Filologii Polskiej UG  - dr Monika Żółkoś.

Gratulujemy!

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Marcin Całbecki
Treść wprowadzona przez: Marcin Całbecki
Ostatnia modyfikacja: pon., 29.04.2019 r., 8:59
Data publikacji: pon., 29.04.2019 r., 8:59

Konferencja JĘZYK – SZKOŁA – RELIGIA.

Katedra Polonistyki Stosowanej Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Gdańskiego oraz Liceum Katolickie Collegium Marianum w Pelplinie

serdecznie zapraszają do udziału w XV ogólnopolskiej konferencji naukowej JĘZYK – SZKOŁA RELIGIA.

Konferencja poświęcona pamięci naszej Koleżanki i Mistrzyni,

Profesor Ewy Rogowskiej-Cybulskiej (1962-2019).

 

W XXI wieku powszechnie zauważamy obniżenie poziomu wrażliwości etycznej i estetycznej osób będących ze sobą w kontakcie językowym: ludzkim słowom coraz częściej brak szczerości i życzliwości.Zapominamy o normach społecznych i o moralności, zjawiskiem powszechnym staje się agresja słowna skierowana przeciw Innemu.  W obliczu częstych aktów mowy nienawiści zarówno w przestrzeni prywatnej, jak i publicznej coraz bardziej istotny wydaje się więc postulat, żeby nieustannie obserwować, poddawać analizie i piętnować nieetyczne zachowania słowne, żeby przestrzegać przed zubożającym i niszczącym działaniem słowa.

Jako badacze: językoznawcy, literaturoznawcy, socjologowie, filozofowie, teologowie czy historycy stajemy przed licznymi wyzwaniami rodzącymi się wraz ze zmianami geopolitycznymi, kulturowymi i technologicznymi we współczesnym świecie. Jak one wpływają na nasze językowe relacje z Innym? Kiedy i jak uderzamy słowem w Innego, kiedy słowa Innego nie traktujemy z szacunkiem? ? Jak poprzez język niszczymy, a jak budujemy wspólnotę? Kiedy dochodzi do naruszenia zasad etyki słowa i komunikacji oraz jakie są tego konsekwencje? Jakie stoją przed nami zadania w zakresie etyki słowa w szkole? Jak ukazywać młodzieży wzorce kontaktów językowych spełniających podstawowe wymogi moralne?

Serdecznie zapraszamy do wspólnej dyskusji.

Czas wygłaszania referatu nie powinien przekroczyć dwudziestu minut. Referaty zostaną opublikowane w czasopiśmie naukowym „Język – Szkoła – Religia” (znajduje się na liście B ministerialnego wykazu czasopism punktowanych; za publikację w JSR można uzyskać sześć punktów).

Zgłoszenia tematów wystąpień przyjmujemy do 30 kwietnia 2019 r.

Opłata konferencyjna wynosi 350 zł i obejmuje zakwaterowanie (jeden nocleg), posiłki i publikację wygłoszonych referatów. Osoby niekorzystające z noclegu wnoszą jedynie opłatę konferencyjną w wysokości 250 zł.

Opłaty za dodatkowy nocleg wynoszą:

    •       pokój jednoosobowy – 90 zł ze śniadaniem,

    •       pokój dwuosobowy  – 110 zł ze śniadaniem.

Opłatę można uiścić podczas konferencji lub przekazać na konto:

BIURO GOSPODARCZO-FINANSOWE DIECEZJI PELPLIŃSKIEJ

ul. Biskupa Dominika 11

83-130 Pelplin

KONTO:

BANK SPÓŁDZIELCZY SKÓRCZ O/PELPLIN

NIP 593 24 42 360

23834200092001564620000001

 

Noclegi rezerwują organizatorzy w internacie Collegium Marianum, tel. 58 536 49 32 (w dni powszednie od 8.oo do 14.oo).

Aleja Cystersów 2

83-130 Pelplin

Karty zgłoszenia prosimy kierować na adres mailowy konferencjapelplin@gmail.com.

 

Komitet naukowy

dr hab. Aneta Lewińska, prof. nadzw.

dr hab. Lucyna Warda-Radys, prof. nadzw.

dr Justyna Pomierska

dr Irena Chawrilska

Komitet organizacyjny

mgr  Ewa Lubiszewska (tel. 501500773)

mgr Sonia Czaplewska

ZałącznikWielkość
PDF icon cyrkularz.pdf614.96 KB
Microsoft Office document icon kartazgloszeniapelplin2019.doc28.5 KB
Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Ewa Lubiszewska
Treść wprowadzona przez: Ewa Lubiszewska
Ostatnia modyfikacja: śr., 20.03.2019 r., 20:31
Data publikacji: śr., 20.03.2019 r., 20:31

Wymiana studentów - Program Erasmus + 2019

WYMIANA STUDENTÓW - PROGRAM ERASMUS+

DOFINANSOWANY WYJAZD ZAGRANICZNY

NA 1 LUB 2 SEMESTRY STUDIÓW

DLA STUDENTÓW i DOKTORANTÓW[1] Instytutu Filologii Polskiej:

1. CZECHY

 

> Uniwersytet w Pradze – 1 miejsce (studia w języku angielskim, Central European Studies)

> Uniwersytet w Brnie – 2 miejsca (polonistyka)

> Uniwersytet w Ostrawie – 1 miejsce (polonistyka)

 

2.  NIEMCY > Uniwersytet w Lipsku[2] – 2 miejsca (polonistyka)

3.  SŁOWENIA > Uniwersytet w Nowej Goricy – 2 miejsca (studia w języku angielskim)

4.  WĘGRY > Uniwersytet Eotvos Lorand w Budapeszcie – 2 miejsca (polonistyka)

5.  TURCJA > Uniwersytet w Istambule – 2 miejsca (polonistyka)

6.  CHORWACJA > Uniwerstet w Zagrzebiu – 2 miejsca (polonistyka)

7.  LITWA>  Uniwersytet w Wilnie – 6 miejsc (polonistyka)

 

Rekrutacja: I ETAP: do 7 lutego 2019 r.

 

- główne kryteria rekrutacji: znajomość języka angielskiego oraz średnia ocen;

- I etap rekrutacji: wypełnij FORMULARZ STYPENDYSTY i złóż w sekretariacie Instytutu Filologii Polskiej najpóźniej do dnia 7.02.2019 r.

- wydruk dokumentu możesz pobrać w sekretariacie IFP lub  otrzymać mailem od koordynatora

 

Informacje dodatkowe:

 

- w rekrutacji mogą uczestniczyć studenci I, II i III roku studiów licencjackich, I roku studiów magisterskich oraz doktoranci,

- wyjazd można planować na semestr zimowy, letni lub na cały rok akademicki 2019/2020,

- w razie wątpliwości, co do miejsca studiów, można wypełnić dwa formularze studenta i wskazać różne uczelnie zagraniczne, po rekrutacji wybierzemy jedną z nich,

- po zaliczeniu przedmiotów na uczelni zagranicznej zaliczamy w Polsce ekwiwalenty tych przedmiotów na Uniwersytecie Gdańskim, co w praktyce umożliwia zaliczenie całego semestru na uczelni rodzimej, 

- studenci, którzy w roku akademickim/semestrze poprzedzającym wyjazd w ramach ERASMUSA wypracowali sobie stypendium naukowe, w czasie pobytu za granicą nadal będą je otrzymywać,

- więcej szczegółów – na stronie Biura Wymiany Zagranicznej Uniwersytetu Gdańskiego:

http://ug.edu.pl/nauka_i_rozwoj/wspolpraca_miedzynarodowa/erasmus_2014-2020/wyjazdy_studentow_na_studia/zasady_realizacji_mobilnosci_erasmusstudia/zasady_ogolne_2017-2018

- każdy student otrzymuje stypendium, a jeśli ma w Polsce stypendium socjalne, także dodatek do stypendium głównego wg stawek poniżej; dodatkowe dofinansowanie przysługuje także studentom niepełnosprawnym. W poprzednim roku akademickim wynosiło ono:

 

 

 

Kraje należące do danej grupy

Miesięczna stawka stypendium w €

Miesięczna stawka stypendium

Grupa 1: Austria, Dania, Finlandia, Francja, Irlandia, Lichtenstein, Norwegia, Szwecja, Wielka Brytania, Włochy

500 €

ok. 2 154 zł

 

3015 zł (z dodatkiem socjalnym)

Grupa 2: Belgia, Chorwacja, Cypr, Czechy, Grecja, Hiszpania, Holandia, Islandia, Luksemburg, Niemcy, Portugalia, Słowenia, Turcja

450 €

ok. 1936 zł

 

2799 zł (z dodatkiem)

Grupa 3: Bułgaria, Estonia, FYROM (była republika Jugosławii Macedonia), Litwa, Łotwa, Malta, Rumunia, Słowacja, Węgry

350 €

ok. 1508 zł

2369 zł (z dodatkiem)

 

WAŻNE: osoby, które mają stypendium socjalne w czasie rozmowy kwalifikacyjnej powinny przedstawić zaświadczenie z dziekanatu.

O finalnym terminie rozmowy kwalifikacyjnej poinformuję mailem wszystkie osoby, które złożą wnioski w sekretariacie.

W razie pytań – proszę o kontakt mailowy lub zapraszam na moje konsultacje (w czasie semestru i w sesji), gabinet 3.30.

 

Z poważaniem,                                  

Dr hab. Magdalena Horodecka (horodecka@ug.edu.pl)     Koordynator programu Erasmus+ w IFP

           

 



[1] Możliwość wyjazdu doktorantów wyłącznie na studia do Pragi, Budapesztu, Istambułu i Novej Goricy.

[2] Wymagana znajomość języka niemieckiego w stopniu średniozaawansowanym.

 

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Marcin Całbecki
Treść wprowadzona przez: Marcin Całbecki
Ostatnia modyfikacja: śr., 06.02.2019 r., 20:38
Data publikacji: śr., 06.02.2019 r., 20:38

Strony