Specjalność menedżerska

Rekrutacja na kierunek Zarządzanie instytucjami artystycznymi

Kandydatów zainteresowanych podjęciem studiów na kierunku Zarządzanie instytucjami artystycznymi, specjalność sceniczno-menedżerska informujemy, że nabór na kierunek odbywa się dwutorowo – jednocześnie w Studium Wokalno-Aktorskim im. Danuty Baduszkowej oraz na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego.

Oznacza to konieczność złożenia dokumentów w dwóch miejscach:

1. Państwowym Policealnym Studium Wokalno-Aktorskim im. Danuty Baduszkowej w Gdyni.

  • Szczegółowe informacje na stronie Studium: http://swagdynia.pl/kandydaci/zasady-rekrutacji
  • Termin nadsyłania zgłoszeń i filmików upływa 6.06.2021 r.
  • Komisja ogłosi listę osób zakwalifikowanych do stacjonarnej części egzaminu 19/20.06.2021 r.
  • Egzamin stacjonarny odbędzie się (w zaostrzonych warunkach sanitarnych) 1.07 i 2.07.2021 r.
  • Lista przyjętych zostanie ogłoszona  bezpośrednio po zakończeniu egzaminów.

Szczegółowe pytania dotyczące egzaminu można kierować do pracowników Studium Wokalno- Aktorskiego: Zofia Lewkowicz tel. 58 785 58 32, e-mail: http://swa.sekretariat@swagdynia.pl

2. Po ogłoszeniu listy kandydatów na Uniwersytecie Gdańskim 9.07.2021 r.  w ciągu 7 dni kalendarzowych należy dostarczyć do komisji rekrutacyjnej na Wydziale Filologicznym rekrutacja na kierunek Zarządzanie instytucjami artystycznym:

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: poniedziałek, 26. Kwiecień 2021 - 10:54; osoba wprowadzająca: Anna Malcer-Zakrzacka Ostatnia zmiana: poniedziałek, 26. Kwiecień 2021 - 18:24; osoba wprowadzająca: Anna Malcer-Zakrzacka

Robet Alagjozovski - prowadzący zajęcia na ZIA - został właśnie Ministrem Kultury Macedonii

Przedmiot: "Międzynarodowe Instytucje i Organizacje Kulturalne" od początku istnienia kierunku prowadzony był przez wybitnego specjalistę zagranicznego. Pierwsze 2 lata gościliśmy u nas Jean-Pierre'a Deru (założyciela Marcel Hicter Fundation oraz twórcę jednego z najbardziej prestiżowych programów szkoleniowych na świecie: "European Diploma in Cultural Project Management". Od tego roku - ze względu na stan zdrowia poprzedniego prowadzącego, zajęcia te przejął Robert Alagjozovski (absolwent studiów European Diploma), którego doświadczenie i zdolności zaprowadziły tydzień temu na stanowisko Ministra Kultury swojego kraju. 

Ze studentami ZIA omawiał on techniki budowania współpracy międzynarodowej oraz różnice w politykach i strukturach organizacyjnych instytucji zagranicznych i polskich. Studenci pracowli także nad profilami instytucji Trójmiejskich, które prowadzą projekty międzynarodowe i próbowali własnych sił w stworzeniu strategii rozwoju tej współpracy. Omawialiśmy także rolę menedżera w dzisiejszym świecie i konieczność prowadzenia współpracy instytucjonalnej ponad granicami krajów.

Warto wspomnieć, że rok wcześniej p. Alagjozovski przyjął do siebie na miesięczną praktykę do Skopje jedną z naszych studentek - Nelę Szadkowską. Wywiad z Nelą na ten temat można przeczytać tutaj: http://fil.ug.edu.pl/media/aktualnosci/66098/nasi_absolwenci_nela_szadkowska_gdansk-paryz-macedonia_studiowanie_bez_granic

Bardzo się cieszymy z rosnącej współpracy między naszymi krajami. Liczymy, że będzie ona kwitła!

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: poniedziałek, 5. Czerwiec 2017 - 21:08; osoba wprowadzająca: Marta Nowicka Ostatnia zmiana: czwartek, 15. Czerwiec 2017 - 00:47; osoba wprowadzająca: Marta Nowicka

Współpraca z The Audience Agency z Lodnynu

Na 10h zajęć przyjechał do nas przestawiciel The Audience Agency - Jonathan Goodacre. Poprowadził on zajęcia z budowania wizerunku instytucji artystycznej i takiego tworzenia programu działań, aby był on odpowiedni dla naszej widowni. Zajęliśmy się też tym, w jaki sposób pozyskiwać nowych widzów oraz jak powinny współpracować działy naszych instytucji, aby oferta przez nas tworzona była na najwyższym światowym poziomie. 

Zajęcia miały charakter wykładowo-warsztatowy. Posłuchaliśmy o modelach zarządzania instytucjami z różnych krajów, o budowaniu promocji, o rodzajach ankiet i wywiadów, które mogą w realny sposób wpłynąć na polepszenie naszych działań. Następnie sami próbowaliśmy opracować strategię wybranej działalności. Ciekawym elementem zajęć było pokazanie kilku negatywnych przykładów - w których twórcy mimo najlepszych chęci, prowadzili do katastrofy PR-owej. Ten temat zaprowadził nas do reflekcji nad sponsorami - padły pytania o to, ile jesteśmy w stanie poświęcić dla sponsora. Jak bardzo zmienić naszą wizję, aby zdobyć dofinansowanie. Prowadzący podkreślał nie raz, że nie ma nic za darmo. Praca w kulturze, to najcześciej praca oparta o większy, lub mniejszy, kompromis. To jest coś, o czym zawsze warto pamiętać...

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: poniedziałek, 5. Czerwiec 2017 - 23:13; osoba wprowadzająca: Marta Nowicka Ostatnia zmiana: poniedziałek, 5. Czerwiec 2017 - 23:13; osoba wprowadzająca: Marta Nowicka

Paweł Harajda i odkrywanie mało znanych potencjałów marketingu internetowego

Drugim prowadzącym, który podjął się współprowadzenia zajęć z "Najnowszych Europejskich Modeli Zarządzania i Promowania Kultury" był Paweł Harajda. Absolwent Wydziału Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

Współzałożyciel firmy NETLORDS zajmującej się marketingiem Internetowym. Zarządzał społecznościami o łącznej wielkość ponad 200 tysięcy fanów.  Miesięczny zasięg prowadzonych przez niego kampanii przekraczał pół miliona osób. 

Współzałożyciel Stowarzyszenia OLCAMP promującego technologie, nowe media i przedsiębiorczość. Organizator ponad 100 spotkań, konferencji i warsztatów w ramach działań firmy i stowarzyszenia.  Prelegent na lokalnych i ogólnokrajowych spotkaniach i konferencjach. Przeprowadził ponad 150 godzin szkoleń pokazujących jak skutecznie wykorzystywać media społecznościowe do budowania trwałych relacji z klientami/beneficjentami przetestowanego w ramach warsztatów i wykładów dla ponad 500 osób.

Współzałożyciel Fundacji Startup Poland wspierającej przedsiębiorczość technologiczną w Polsce.

 

Na zajęciach dla ZIA skupił się on na narzędziach dostępnych na świecie w dobie internetowej, które pomagają nam śledzić bardzo precyzyjnie ruch na stronach internetowych i portalach społecznościowcyh naszych wydarzeń, tworzyć neewslettery dopasowane do naszych odbiorców (np. automatycznie wysyłające inne odpowiedzi w zależności od czasu odczytania maila) oraz wykorzystywać Internet, jako część planowania i tworzenia wydarzeń kulturalnych i artystycznych (badając potencjał i potrzeby odbiorców). Zajęcia były na takim poziomie, że niejeden pracownik działu promocji dużej instytucji siedziałby na nich z szeroko otwartymi oczami i notatnikiem pełnym zapisków!

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: poniedziałek, 5. Czerwiec 2017 - 21:48; osoba wprowadzająca: Marta Nowicka Ostatnia zmiana: czwartek, 15. Czerwiec 2017 - 01:04; osoba wprowadzająca: Marta Nowicka

prof. Lluis Bonet Augusti - wykład profesora z Barcelony

Jeden z naszych przedmiotów - "Najnowsze Europejskie Modele Zarządzania i Promowania Kultury" poprowadziło trzech wspaniałych specjalistów. Pierwszym z nich był prof. Lluis Bonet Augusti z Uniwersytetu w Barcelonie. 

Profesor Bonet Augusti specjalizuje się w Ekonomii Geograficznej, Ekonomii Zarządzania oraz Politykach Kulturalnych na świecie. Jest Dyrektorem studiów doktoranckich oraz Zarządzania Kulturą na Uniwersytecie Barcelońskim. Jest także przewodniczącym jury prestiżowej European Cultural Policy Research Award. W 2002 wygrał CAC Research Award. To również autor licznych artykułów, książek oraz wykładowca gościnnie występujący na wielu europejskich uniwersytetach.

Dla Zarządzania Instytucjami Artystycznymi zgodził się poprowadzić 10h zajęć z ekonomicznego sposobu patrzenia na kulturę we współczesnym świecie. Rozmawialiśmy o modelach pozyskiwania funduszy, o politykach krajowych i regionalnych, tworzyliśmy wspólnie budżety do wymyślanych przez nas projektów. Temat okazał się niełatwy. Studenci mieli dużą trudność, aby przejść z planowania merytorycznego, do myślenia o rozwoju kultury, jako o procesie społeczno-ekonomicznym. Kiedy jednak się uczyć, jak nie na studiach?

Profesor Bonet zgodził się w przyszłym roku akademickim przyjechać ponownie. Tym razem na dłużej. Czego i bardzo kolejnym rocznikom życzymy!

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: poniedziałek, 5. Czerwiec 2017 - 21:34; osoba wprowadzająca: Marta Nowicka Ostatnia zmiana: poniedziałek, 5. Czerwiec 2017 - 21:38; osoba wprowadzająca: Marta Nowicka

Tanya Roberts i edukacyjny wymiar sztuki

Aktorka z Londynu - Tanya Roberts: założycielka i Dyrektor Metra Theatre, obecnie wykładająca na dwóch Londyńskich uniwersytetach - London South Bank University oraz Richmond American International University, przyjechała do Gdańska na 15h zajęć z wykorzystania sztuki w edukacji. Jej zajęcia skupiły się głównie wokół metod wprowadzania technik dramowych na zajęciach dla różnych grup wiekowych. Omawialiśmy też różnice między sztuką edukacyjną a sztuką o profilu komercyjnym.

Zajęciom towarzyszyła doskonała atmosfera i wiele śmiechu. Studenci próbowali wcielać się w rolę dydaktyków, którzy mają za pomocą zajęć artystycznych nauczyć np. dzieci mycia zębów, albo planet układu słonecznego. Kreatywność naszych studentów nie znała granic!

Omawialiśmy też poezję, wykorzystując gry i zabawy do tworzenia atmosfery wiersza. Budowaliśmy postaci przedstawione w literaturze w opraciu o proste scenki, a nawet omawialiśmy Sen nocy letniej Szekspira - wprowadzając tematykę sztuki za pomocą opartych o teatr metod dydaktycznych. 

Zajęcia można podsumować jednym określeniem: z edukacją artystyczną jest jak z baletem - trzeba włożyć bardzo wiele pracy i umiejętności w przygotowanie, aby efekt wydawał się lekki i przyjemny. Tak samo my - po 2 dniach intensywnych zajęć, byliśmy w stanie zaproponować zadania dla nawet najmniejszych odbiorców naszych działań, które wydają się proste i zabawne. Ale niosą ze sobą bardzo ważne i dobrze skonstruowane treści.

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: poniedziałek, 5. Czerwiec 2017 - 22:02; osoba wprowadzająca: Marta Nowicka Ostatnia zmiana: wtorek, 6. Czerwiec 2017 - 13:36; osoba wprowadzająca: Marta Nowicka

Społeczny wymiar sztuki - warsztaty z Philipem Parrem

Phillip Parr - aktor, śpiewak, muzyk, kompozytor, lalkarz, a także dyrektor teatrów i oper w różnych krajach Europy. Pochodzący z Australii, obecnie związany z Wielką Brytanią. Od 2006 roku dyrektor Bath International Shakespeare Festival, w latach 2002-206 Dyrektor Swaledale Festival in Yorkshire, był także Dyrektorem Artystycznym Glyndebourne Festival Opera, The Bayerisches Staatsoper, Royal Opera House Covent Garden. Twórcą i inicjatorem budowy, a także Dyrektorem artystycznym Spitalfields Market Opera. Zainteresowanie sztuką społeczną, sztuką wychodzącą do ludzi i tworzoną z ludźmi - zawocowało tym, że tworzył on i koordynował liczne projekty tego typu w Withernsea, Rotherham w Yorkshire, Ayr w Szkocji, Thurrock w Essex i w Manchesterze, Portsmouth oraz Liverpool. Załorzyciel grupy teatralnej Parrabola, która ze sztuką uliczną i społeczną jeździ obecnie po całym świecie.
 
Do Gdańska przyjechał, aby poprowadzić 15h zajęć dla grup menedżerskich II i III roku naszych studentów. Zajęcia skupiły się na trudnym temacie - sztuki na użytek społeczny. Studenci zostali podzieleni na grupy i każda grupa otrzymała inne wyzwanie. Projekt skierowany do bardzo określonej społeczności, o bardzo konkretnych potrzebach, blokadach, trudnościach:
 
- była grupa z zakładu karnego dla młodocianych przestępców
- grupa z osiedla seniorów, na które nagle wprowadza się wiele młodych par i nie może dość do integracji i porozumienia między nimi
- grupa ze społeczności, do której nagle zaczyna migrować fala robotników z innych krajów (ponownie - problem integracji, ale i bezpieczeństwa)
- grupa małej społeczności lokalnej, która usiłuje zachować tadycje swojej wioski mimo bardzo niskiego funduszu na kulturę i niechęci młodszych pokoleń
- małe miasteczno, w którym jedna ulica jest całkowicie zdominowana przez społeczność imigrantów, którzy pootwierali sklepiki i lokale (społeczność lokalna im nie ufa, więc tam nie chodzi - co prowadzi do katastrofy ekonomicznej tych lokalnych biznesów), trzeba znaleźć sposób na ich integrację
 
Każda grupa studentów musiała od początku do końca przygotować koncepcję, strategię, harmonogram działania artystycznego, które za pomocą różnych rodzajów sztuki pomoże załagodzić bolączki i trudności danej społeczności. Zadanie początkowo wydawało się łatwe. Studenci w ciągu 30 minut zaproponowali "jakieś" rozwiązania. Im jednak głębiej wchodzilismy w pomysły, tym bardziej jasne stawało się, ze wyzwanie jest niezmiernie trudne. Studenci uświadamiali sobie, że pracują na ludzkich emocjach, że dotykają tematu strachu (przed zmianą, przed nowością, przed "innym"). Stopniowo pojawiała się świadomość, jak wielką odpowiedzialność bierze na siebie ten, kto podejmuje się realizacji projektu, który ma zmienić czyjeś życie. 
 
Pod koniec zajęć powstały bardzo dobre propozycje. Gruntownie przemyślane i dobrze uargumentowane. Wymagało to wiele pracy, ale satysfakcja na końcu była ogromna. Tak doskonałe wyniki nie byłyby możliwe, gdyby nie ogromna wrażliwość prowadzącego, który chyba do nas wszystkich podszedł z tą samą wyrozumiałością i odpowiedzialnością, z jaką prowadzi swoje niezwykłe projekty.
Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: poniedziałek, 5. Czerwiec 2017 - 22:39; osoba wprowadzająca: Marta Nowicka Ostatnia zmiana: czwartek, 15. Czerwiec 2017 - 01:12; osoba wprowadzająca: Marta Nowicka

Live-streaming z Belgradu (na ZIA nie ma granic!)

W semestrze letnim 2016/2017 pierwszy raz zorganizowany został na naszym wydziale cykl 2 wykładów (całe 60h) prowadzonych na zasadzie live-streamingu prosto z Belgradu (a nawet z Maroko, gdy prowadząca wyjechała tam w czasie naszych zaplanowanych zajęć). 
 
Zajęcia prowadziła wybitna specjalistka - Milena Dragićević Šešić: Szefowa Oddziału UNESCO do spraw relacji międzykulturowych, zarządzania i mediacji w kulturze, była rektorka Uniwersytetu w Belgradzie. Profesorka polityki kulturalnej i zarządzania w kulturze na wydziale kulturoznawstwa i medioznawstwa, członkini zarządu ELIA, przewodnicząca komisji przyznającej nagrody w dziedzinie polityki kulturalnej z inicjatywy Europejskiej Fundacji Kultury w Amsterdamie (Cultural Policy Research Award /European Cultural Foundation, Amsterdam), przewodnicząca Rady Europejskiego Dyplomu Zarządzania Projektami Kulturalnymi przy Fundacji Marcela Hictera w Brukseli (European Diploma in Cultural Project Management), członkini Rady Sztuki i Kultury przy OSI; wydała 14 książek i ponad 100 esejów; współpracuje jako ekspertka ds. polityki kulturalnej i zarządzania przy Fundacji Europejskiej Kultury, Radzie Europy, Fundacji Marcel Hicter, Pro Helvetia, British Council; zrealizowała ponad 50 projektów polityki kulturalnej i zarządzania kulturą – szkolenia, zarządzanie strategiczne w Belgii, Francji, Finlandii, Mongolii, Kazachstanie, Rosji i na Litwie. 
 
Na naszym kierunku poprowadziła dwa wykłady: "Ethics and logic in cultura management" oraz "Policies of performing arts festivals". Pani profesor jest osobą o niebywałym doświadczeniu i wiedzy. Przykłady, jakie podawała na zajęciach, były życiowe, praktyczne, pochodziły z różnych kultur i krajów. Dotyczyły tego, z czym spotyka się na co dzień niemal każdy, kto pracuje w kulturze. 
 

 

Podczas wykładów włączona była kamera na salę. Mieliśmy do dyspozycji mikroport. Rozmawialiśmy z Panią Profesor, zadawaliśmy pytania, odpowiadaliśmy na poruszane przez nią kwestie. Z pewnością zaprosimy Panią Profesor do dalszej współpracy. A nawet do przyjazdu do nas na jedną sesję osobiście.

 

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: poniedziałek, 5. Czerwiec 2017 - 22:58; osoba wprowadzająca: Marta Nowicka Ostatnia zmiana: poniedziałek, 5. Czerwiec 2017 - 22:58; osoba wprowadzająca: Marta Nowicka