fbpx Biogram dr hab. Katarzyna Kaczor, prof. UG | Wydział Filologiczny

Jesteś tutaj

Biogram dr hab. Katarzyna Kaczor, prof. UG

Biogram dr hab. Katarzyna Kaczor, prof. UG

Kaczor Katarzyna, dr hab. Katedra Kulturoznawstwa 

Studia: filologia polska (seminarium prof. dr. hab. Michała Błażejewskiego) - UG (1997); 1999-2002 Filologiczne Studium Doktoranckie UG; dr (promotor prof. dr hab. Michał Błażejewski) - UG (2004), praca doktorska W poszukiwaniu utraconego mitu. Fenomen opowieści o wiedźminie Andrzeja Sapkowskiego. Stopień doktora habilitowanego w dyscyplinie kulturoznawstwo (książka habilitacyjna Z "getta" do mainstreamu Polskie pole fantasy (1982-2012), nadany uchwałą Rady Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Śląskiego (2018).

Praca: 1996-1999 dziennikarz działu kultury i sekretarz redakcji „Głosu Wybrzeża”; 1998-1999 współredagowanie czasopisma teatralnego „Akt”; 1999-2002 redaktor w wydawnictwie Okrętownictwo i Żegluga; w Uniwersytecie Gdańskim - 2002-2004 asystent w Zakładach: Wiedzy o Mediach i Kulturze Współczesnej oraz Nauk o Kulturze, od 2004 adiunkt w Zakładzie Nauk o Kulturze i od 2006 – w Katedrze Kulturoznawstwa. Współautorka programów specjalności Wiedza o mediach i pracy dziennikarza, Komunikacja społeczna (na studiach polonistycznych) oraz programu Podyplomowych Studiów Komunikacji Społecznej i Kultury Medialnej, 2003-2006 opiekun specjalności i Koła Naukowego Dziennikarzy działającego w Instytucie Filologii Polskiej UG.

Od 2006 członek rady naukowej serii wydawniczej „Anatomii Fantastyki”.
Od 2012 członek Rady Programowej Kierunku Kulturoznawstwo.

Tematyka prowadzonych badań: socjologia i ekonomia kultury, kultura popularna, antropologia literatury, polska literatura fantasy, literatura grozy, kino popularne.

Projekty badawcze: Miecze, wiedźmin, anioły. Monografia polskiej literatury fantasy.
                                Polskie pole literackie fantasy

Publikacje:

książki:

autorskie:
      1. Od Draculi do Lestata. Portrety wampira, Anatomia Fantastyki 5, GKF Gdańsk 1998.
      2. Geralt, czarownice, wampir. Recykling kulturowy Andrzeja Sapkowskiego, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2006.
      3. Od Draculi do Lestata. Portrety wampira, wyd. II zm., „Anatomia Fantastyki” nr 5, GKF Gdańsk 2010.
      4. Z „getta” do mainstreamu. Polskie pole fantasy (1982–2012), Universitas, Kraków 2017.

współautorskie:
J. Szyłak, J. Konefał, K Kaczor et al., Kino Nowej Przygody, Gdańsk 2011 (esej Fantasy w Kinie Nowej Przygody oraz hasła w leksykonie: Zmierzch tytanów, Władca pierścieni, Opowieści z Narnii, Kobieta w błękitnej wodzie, Złoty kompas, Beowulf, Legenda, Gwiezdne wojny, Star Trek, Conan Barbarzyńca, Niekończąca się opowieść, Nieśmiertelny, Willow, Jumanji, Ostatni smok).

współredakcje:
Rodzina w świecie współczesnym, red. M. Howorus-Czajka, K. Kaczor, A. Wierucka, Wydawnictwo UG, 2011.

artykuły:

1. Kaczor K., Polskie czytanie fantasy, "Jednak książki. Gdańskie Czasopismo Humanistyczne" 2017, nr8, s.97-116.

2. Kaczor K. Wit Szostak - wizerunek akademika przeistaczającego się w literata, "Horyzonty Wychowania", 2017, vol16, no39, s.59-74.

3. Kaczor K., Telewizyjni Wikingowie ‒ legenda na szklanym ekranie, „Panoptikum” 2017, nr17, s.111–125.

4. Kaczor K., Między Lykanami a Quileute'ami. O kreacji filmowych wilkołaków w XXI wieku, [w:] Między empatią a okrucieństwem, red. E. Łoch, D. Piechota, A. Trześniewska, WN Katedra, Gdańsk 2017, s.177–194.

5. Kaczor K., From ghetto to mainstream – Polish fantasy literature in periodicals of the 1990’s., [w:] Media, business, culture, vol. 2, The faces of media Communications/ Media, biznes, kultura, t. 2, Oblicza komunikacji medialnej, red. M. Łosiewicz, A. Ryłko-Kurpiewska, Kinvara Co Galway; TrueSign, Novae Res, Gdynia 2016, s.434-457.

6. Kaczor K., Literatura opowiadana obrazem, "Literatura i Kultura Popularna", 2016, t.22, s.170-175.

7. Kaczor K., Dorosłych igranie z baśniami, [w:] Dziecko i baśnie świata w kontekście wczesnej edukacji, red. U. Chęcińska, Biblioteka Katedry Wczesnej    Edukacji, t.1, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2016, s.307–315.

8. K. Kaczor, Polacy nie gęsi i pisać fantasy też potrafią. O „Skarbach stolinów” i innych osobliwościach polskiej fantasy, [w:] „StromataAnthropologica”, t. XI, Opole 2016.

9. K. Kaczor, „Gladiator” Ridleya Scotta jako kwintesencja wyobrażeń antycznego Rzymu w kinie popularnym, [w:] Antyk w zwierciadle literatury i kultury popularnej, red. A.W. Mikołajczak, K. Dominas, R. Dymczak, Poznań 2015. 

10. K. Kaczor, Bez konfliktu nie ma opowieści – konflikt jako czynnik fabułotwórczy polskich opowieści fantasy na przykładzie „Wiedźmina” Andrzeja Sapkowskiego, „StromataAnthropologica”, t. X Opole 2015.

11. K. Kaczor, We władzy dyskursów. O polskich definicjach fantasy, [w:] Między przymusem a akceptacją. Meandry władzy w literaturze i kulturze popularnej, red. A. Gemra, K. Dominas, Wrocław 2014.

12. K. Kaczor, Bogactwo polskich światów fantasy. Od braku nadziei ku eukatastrophe, [w:] Anatomia wyobraźni, red. S.J. Konefał, GKF, Gdańsk 2014.

13. K. Kaczor, Po prostu głód – o współczesnych nastolatkach zakochanych w wampirach. Na przykładzie filmowej sagi „Zmierzch”, „StromataAnthropologica”, t. IX Opole 2014.

14. K. Kaczor, Fragment a całość. Opisywanie/kreowanie świata w literaturze fantasy na przykładzie Czarnego horyzontu Tomasza Kołodziejczaka, „Studia Pragmalingwistyczne”, t. III Kultura popularna – części i całości. Narracje w kulturze popularnej, red.. J. Frużyńska, B. Owczarek, Warszawa 2011.

15. K. Kaczor, Skąd w polskiej fantasy tyle smutku, [w:]  Fantastyczność i cudowność, Wokół źródeł fantasy, red. T. Ratajczak, B. Trocha, Uniwersytet Zielonogórski,  Zielona Góra 2009, s.219-226;

16. K. Kaczor, Ciała gwiazd, [w:] Doświadczane, opisywane, symboliczne. Ciało w dyskursach kulturowych, „StromataAnthropologica”, t. III,  red. M. Sztandara i K. Leńska-Bąk, Opole 2008;

17. K. Kaczor, Wiedźmin Geralt, zbój Twardokęsek i Szarka – dobrzy czy źli? , [w:] Rozważając Fantasy/Considering Fantasy, red. J. Deszcz Tryhubczak i M. Oziewicz, ATUT Wrocław 2007;

18. K. Kaczor, Między Wschodem a Zachodem – smok w literaturze fantasy, w: Bestie, żywy inwentarz i bracia mniejsi,[w:] „StromataAnthropologica”, t. I, red. P. Kowalski, M. Sztandara i K. Leńska-Bąk, Opole 2007;

19. K. Kaczor, Zamieszanie w niebie. Anioły Neila Gaimana, [w:] Anioł w literaturze i kulturze, t. III, red. Jolanta Ługowska, ATUT Wrocław 2006;

20. K. Kaczor, Anioły wcale nie anielskie. Mieszkańcy niebios Mai Lidii Kossakowskiej, [w:]  Anioł w literaturze i kulturze, t. II, red. Jolanta Ługowska, ATUT Wrocław 2005;

21. K. Kaczor, Upadłe anioły. O ewolucji postaci aniołów i elfów we współczesnej literaturze popularnej, [w:] Anioł w literaturze i kulturze, red. J. Ługowska i J. Skawiński, ATUT, Wrocław 2004;

22. K. Kaczor, Saga o wiedźminie Andrzeja Sapkowskiego czyli o przekraczaniu ograniczeń popularności, [w:] O granicach i ich przekraczaniu, red. P. Kowalski i M. Sztandara, Opole 2004.

Adres: Katedra Kulturoznawstwa, ul. Wita Stwosza 55, 80-308 Gdańsk.
email: filkk@univ.gda.pl

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Magdalena Howorus-Czajka
Treść wprowadzona przez: Helena Draganik
Ostatnia modyfikacja: ndz., 17.05.2020 r., 15:14
Data publikacji: czw., 07.04.2016 r., 2:34