Aktualności | Wydział Filologiczny

Ocena studiów na kierunku filologia polska - prezentacja wyników badań ankietowych

Prezentacja wyników badań ankietowych

Kierunek studiów: filologia polska

Statystyka ankiet studenckich:

Liczba ankiet

21

Liczba formularzy

21

Liczba wypełnień

21

Liczba osób biorących udział w ankiecie

21

Procent wypełnień

100%

 

Badany aspekt kształcenia (wybrane zajęcia)

TAK

Raczej TAK

Nie mam zdania

Raczej NIE

NIE

1.1 Treść zajęć była jasna i zrozumiała

18 = 85,71%

2 = 9,52%

1 = 4,76%

0 = 0%

0 = 0%

1.2 Poruszane zagadnienia znacząco poszerzyły moją wiedzę i umiejętności

17 = 80,95%

2 = 9,52%

1 = 4,76%

0 = 0%

1 = 4,76%

2.1 Czas zajęć był dobrze wykorzystany

17 = 80,95%

3 = 14,29%

0 = 0%

1 = 4,76%

0 = 0%

2.2 Prowadzenie zajęć umożliwiało łączenie własnej wiedzy i doświadczeń z nową wiedzą i umiejętnościami

19 = 90,48%

0 = 0%

0 = 0%

1 = 4,76%

1 = 4,76%

 

3.1 Warunki uzyskania zaliczenia zostały jasno określone na jednych z pierwszych zajęć

20 = 95,24%

0 = 0%

0 = 0%

1 = 4,76%

0 = 0%

3.2 Zakres i forma stawianych wymagań były związane z realizowaną treścią i założonymi celami zajęć

20 = 95,24%

0 = 0%

0 = 0%

1 = 4,76%

0 = 0%

4.1 Prowadzący zachęcał do stawiania pytań bądź do dzielenia się wątpliwościami

20 = 95,24%

0 = 0%

1 = 4,76%

0 = 0%

0 = 0%

4.2 Prowadzący odnosił się do studentów z szacunkiem i życzliwością

21 = 100%

0 = 0%

0 = 0%

0 = 0%

0 = 0%

5.1 Zajęcia prowadzone były sumiennie

19 = 90,48%

2 = 9,52%

0 = 0%

0 = 0%

0 = 0%

5.2 Słuchacze mogli bez większych przeszkód konsultować z prowadzącym w czasie jego dyżurów bądź w innych ustalonych terminach czy formach kontaktu

19 = 90,48%

2 = 9,52%

0 = 0%

0 = 0%

0 = 0%

5.3 Zajęcia odbywały się regularnie

18 = 85,71%

2 = 9,52%

1 = 4,76%

0 = 0%

0 = 0%

5.4 Warunki przeprowadzania zajęć (lokalowe/dostępność sprzętu) były wystarczające/dostosowane do dydaktyki

16 = 76,19%

3 = 14,29%

1 = 4,76%

1 = 4,76%

0 = 0%

6.1 Zajęcia uważam za ważną dla mnie część moich studiów

16 = 76,19%

2 = 9,52%

2 = 9,52%

0 = 0%

1 = 4,76%

 

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Marcin Całbecki
Treść wprowadzona przez: Marcin Całbecki
Ostatnia modyfikacja: pt., 07.12.2018 r., 9:39
Data publikacji: pt., 07.12.2018 r., 9:39

Spotkanie z dr Arturem Nowaczewskim

Serdecznie zapraszamy na otwarte spotkanie naukowe

25.10.2018 (czwartek) godz.1700

Uniwersytet Gdański, budynek Wydziału Nauk Społecznych i Instytutu Geografii

Gdańsk, ul. Bażyńskiego 4, aula S209

Bułgaria oczami piechura

dr Artur Nowaczewski

Wydział Filologiczny, Uniwersytet Gdański

W latach 2009-2014 Artur Nowaczewski odbył pięć wypraw do Bułgarii. Przeszedł pieszo ważniejsze pasma górskie tego kraju (Riłę, Pirin, Rodopy), ale przede wszystkim wiodący od granicy grzbietem Starej Płaniny siedemsetkilometrowy szlak Kom-Emine. Na bazie podróżnych zapisków powstała wydana w 2017 roku przez Wydawnictwo Iskry książka „Hostel Nomadów”, nominowana do Literackiej Nagrody Europy Środkowej Angelus oraz Pomorskiej Nagrody Literackiej „Wiatr od morza”. Mykoła Riabczuk, znany ukraiński poeta, eseista i krytyk literacki, przewodniczący jury Nagrody Angelus, który wybrał się niedawno w podróż do Bułgarii, powiedział o Hostelu Nomadów „Autor [o Bułgarii] może powiedział to, co chciałbym powiedzieć, ale nie potrafię, nie mam takiego talentu”. Artur Nowaczewski nie ogranicza się do opisów krajoznawczych oraz naświetlenia historii kraju, ale kreśli udatne portrety ludzi spotykanych podczas swoich wędrówek.

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Marcin Całbecki
Treść wprowadzona przez: Marcin Całbecki
Ostatnia modyfikacja: wt., 16.10.2018 r., 13:10
Data publikacji: wt., 16.10.2018 r., 13:08

Pomocne informacje Biblioteki UG

Zapraszamy wszystkie osoby korzystające z Biblioteki UG do zapoznania się z informacjami zamieszczonymi na stronie Biblioteki UG.

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Marcin Całbecki
Treść wprowadzona przez: Marcin Całbecki
Ostatnia modyfikacja: czw., 04.10.2018 r., 20:19
Data publikacji: czw., 04.10.2018 r., 20:17

Zapraszamy!

I Międzynarodowy Festiwal Teatru Przedmiotu Rzeczy Istność
 

odbędzie się

na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego, ul. Wita Stwosza 51,

i w Nadbałtyckim Centrum Kultury, ul. Korzenna 33/35,

w dniach 9 i 12-14 października 2018.
 

 

plakat

I Międzynarodowy Festiwal Teatru Przedmiotu Rzeczy Istność to szereg imprez  poświęconych szerokim kontekstom teatru przedmiotu: artystom, teatrom, nurtom, technikom, które do dziś funkcjonują na marginesie, w izolacji od szerokiego nurtu kultury wizualnej.

PRZEDMIOT, CIEŃ, FIGURA - to temat pierwszego festiwalu i klucz do wyboru artystów i zjawisk.

W tegorocznej edycji gościmy następujących artystów: Laura Bartolomei, Dorota Dąbek - Unia Teatr Niemożliwy, Jadwiga  Możdżer, Ariel Doron, Maciej Dużyński, Krzysztof Zemło oraz Adam Walny (autor projektu).

Zależy nam na  inspirującym, kulturotwórczym efekcie naszych działań. Stad też  inicjujemy także „ artystyczną strefę dzieci” poprzez dodatkowe warsztaty animacji przedmiotu dla najmłodszych oraz spektakl Przygody kropli wody.

Wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalowe na Wydziale Filologicznym Uniwersytu Gdańskiego jest wolny.

 

PROGRAM FESTIWALU

WTOREK 9.10.2018

Nadbałtyckie Centrum Kultury  (Gdańsk, ul. Korzenna 33-35) 

WARSZTATY DLA NAJMŁODSZYCH

9.00  i 10.00 - Sztuka ożywiania przedmiotu (Galeria w Ratuszu Staromiejskim)

Prowadzenie: Jadwiga Możdżer, Paweł Witulski

Zapisy na warsztaty: jadwiga.mozdzer@wp.pl, tel. 733 677 521.

SPEKTAKL

11.00 - Przygody  Kropli Wody - WALNY-TEATR (Sala Mieszczańska Nadbałtyckiego Centrum Kultury)

Czas trwania spektaklu: 40’

 

PIĄTEK 12.10.2018

Uniwersytet Gdański, Wydział Filologiczny, budynek Neofilologii (ul. Wita Stwosza 51, Gdańsk)

PRZEDMIOT

WARSZTATY

11.00 - Tchnienie rzeczy (sala teatralna w budynku Neofilologii)

Prowadzenie: Laura Bartolomei

Zapisy na warsztaty: jadwiga.mozdzer@wp.pl, tel. 733 677 521.

SPEKTAKL

18.00  - NOE - WALNY-TEATR (sala teatralna w budynku Neofilologii) 

19.00 - Wernisaż wystawy "Przedmiot – moja lalka" i pokaz multimedialny poświęcony twórczości Adama Walnego/spotkanie autorskie z Adamem Walnym  (foyer w budynku Neofilologii)

SPEKTAKL

20.00 - Preludia: Kaczka. Śmierć. Tulipan - Laura Bartolomei/Włochy (sala teatralna w budynku Neofilologii)

 

SOBOTA.13.10.2018

CIEŃ

WARSZTAT

11.00 - Warsztaty teatru cieni - Teatr Łątka. Krzysztof Zemło (Dom Zarazy, Oliwa, ul. Stary Rynek Oliwski 15)

SPEKTAKLE

17.00 - Plastic Heroes - Ariel Doren/ Niemcy, Izrael (sala teatralna w budynku Neofilologii)

18.30 - Hamlet - WALNY-TEATR (foyer w budynku Neofilologii)

20 .00 - Drugi pokój impresja według Zbigniewa Herberta - Unia Teatr Niemożliwy (sala teatralna budynku Neofilologii)

 

NIEDZIELA. 14.10.2018

FIGURA

SPEKTAKLE

17.00 - Rachab, czyli samotność prawdziwa i udawana - Maciej Dużyński, z repertuaru Unii Teatr Niemożliwy (Foyer w budynku Neofilologii)

18.30 - Podróż - Teatr Łątka. Krzysztof Zemło (sala teatralna w budynku Neofilologii)

20.00 - Gould - WALNY-TEATR  (sala teatralna w budynku Neofilologii)

KONCERT

21.00 - Kasia Jackowska (Dom Zarazy, Oliwa, ul. Stary Rynek Oliwski 15)

Po każdym ze spektakli odbędzie się spotkanie autorskie połączone z panelem dyskusyjnym.

 

SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE

 

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Izabela Sułecka
Treść wprowadzona przez: Izabela Sułecka
Ostatnia modyfikacja: wt., 02.10.2018 r., 14:55
Data publikacji: wt., 02.10.2018 r., 11:31

Pożegnanie

Joanna28 czerwca 2018 roku zginęła tragicznie dr Joanna Puzyna-Chojka, wykładowca w Katedrze Dramatu, Teatru i Widowisk na Uniwersytecie Gdańskim, teatrolog, krytyk teatralny, animator kultury.

Była kierownikiem literackim Teatru Muzycznego w Gdyni, Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu i Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza w Gdyni, a także kierownikiem literackim i selekcjonerem Kaliskich Spotkań Teatralnych oraz kierownikiem literackim (2006-2008) i dyrektorem programowym (2009) Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w Gdyni. Współtworzyła projekt Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. W ostatnich latach pełniła funkcję dyrektora programowego Rzeszowskich Spotkań Teatralnych – Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie.

Autorka monografii Gra o zbawienie. O dramatach Tadeusza Słobodzianka, kilkuset artykułów poświęconych teatrowi, redaktorka czterech tomów zbiorowych. Publikowała między innymi na łamach „Teatru”, „Dialogu”, „Didaskaliów”, „Notatnika Teatralnego”, portalu Teatralny.pl, a także „Tygodnika Powszechnego” i trójmiejskiego dodatku „Gazety Wyborczej”.

Członkini Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych, reżyserka czytań performatywnych, znawczyni i popularyzatorka najnowszego dramatu. A przede wszystkim – nasza Wspaniała, Nieodżałowana Koleżanka.

 

Pogrążona w smutku społeczność akademicka Uniwersytetu Gdańskiego

 

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Treść wprowadzona przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Ostatnia modyfikacja: pt., 29.06.2018 r., 18:52
Data publikacji: pt., 29.06.2018 r., 18:41

Maraton Modrzejwskiej na blogu doktorantek i studentek UG

W dniach 8 - 10 czerwca 2018 roku w Teatrze imienia Heleny Modrzejwskiej w Legnicy odbędzie się maraton teatralny, którego wydarzenia będą na bieżąco relacjonowane przez zespół redakcyjny, wyłoniony przez doktor Joannę Puzynę-Chojkę. Zespół tworzą trzy doktorantki: Alicja Szemberska, Agata Łukaszuk oraz Wiktoria Formella, a także dwie studentki ostatniego roku teatrologii: Sonia Romanowska i Justyna Plichta.

Oto adres bloga: https://maratonmodrzejewskiej.weebly.com/

Więcej informacji zob.: http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/260203.html

 

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Treść wprowadzona przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Ostatnia modyfikacja: pt., 08.06.2018 r., 18:18
Data publikacji: pt., 08.06.2018 r., 18:18

Ogólnopolska konferencja naukowa: Musical i okolice. Przeciw stereotypom i konwencjom

Katedra Dramatu, Teatru i Widowisk

zaprasza na ogólnopolską konferencję naukową

 

MUSICAL i OKOLICE

 Przeciw stereotypom i konwencjom

 

17 maja 2018 roku, godz. 10.00 – 16.00

Uniwersytet Gdański, Wydział Filologiczny (ul. Wita Stwosza 55), aula 1.48

 

musicalW refleksji krytycznoteatralnej musical bywa często lekceważony jako forma „lekka, łatwa i przyjemna”, niegodna zatem poważnego namysłu. Tymczasem trudno zignorować fakt, że musical jako gatunek – tak teatralny, jak i filmowy – cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem publiczności. Nie może być zatem mowy o jego śmierci, choć jednocześnie trzeba pogodzić się z tym, że utwory sceniczne i filmowe, które dziś reprezentują ten gatunek, mocno odbiegają od kanonicznych pozycji ze szczytowej fazy jego rozwoju. Najwybitniejsze i najciekawsze przykłady współczesnych musicali to formalne eksperymenty ufundowane na próbach dekonstrukcji gatunku, skierowane przeciwko utrwalonym stereotypom i zbanalizowanym konwencjom, które skazywały go na paradoksalną egzystencję. Wystarczy wspomnieć o adaptacjach wielkich powieści z kanonu literatury polskiej i światowej czy próbach tworzenia musicali społecznie zaangażowanych, „wąchających” swój czas. Niezależnie od tych wysiłków „rozmontowywania” konwencji musicalu, jego istotą pozostaje wszak  niezmiennie żywioł muzyczności, któremu podporządkowane są strategie dramaturgiczne i konwencje przedstawieniowe.

W czasie naszej kameralnej konferencji chcielibyśmy podjąć na nowo próbę z(re)definiowania musicalu w odpowiedzi na rozmaite akty transgresji gatunkowej, podyktowane nade wszystko zmianą ideologii dramatyczności (stymulowaną między innymi przez wszechobecność nowych mediów). A także pokazać szerokie pole, na którym musical realizuje się w praktyce scenicznej, skupiając się przede wszystkim na interpretacji najbardziej wartościowych i ważkich spektakli, zbuntowanych często przeciw przypisywanym tej formie teatru stereotypom i konwencjom.

PROGRAM KONFERENCJI:

godz. 10.00 – 12.45

dr hab. Joanna Maleszyńska (Uniwersytet Adama Mickiewicza)

Drugie życie literatury. Musical w służbie kanonu

 

dr Jacek Mikołajczyk (Uniwersytet Śląski/ Teatr Syrena w Warszawie)

Zapatrzeni w ekran. Musicalowe adaptacje filmów

 

dr Rafał Koschany (Uniwersytet Adama Mickiewicza)

Teatralność jako diegetyczna rama w musicalu filmowym

 

dr Joanna Puzyna-Chojka (Uniwersytet Gdański)

Przeciw konwencji. Fenomen „niegrzecznych” musicali 

 

mgr Magdalena Juźwik (Uniwersytet Warszawski)

Hoy no me puedo levantar –  ruch kontrkulturowy ucieleśniony na musicalowej scenie

 

Przerwa

godz. 13.15 – 16.00

dr Joanna Roszak (Instytut Slawistyki PAN) 

Wyśpiewać niewyśpiewalne. Możliwości wykorzystania musicalu w edukacji na rzecz pokoju

 

dr Agata Łuksza (Uniwersytet Warszawski)

Glamoryzacja w teatrze muzycznym – perspektywa historyczna 

 

dr Barbara Pitak-Piaskowska (Uniwersytet Warszawski)

O przemianach wizerunku postaci kobiecych w musicalu – próba rozpoznania

 

mgr Wiktoria Formella (Uniwersytet Gdański)

Od negacji do akceptacji musicalu – koncepcja „trzeciej drogi” Wojciecha Kościelniaka

 

Katarzyna Kurdej-Mania (Teatr Muzyczny w Gdyni)

Poszerzanie granic musicalu w aspekcie aktorstwa

 

dr Aleksandra Zając (Akademia Muzyczna w Gdańsku)

Trzy teatry, trzy wizje funkcjonowania rozrywkowego teatru muzycznego w Polsce

(Teatr Muzyczny w Gdyni, Teatr Muzyczny Roma, Teatr Muzyczny Capitol)

 

Opłata konferencyjna wynosi 450 zł.

 

 

 

 

 

ZałącznikWielkość
PDF icon konferencja_o_musicalu_informacja.pdf109.13 KB
Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Treść wprowadzona przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Ostatnia modyfikacja: sob., 12.05.2018 r., 17:17
Data publikacji: sob., 12.05.2018 r., 17:08

Seminarium

Zaproszenie na seminarium

Judasz w dramacie młodopolskim

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Ewa Lubiszewska
Treść wprowadzona przez: Ewa Lubiszewska
Ostatnia modyfikacja: śr., 09.05.2018 r., 9:40
Data publikacji: śr., 09.05.2018 r., 9:40

Dni otwarte Wydziału Filologicznego

 

ZAPRASZAMY NA DNI OTWARTE WYDZIAŁU FILOLOGICZNEGO:


20 marca 2018 Dzień Filologii, Kulturoznawstwa, Filmoznawstwa, Teatrologii i Logopedii w budynku Wydziału Filologicznego, ul. Wita Stwosza 55 (Instytut Filologii Polskiej, Katedra Filologii Klasycznej) i Wita Stwosza 58 (Katedra Logopedii).


23 marca 2018 Dzień Neofilologii (filologii nowożytnych) w budynku Wydziału Filologicznego ul. Wita Stwosza 51.

Zapraszamy na stoisko Wydziału Filologicznego na Targach Akademia 19-20.03.2018 na Wydziale Prawa i Administracji, ul. Wita Stwosza 6.
Stoisko pod Różowym Flamingiem

 

Godz.

Prowadzący

Tytuł

Czas trwania

Miejsce

Liczba

Rejestracja

Instytut Filologii Polskiej
Kierunki studiów: Filologia polska, Etnofilologia kaszubska, Wiedza o teatrze, Teatrologia
Nowa specjalność – Nauczanie języka polskiego jako obcego
10.30
dr hab. Róża Wosiak-Śliwa, prof. nadzw.
Instytut Filologii Polskiej
Języku, dokąd zmierzasz...?
O nowych tendencjach rozwojowych różnych odmian języka polskiego.
20 min.
Sala 1.45
Wydział Filologiczny
ul. Wita Stwosza 55
150 osób
Spotkanie
otwarte
11.00
dr hab., Magdalena Horodecka
dr Janusz Mosakowski
Instytut Filologii Polskiej
 
Dlaczego warto studiować polonistykę? Prezentacja kierunku, specjalności zawodowych, informacja o polonistycznych studiach zagranicą oraz o tutoringu w Instytucie Filologii Polskiej (odpowiedzi na pytania uczestników).
30 min.
Sala 1.45
Wydział Filologiczny
ul. Wita Stwosza 55
150 osób
 
 
Spotkanie
otwarte
11.40
dr Małgorzata Klinkosz
Instytut Filologii Polskiej
 
Język mniejszości regionalnej. Studiuj etnofilologię kaszubską!
20 min.
Sala 1.45
Wydział Filologiczny
ul. Wita Stwosza 55
150 osób
Spotkanie
otwarte
11.40
dr hab. Małgorzata Jarmułowicz, prof. nadzw.
dr Joanna Puzyna-Chojka,
dr Katarzyna Kręglewska
Wiedza o teatrze
i Teatrologia prezentacja kierunków oraz specjalności zawodowych, możliwości współpracy studenckiej z trójmiejskimi instytucjami kultury
30 min.
Sala 3.3
Wydział Filologiczny,
ul. Wita Stwosza 55
50 osób
Spotkanie
otwarte
12.00
dr hab. Aneta Lewińska, prof. nadzw.
Instytut Filologii Polskiej
 
W świecie znaków i znaczeń – student obcokrajowiec na lekcji języka polskiego i Polak na lekcji języka chińskiego.
Warsztaty – studenci z Chin uczą po polsku o Chinach i języku chińskim.
20 minut
Sala 3.60
Wydział Filologiczny
ul. Wita Stwosza 55
20 osób
Spotkanie
otwarte
12.30
dr Dariusz Szczukowski
Instytut Filologii Polskiej
 
Sztuka interpretacji tekstów literackich – warsztat.
45 min.
Sala 3.59
Wydział Filologiczny
ul. Wita Stwosza 55
20 osób
Spotkanie
otwarte

 

ZałącznikWielkość
PDF icon program_dni_otwartch_ostateczny_1203.pdf433.63 KB
Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Ewa Lubiszewska
Treść wprowadzona przez: Ewa Lubiszewska
Ostatnia modyfikacja: pon., 12.03.2018 r., 16:51
Data publikacji: pon., 12.03.2018 r., 16:51

Teatr przy stole / Stół przy Wybrzeżu - 19 lutego 2018, godz. 18.30, David Greig, „Wydarzenia"

TEATR PRZY STOLE / STÓŁ PRZY WYBRZEŻU   

odsłona czternasta

W poniedziałek, 19 lutego o godzinie 18.30 w Dworku Sierakowskich w Sopocie odbędzie się czternasta odsłona projektu Teatr przy Stole/Stół przy Wybrzeżu, którego drugi sezon poświęcony jest dramaturgii europejskiej.

Na spotkaniu odczytana zostanie sztuka szkockiego dramatopisarza Davida Greiga, WYDARZENIA w przekładzie Małgorzaty Semil.

 

W czytaniu wezmą udział aktorzy Teatru Wybrzeże:

Katarzyna Kaźmierczak, Marzena Nieczuja-Urbańska, Piotr Biedroń i Maciej Szemiel.

Opiekę artystyczną sprawować będzie Michał Kurkowski, natomiast wygłoszeniem słowa wstępnego oraz poprowadzeniem dyskusji po czytaniu zajmą się studentki Teatrologii z Uniwersytetu Gdańskiego: Balbina Hoppe oraz Sara Gosk.

Wstęp wolny. Zapraszamy!

greig popr.

 

Sztuka WYDARZENIA została napisana w 2013 roku na zamówienie  Actors Tutoring Company (objazdowej grupy teatralnej mającej siedzibę w Londynie).  Spektakl, przygotowany w koprodukcji z brytyjskim teatrem Young Vic, austriackim Schauspielhaus i norweskim Brageteatret miał premierę podczas Festiwalu w Edynburgu w sierpniu 2013 roku i spotkał się z nader pozytywnym odbiorem krytyki i publiczności teatralnej. Inspiracją dla powstania utworu była zbrodnia, dokonana w 2011 roku przez Andersa Behringa Breivika w Oslo oraz na norweskiej wyspie Utøya, w wyniku której zginęło 77 osób. Pomimo, że autor dramatu WYDARZENIA, przygotowując się do napisania sztuki, podjął terenowe badania, w ramach których między innymi przeprowadził rozmowy z członkami rodzin ofiar, to jednak zrezygnował z napisania dramatu dokumentalnego – nazwisko zabójcy nie pojawia się w tekście (choć Breivik był pierwowzorem postaci Chłopca). Brak też w sztuce bezpośrednich nawiązań do masakry w Norwegii. WYDARZENIA zyskują dzięki temu uniwersalny wymiar. Tekst dotyka problemów związanych z kryzysem modelu społeczeństwa wielokulturowego, porusza zagadnienia ksenofobii, rasizmu, odradzających się współcześnie (także przecież u nas), ekstremizmów. „Nie nienawidzę cudzoziemców. Nienawidzę ich tutaj” – mówi Chłopiec. Protagonistka dramatu, Claire, stara się odnaleźć motywacje, kierujące bohaterem, a tym samym – dociec źródeł zła.
 
David Greig to szkocki dramatopisarz i reżyser teatralny, określony przez „The Daily Telegraph” mianem jednego z najbardziej interesujących i najodważniejszych dramatopisarzy swojego pokolenia. Urodził się w 1969 roku w Edynburgu, natomiast wychowywał się w Nigerii. Jego teksty wystawiano m. in. w londyńskich Royal Court Theatre, National Theatre i Royal Shakespeare Company. Obecnie pełni funkcję dyrektora artystycznego Royal Lyceum Theatre w Edynburgu. W dorobku posiada kilkadziesiąt sztuk teatralnych, w tym także dramaty historyczne, dramaty dla dzieci, adaptacje i przekłady. Często sięga po tematy o zasięgu globalnym. Za najlepsze utwory Greiga uznaje się Europę  (1994) i Pireneje (2005, publikacja w „Dialogu” nr 6/2012 w przekładzie Małgorzaty Semil). Choć jego teksty cieszą się niemałą popularnością na świecie, w Polsce pozostaje autorem stosunkowo mało znanym. Jak dotąd wystawiono u nas sztuki Kosmonauty wiadomość do kobiety, którą kochał w byłym Związku Radzieckim (Teatr im. Wandy Siemaszkowej, Rzeszów 2014)  oraz Szaleństwa nocy (współautor: Gordon McIntyre, wystawione w 2015 roku w Teatrze Bagatela w Krakowie oraz w Akademii Teatralnej w Warszawie).

 


 

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Treść wprowadzona przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Ostatnia modyfikacja: śr., 07.02.2018 r., 18:30
Data publikacji: śr., 07.02.2018 r., 0:57

Strony