Biogram dr Barbara Świąder-Puchowska

Dr Barbara Świąder-Puchowska 

Studia:

  • Filologia polska – Uniwersytet Gdański (1998); praca doktorska (promotor: prof. M. Błażejewski) – Uniwersytet Gdański (2006),
  • Wiedza o Teatrze (absolutorium) – Akademia Teatralna w Warszawie (1999).

Praca:

Od 2006 roku pracownik UG w Katedrze Kulturoznawstwa (obecnie koordynatorka Specjalności Animacja i upowszechnianie kultury).

1996-1998 – współpracowniczka: Klubu Żak w Gdańsku (prowadzenie Sceny Teatralnej; specjalista public relations), „Głosu Wybrzeża” w Gdańsku (dziennikarka), Teatru Wybrzeże w Gdańsku (dział literacki, redagowanie pisma teatralnego „Akt”).

1997-2001 – pracownik „Gazety Wyborczej” w Gdańsku (dziennikarka i redaktor).

2000-2001 – kierownik działu kultury i redaktor prowadzący „Gazety Wyborczej” w Gdańsku.

2001-2006 – pracownik Klubu Żak w Gdańsku (kierownik i pracownik programowy Sceny Teatralnej i Alternatywnej Szkoły Teatralnej).

2006-2015 – współpraca – wybrane podmioty: Biuro Prezydenta ds. Kultury w Gdańsku; Gdański Teatr Szekspirowski i Fundacja Theatrum Gedanense (Festiwal Szekspirowski, cykl Teatry Polskie); Telewizja Polska (Festiwal Teatrów Radia i Telewizji „Dwa Teatry” w Sopocie); Klub Żak (PC Drama, Szkoła Dramatu); Teatr im. S. Jaracza w Olsztynie (Międzynarodowy Festiwal Teatralny DEMOLUDY); Towarzystwo Przyjaciół Sopotu (Teatr przy Stole); miesięcznik „Teatr” (publikacja artykułów i recenzji).

Członkostwo, wyróżnienia: członkini Rady Kultury Gdańskiej, jurorka Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku; wcześniej członkini Rady Programowej Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, laureatka Nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury za osiągnięcia w animacji kultury oraz nagrody Festiwalu Polskich Wideoklipów YACH FILM.

Prowadzone badania: polski teatr najnowszy, animacja kultury (aspekt praktyczny).

Wybrane publikacje książkowe:

  • Uchwycić współczesność. Najmłodsze sceny alternatywne Trójmiasta oraz osiem haseł do Słownika Gdańskich Teatrów Osobnych, [w:] Gdańskie teatry osobne, Gdańsk 2000.
  • W metafizycznej dziurze. Teatr Witkacego w Zakopanem, Gdańsk 2004.
  • Być jak każdy, być jak Warhol, [wstęp do:] K. Goldsmith, Będę twoim lustrem. Wywiady z Warholem, tłum. M. Zawada, Warszawa 2006.
  • Trauma prenatalna. Schwab, von Mayenburg, Ravenhill, Fraser, [w:] Rodzina w świecie współczesnym. Modele, role, funkcje, red. M. Howorus-Czajka, K. Kaczor, A. Wierucka, Gdańsk 2011.
  • Właściwe miejsce we wszechświecie, [w:] Witkacy. Twórca i wizjoner, red. B. Gawroński, Warszawa 2015.
  •  Teatr zapisu: maszyna do produkcji znaczeń, [w:] Teatr zapisu. Dorota Walentynowicz, Sopot 2015.

Wybrane projekty animacyjne (w latach 1997-2015):

  • powołanie i organizacja Alternatywnej Szkoły Teatralnej Żak (warsztaty, pokazy i wykłady);
  • organizacja kilkudziesięciu przeglądów, prezentacji, prób czytanych i spotkań z twórcami teatru alternatywnego i repertuarowego, m.in. cykle: Dramatorium, Off – daleko od centrum, Ścieżki tradycji. Przegląd teatrów wiejskich, Postindustria, Terror, Feminarium Poetyckie, Referendum Poetyckie – TAK dla Poezji, WWW, czyli Wieczór Wierszy Wesołych (Klub Żak w Gdańsku);
  • współtworzenie Festiwalu The Best OFF, Minifestiwalu Tańca Butoh, Festiwalu Gdańska Korporacja Tańca (Klub Żak w Gdańsku);
  • opieka nad kilkudziesięcioma animacyjnymi projektami studenckimi (UG);
  • organizacja Kampusu COOLtury Uniwersytetu Gdańskiego;
  • organizacja Forum Animacji Kultury Uniwersytetu Gdańskiego.

Adres: Katedra Kulturoznawstwa, ul. Wita Stwosza 55, 80-308 Gdańsk.

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: czwartek, 7. Kwiecień 2016 - 02:50; osoba wprowadzająca: Helena Draganik Ostatnia zmiana: środa, 8. Czerwiec 2016 - 18:17; osoba wprowadzająca: Helena Draganik