Twarze Becketta

TWARZE BECKETTA
Beckett Research Group in Gdańsk
Uniwersytet Gdański
16-17 maja 2018
 
Beckett-poeta, Beckett-powieściopisarz, Beckett-dramatopisarz, Beckett-autor opowiadań, Beckett-filmowiec, Beckett-reżyser. Całokształt twórczości Samuela Becketta to istna paleta różnorodnych form, konwencji i gatunków – autor Godota pisał przecież utwory również dla radia i telewizji. Nie ulega wątpliwości, że Becketta-artystę cechowała niespożyta ciekawość, niekończąca się kreatywność i niczym niezaspokojony głód eksperymentowania. Czytelnicy, aby dotrzymać kroku twórcy, zmuszeni są do pomysłowości interpretacyjnej o podobnej różnorodności i mocy: Beckett-pisarz modernistyczny, Beckett-pisarz postmodernistyczny, Beckett-pisarz postkolonialny, Beckett-pisarz feministyczny – tę listę można dalej rozwijać.
Głównym tematem Gdańskiego Seminarium Beckettowskiego w 2018 roku są Twarze Becketta: wielorakość artystycznej, semantycznej czy krytycznej spuścizny pisarza w konfrontacji z najważniejszymi trendami humanistyki w XXI wieku, przede wszystkim na polu literaturoznawstwa, teatroznawstwa, sztuki i filozofii na całym świecie. Seminarium stanowić ma pole do dyskusji o twórczości Becketta również w kontekście komparatystycznym. Irlandzkiego noblistę chcemy porównywać zarówno z twórcami mu współczesnymi, jak i tymi, których jego twórczość inspirowała. Inną możliwość badawczą stanowi prześledzenie odniesień do artystów i myślicieli w utworach napisanych przez Becketta.
Taka formuła seminarium powinna pozwolić nie tylko na zgłębienie podobieństw i różnic pomiędzy poszczególnymi artystami, lecz także na przedstawienie ich w szerszej perspektywie historyczno-geograficznej. Szczególną wartość mają dla nas interpretacje wychodzące poza schematy, rozpoznania kierujące uwagę ku odkryciom nowych kontekstów twórczości Becketta.
Seminarium odbędzie się w dniach 16-17 maja 2018 roku w Sopocie i Gdańsku. Zapraszamy zarówno badaczy, jak i artystów, do rozwinięcia wiodącego tematu we własnym zakresie. Chcemy jednocześnie ogłosić, że – jak co roku – profesor S.E. GONTARSKI przyjął nasze zaproszenie i weźmie udział w seminarium. Ponadto planowana jest rozmowa z ANDRZEJEM STASIUKIEM. Przewidujemy też panele dyskusyjne wokół tematów: Beckett i Leopardi, Beckett i Gombrowicz oraz Beckett i Różewicz. Głównym językiem seminarium jest język angielski, choć przewidujemy możliwość paneli w języku polskim.
Seminarium odbędzie się w ramach IX Festiwalu Literatury i Teatru BETWEEN.POMIĘDZY (14-20 maja 2018). Prosimy o nadsyłanie streszczeń proponowanych referatów (ok. 250 słów) do 14 marca 2018 roku na adres beckett@ug.edu.pl. Opłata konferencyjna wynosi 100 euro i nie obejmuje noclegu. Informacji o poprzednich edycjach seminarium i festiwalu dostępne są na stronie: www.between.org.pl.
Organizatorzy:
  • dr hab. Tomasz Wiśniewski (UG)
  • dr Bartosz Lutostański (UWM w Olsztynie)
  • mgr Aleksandra Wachacz (UG)
  • mgr Rafał Borkowski (UG)
 
BECKETT RESEARCH GROUP IN GDAŃSK to grupa badawcza założona i prowadzona przez Tomasza Wiśniewskiego, afiliowana przy Instytucie Anglistyki i Amerykanistyki Uniwersytetu Gdańskiego. Skupia anglistów, polonistów, romanistów i artystów z różnych ośrodków w Polsce, a jej honorowym patronem jest profesor SE Gontarski z Uniwersytetu Stanu Floryda w USA. BRGiG współpracuje z krajowymi i zagranicznymi badaczami zajmującymi się Beckettem, jak również z tłumaczami i artystami mierzącymi się z jego twórczością. Właśnie spotkanie świata akademickiego ze środowiskiem twórczym – poszukiwanie różnorodnych, nie zawsze komplementarnych, sposobów oglądu twórczości Becketta, wyznacza główną oś podejmowanych działań. BRGiG organizuje cykliczne seminaria Beckettowskie, a także warsztaty/laboratoria teatralne oraz dyskusje z poetami, pisarzami, filmowcami oraz twórcami teatralnymi. Działalność BRGiG to również publikacje oraz wspieranie inicjatyw artystycznych. W 2016 rok, BRGiG – wspólnie z Trinity College Dublin – ustanowiła stypendium umożliwiające uczestnictwo wybranego w drodze konkursu studenta UG w prowadzonej przez TCD Beckett Summer School.

BECKETT’S FACES – SECOND CIRCULAR
Beckett Research Group in Gdańsk
The University of Gdańsk, Poland
Sopot, 16-17 May 2018
 
SECOND CIRCULAR
Organised in collaboration with the University of Goias (Brazil) under the honorary patronage of the Irish Embassy in Poland, the University of Gdańsk Samuel Beckett Seminar is part of the Between.Pomiędzy Festival which is held in the city of Sopot/Gdańsk between 14 and 20 May 2018. The festival includes:
  • the world premiere of SE Gontarski’s laboratory film production of …but the clouds…,
  • presentation and discussion of performances, including:
    • Teatr ZAR production of Krapp’s Last Tape (dir. Jarosław Fret),
    • Maskara Theatre productions of What Where and Company,
  • laboratory/workshop by SE Gontarski (Florida State University, USA),
  • laboratory/workshop on Company by Robson Correa de Camargo (University of Goias, Brazil),
  • Mapping Beckett, a workshop with the Samuel Beckett Laboratory run by Nicholas Johnson (Trinity College Dublin, Ireland) and Dr Jonathan Heron (University of Warwick, UK),
  • meetings with major writers and poets, including Monika Sznajderman, Michael Edwards, Paweł Potoroczyn and Andrzej Stasiuk
  • concerts, film presentations and exhibitions.
 
CALL FOR PAPERS
Beckett-poet, Beckett-novelist, Beckett-short story writer, Beckett-filmmaker, Beckett-playwright, Beckett-director: Samuel Beckett’s oeuvre comprises an impressive array of works of various forms, conventions and  genres. Throughout his career he even experimented with writing for radio and television. Clearly, he was not exactly Janus-faced but always exploring, incessantly experimenting, inexhaustibly creative. Likewise, his readers were obliged to match Beckett’s artistic heterogeneity with interpretive skills of equal variety and potency: Beckett-modernist, Beckett-postmodernist, Beckett-postcolonialist, Beckett-satirist, Beckett-feminist, and so on, and so forth.
 
The main theme for the 2018 seminar is Beckett’s Faces: the multifariousness of his artistic, semantic and critical legacy confronted with the specificities of the 21st century humanities, especially literary and theatre studies, arts, and philosophy around the world. The seminar provides ground for discussing Beckett as faced with other artists and thinkers. We are open to proposals that confront Beckett with his contemporaries, or pursue those who are inspired by his work. Tracing the masters of the past that are reflected in his work is yet another option.
 
The form of the seminar should enable us not only to explore similarities and differences between individuals but also to depict broader historical and geographical perspectives. We are particularly interested in unusual frameworks that may contribute to the present understanding of how to contextualize Beckett.
 
The seminar will take place from 16 to 17 May 2018 in Sopot/Gdańsk, Poland. We would like to invite both scholars and artists who wish to approach the theme in their own ways to join us. The key-note speakers include Professor S. E. GONTARSKI, and Professor OLGA KUBIŃSKA. Professor OCTAVIAN SAIU will talk to JAROSŁAW FRET on his work on Krapp’s Last Tape. There will be, moreover, a conversation with ANDRZEJ STASIUK, and a round-table-discussion on: Beckett and Leopardi, Beckett and Gombrowicz and Beckett and Różewicz.
 
For participation in the 2018 seminar, please send 250-word abstracts of papers by 14 March 2018 to beckett@ug.edu.pl. The conference registration fee is 100 euros (accommodation not included).
 
For information on previous seminars see: www.between.org.pl.
Organisers:
  • Dr hab. Tomasz Wiśniewski (UG)
  • Dr Bartosz Lutostański (UWM in Olsztyn)
  • Aleksandra Wachacz, MA (UG)
  • Rafał Borkowski, MA (UG)
***
The University of Gdańsk Samuel Beckett Seminars have been organized every year since 2010. They have been attended by scholars and artists from various parts of the world and have resulted in several publications. Guest speakers have included: Marcello Magni (Theatre de Complicite), Douglas Rintoul (Transport Theatre), Professor Enoch Brater (USA), Professor H. Porter Abbott (USA), Professor Derek Attridge (United Kingdom), Professor Nadia Kamel (Egypt), Dr Mark Nixon (Beckett International Foundation), Dr Nicholas Johnson (Trinity College Dublin),  Professor Robson Correa de Camargo (Brazil) and Patricio Orozco (Argentina). Professor S.E. Gontarski is the honorary patron of the research group.
 
Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: piątek, 3. Listopad 2017 - 12:41; osoba wprowadzająca: Anna Malcer-Zakrzacka Ostatnia zmiana: czwartek, 15. luty 2018 - 09:39; osoba wprowadzająca: Anna Malcer-Zakrzacka