Aktualności | Wydział Filologiczny

Kolos w kategorii podróże dla Małgorzaty Jarmułowicz i Zygmunta Leśniaka

kolosy

Kolos w kategorii „Podróże” trafił do prof. nadzw. dr hab. Małgorzaty Jarmułowicz i Zygmunta Leśniaka za "konsekwencję i pasję w dokumentowaniu ginących tradycji społeczności indonezyjskich". Para od lat odkrywa trudno dostępne miejsca w Azji.

Znakomitym podróżnikom serdecznie gratulujemy!

 

Więcej informacji na stronie internetowej Kolosów oraz w "Dzienniku Bałtyckim".

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Treść wprowadzona przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Ostatnia modyfikacja: pon., 13.03.2017 r., 16:58
Data publikacji: pon., 13.03.2017 r., 16:32

Premiera książki Teatru Wierszalin w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim -18 marca 2017 roku około godziny 21.00

historyja okładkaPREMIERA KSIĄŻKI TEATRU WIERSZALIN W GDAŃSKIM TEATRZE SZEKSPIROWSKIM. HISTORYJA… MIKOŁAJA Z WILKOWIECKA W TŁUMACZENIU NA JĘZYK ANGIELSKI 

Prezentacji Historyi o Chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim Teatru Wierszalin w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim towarzyszyć będzie promocja wyjątkowego wydawnictwa – dwujęzycznej książki, zawierającej pierwszy angielski przekład słynnego misterium Mikołaja z Wilkowiecka, we współczesnej adaptacji Piotra Tomaszuka. Przekład ma charakter literacki – zachowuje w języku angielskim zarówno rymy, jak i ośmiozgłoskowe wersy – a jego autorem jest profesor David Malcolm z Uniwersytetu Gdańskiego. Tłumaczenie przygotowane jest w opracowaniu scenicznym, co pozwoli Teatrowi Wierszalin wystawiać spektakl za granicą. Autorem redakcji naukowej tomu jest dr Tomasz Wiśniewski, a oprawę graficzną opracował Mateusz Kasprzak.

Wydawnictwo jest owocem współpracy Teatru Wierszalin z fundacją Between.Pomiędzy oraz anglistyką Uniwersytetu Gdańskiego. Honorowy Patronat nad tym przedsięwzięciem objął JM Rektor Uniwersytetu Gdańskiego, profesor Jerzy Gwizdała.

Spotkanie z Piotrem Tomaszukiem, Davidem Malcolmem, Mateuszem Kasprzakiem oraz Tomaszem Wiśniewskim odbędzie się 18 marca 2017 roku około godziny 21.00 we foyer Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. Prowadzenie: dr Katarzyna Kręglewska (Uniwersytet Gdański).

 

 

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Treść wprowadzona przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Ostatnia modyfikacja: czw., 09.03.2017 r., 18:07
Data publikacji: czw., 09.03.2017 r., 18:03

Kongres Kultury Pomorskiej: 20.03-24.04.2017

kkp1

kkp2

kkp3

kkp4

 

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Treść wprowadzona przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Ostatnia modyfikacja: pon., 06.03.2017 r., 20:27
Data publikacji: wt., 28.02.2017 r., 23:50

Pożegnanie Profesora Józefa Pokrzywniaka

Z głębokim żalem przyjęliśmy wiadomość,

że 15 stycznia 2017 roku

zmarł

 

Prof. zw. dr hab. Józef Tomasz Pokrzywniak

 

wybitny historyk literatury,

wieloletni Dyrektor Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu,

Dziekan Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej UAM,

Kierownik Zakładu Literatury Staropolskiej i Oświeceniowej IFP UAM.

 

Cześć Jego pamięci składa

Dyrekcja i społeczność Instytutu Filologii Polskiej UG

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Treść wprowadzona przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Ostatnia modyfikacja: czw., 19.01.2017 r., 22:51
Data publikacji: czw., 19.01.2017 r., 22:51

Wykład otwarty prof. UW, dr hab. Magdaleny Dąbrowskiej - 20 stycznia 2017 o godz. 8.00

tl m. dąbrowska

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Treść wprowadzona przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Ostatnia modyfikacja: pon., 09.01.2017 r., 19:19
Data publikacji: pon., 09.01.2017 r., 19:19

Teatr przy stole "- 12 grudnia 2016 o godz. 18.30

TEATR PRZY STOLE - Sandra Szwarc, Fashion Victim

W poniedziałek, 12 grudnia 2016 o godz. 18.30,

Towarzystwo Przyjaciół Sopotu i Uniwersytet Gdański serdecznie zapraszają na kolejne spotkanie z cyklu Teatr przy Stole.

Szkic sceniczny najnowszej sztuki Sandry Szwarc „Fashion Victim” przygotowali i zaprezentują
studenci Wiedzy o Teatrze oraz Zarządzania Instytucjami Artystycznymi Uniwersytetu Gdańskiego.

 

W spektaklu udział wezmą: 

Krzysztof Czerny, Sandra Makowska, Katarzyna Malec, Wioleta Ochocka, Katarzyna Puciata, Maria Pyrek, Monika Roszyk, Damian Stanisławowicz, Karolina Wensierska.

Opiekę reżyserską nad przedsięwzięciem sprawuje dr Joanna Puzyna-Chojka.
 
Spektakl będzie miał formę czytania performatywnego, wzbogaconego oprawą audiowizualną.
fv

Związana z Trójmiastem Sandra Szwarc, obecnie doktorantka UG, niezwykle szybko awansowała do wąskiego grona dramatopisarzy docenianych i zauważonych przez reżyserów. Jej dwie poprzednie sztuki, „Von Bingen. Historia prawdziwa” i „Supernova live”, były nominowane do finału Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Obie zrealizował w Teatrze Polskiego Radia Waldemar Modestowicz – realizacja debiutanckiej „Von Bingen” została wyróżniona Grand Prix w kategorii słuchowisk tegorocznego Festiwalu „Dwa Teatry”. Najnowsza sztuka, zatytułowana „Fashion Victim”, napisana jest jednak w zupełnie nowym stylu, choć zdradzającym – tak jak poprzednie utwory – niezwykłą wrażliwość autorki, wykształconej pianistki, na walory brzmieniowe słowa i rytmiczność struktury narracyjnej (czego świadectwem jest choćby obecność na scenie Chóru). Rzeczywistość przedstawiona w dramacie zanurzona jest we śnie, rozciągając się na różnych jego głębokościach, czasem zahaczając również o powierzchnię życia. Głównym bohaterem jest mężczyzna w średnim wieku, który odnajduje na metce kupionej przez siebie koszuli wezwanie o pomoc, wyszyte rączką małej Lanfen – dziewczynki z ubogiego, azjatyckiego kraju, wykonującej niewolniczą pracę, na której ufundowany jest zachodni raj konsumentów. Mirek traktuje ten znak nadany z odległego świata jako wezwanie do tego, by coś zmienić w swoim nijakim życiu, pozbawionym emocjonalnych podniet i zredukowanym do konsumpcyjnych gestów. Jego podróż, odbywana głównie we śnie, jest wędrówką ku wewnętrznemu przebudzeniu.              

Sandra Szwarc (1989) – absolwentka Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie fortepianu, Wiedzy o Teatrze Uniwersytetu Gdańskiego oraz Południowobałtyckiej Akademii Teatru Niezależnego. Aktualnie słuchaczka Filologicznych Studiów Doktoranckich UG. Jej sztuki były dwukrotnie nominowane do finału Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej – w 2015 roku „Von Bingen. Historia prawdziwa” (prapremiera Teatr Czarny Kwadrat/Teatr Gdynia Główna, reż. Błażej Tachasiuk), w 2016 roku – „Supernova live” (wyróżniona Alternatywną Gdyńską Nagrodą Dramaturgiczną przyznawaną przez jury społeczne). Jest także laureatką nagrody Talanton 2016 za radiowy debiut dramaturgiczny. 

Zapraszamy. Wstęp wolny.

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Treść wprowadzona przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Ostatnia modyfikacja: pon., 05.12.2016 r., 23:02
Data publikacji: pon., 05.12.2016 r., 22:55

"Wokół Sienkiewicza" - sympozjum naukowe Sienkiewicz (nie)znany oraz spektakl 28-29 listopada 2016

H. Sienk.

Rok Sienkiewicza na Uniwersytecie Gdańskim

Studentki Filologii Polskiej i Teatrologii na Uniwersytecie Gdańskim zapraszają na dwa wydarzenia organizowane w ramach projektu Wokół Sienkiewicza. Pierwsze z nich - spektakl Pana Sienkiewicza droga do Ameryki - będzie miało charakter artystyczny, natomiast drugie - sympozjum Sienkiewicz (nie)znany - pozwoli stworzyć przestrzeń do rozwijania wiedzy o polskim nobliście, badań naukowych i dyskusji na temat jego twórczości.

Projekt Wokół Sienkiewicza powstał z chęci połączenia literatury i teatru, a także połączenia sztuki i dyskusji naukowej. Jest on inicjatywą studencką, która ma bawić (spektakl)        i kształcić (sympozjum), a także powinna zintegrować środowisko, tj. dać możliwość wspólnej dyskusji znanych badaczy uniwersyteckich z młodymi adeptami nauk humanistycznych oraz rozwijania pasji, zainteresowań.

Spektakl stworzony jest od początku do końca przez studentów, począwszy od napisania scenariusza (Balbina Hoppe), przez koordynację projektu (Sara Gosk), wreszcie po samą realizację (studenci UG). Sympozjum, także organizowane przez studentów będzie okazją do refleksji i rozmowy o pierwszym polskim nobliście. Wszystkich serdecznie zachęcamy do wzięcia udziału w sympozjum (formularz i więcej informacji w załącznikach poniżej).

28 listopada 2016r. (Sala Teatralna Budynku Neofilologii UG, godzina 18:30)

SPEKTAKL [scenariusz powstały w oparciu o Listy z podróży do Ameryki Henryka Sienkiewicza ma na celu ukazać mało znany obszar twórczości autora Trylogii]       

●     przedstawienie wzbogacone będzie o muzykę na żywo

 

29 listopada 2016r. (Aula 1. 45 , Wydział Filologiczny UG, cały dzień) 

SYMPOZJUM NAUKOWE - PROGRAM

sienkiewicz nieznany

 

 

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Treść wprowadzona przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Ostatnia modyfikacja: pon., 28.11.2016 r., 9:19
Data publikacji: śr., 12.10.2016 r., 20:21

Wykład dr Roksany Blech, Powieść z krainy arcydzieł. "Faraon" Bolesława Prusa - 16 listopada o godz. 11.30

tl, blech

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Treść wprowadzona przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Ostatnia modyfikacja: czw., 10.11.2016 r., 18:46
Data publikacji: czw., 10.11.2016 r., 18:43

Polski dramat biblijny - call for papers

Biblia w dramacie polskim
 
Gdańsk, 17–18 maja 2017 r.

Biblia wraz z całym bogactwem swej treści jest niezaprzeczalnie żywą tradycją w kulturze polskiej. Na przestrzeni całej historii literatury – od początków rodzimego piśmiennictwa po czasy najnowsze – Biblia funkcjonuje nie tylko jako skarbnica motywów i inspiracji dla kolejnych pokoleń literatów, ale także jako fundament dla działań twórczych na innych polach sztuki.

Świadomi żywej tradycji biblijnej w polskiej kulturze, serdecznie zapraszamy Państwa do udziału w ogólnopolskiej konferencji naukowej. Jest to już czwarta sesja, jaką organizujemy w Gdańsku na temat obecności dziedzictwa biblijnego w polskiej literaturze. Wcześniejsze konferencje dotyczyły tematyki biblijnej w literaturze polskiej XIX i początków XX wieku, problematyki starotestamentowej oraz zagadnień apokryfów i apokryfizacji w literaturze polskiej. Wszystkie zaowocowały publikacjami. Tym razem współorganizujemy konferencję wraz z  założoną przez prof. dr hab. Marię Jolantę Olszewską Pracownią Historii Dramatu 1864-1939, funkcjonującą przy Instytucie Literatury Polskiej Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.

Celem konferencji pragniemy uczynić prześledzenie obecności wątków, tematów i postaci biblijnych w polskim dramacie od średniowiecza do współczesności w ich różnorodnych ujęciach i interpretacjach, co pozwoli także na podjęcie dyskusji na temat kierunku rozwoju i ewolucji problematyki biblijnej w polskim dramacie na przestrzeni wieków.

 

Zapraszamy do udziału w tym sympozjum przedstawicieli różnych dyscyplin humanistycznych, zainteresowanych tego rodzaju tematyką, w szczególności:

  • literaturoznawców i historyków literatury (Biblia w literaturze polskiej na przestrzeni epok);
  • teatrologów (realizacje sceniczne wątków biblijnych, inscenizacje poruszające tematykę biblijną);
  • językoznawców;
  • teologów (interpretacje dramatów polskich o tematyce biblijnej);
  • filozofów, kulturoznawców, antropologów.

Oczekujemy także na wspólne wystąpienia specjalistów z różnych dziedzin, którzy w ramach jednego referatu naświetlaliby wybrane zagadnienia (np. wspólna wypowiedź teologa i teatrologa, antropologa i literaturoznawcy, kulturoznawcy i historyka dramatu itd.).

 

Prosimy o przysyłanie zgłoszeń (tematu do 31 marca 2017 r. oraz tekstu referatu po konferencji do 31 maja 2017 r.) do na adres e-mail sekretarza konferencji: zurawska.kasia@gmail.com, tel. 509 512 095.

 

Język konferencji: polski
Czas wystąpienia: nie powinien przekraczać 20 minut

Opłata konferencyjna: 450 zł Opłata pokrywa koszty druku monografii pokonferencyjnej, materiałów konferencyjnych, zakwaterowania (jeden nocleg) oraz posiłków. Nie obejmuje kosztów podróży. Osoby niekorzystające z noclegu wnoszą opłatę konferencyjną w wysokości 350 zł.

Inne szczegóły zostaną podane Państwu w późniejszym terminie.

 

Organizatorzy:

Pracownia Badań nad Biblia w Literaturze Polskiej i Polskim Filmie UG; Pracownia Historii Dramatu 1864-1939 UW
dr hab. Edward Jakiel prof. UG
mgr Katarzyna Żurawska
Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Treść wprowadzona przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Ostatnia modyfikacja: śr., 09.11.2016 r., 0:10
Data publikacji: śr., 09.11.2016 r., 0:10

Teatr przy Stole/Stół przy Wybrzeżu - 21 listopada 2016 roku o godzinie 18.30 w Dworku Sierakowskich w Sopocie

TEATR PRZY STOLE / STÓŁ PRZY WYBRZEŻU   

odsłona druga

21 listopada 2016 roku o godzinie 18.30Dworku Sierakowskich w Sopocie odbędzie się drugie już spotkanie w ramach nowego projektuTeatr przy Stole/Stół przy Wybrzeżu, realizowanego przez Katedrę Dramatu, Teatru i Widowisk Uniwersytetu Gdańskiego, Towarzystwo Przyjaciół Sopotu oraz Teatr Wybrzeże. Tym razem mamy zaszczyt zaprosić Państwa na aktorskie czytanie dramatu Przemysława Wojcieszka Polska krew. Oprawą intelektualną wydarzenia po raz kolejny zajmą się studenci teatrologii i wiedzy o teatrze Uniwersytetu Gdańskiego, a głosu bohaterom sztuki w reżyserii Michała Kurkowskiego użyczą aktorzy Teatru Wybrzeże: Dorota Androsz, Magdalena Boć, Małgorzata Brajner, Michał Jaros i Jakub Mróz.

Polska krew porusza w sposób prowokacyjny i szokujący aktualnie ważne sprawy polityczno-społeczne: destrukcję demokracji, walkę Polaków przeciwko Polakom oraz życie w Polsce dotkniętej „dobrą zmianą”. W dramacie poznajemy dwie pary – Romualda, utożsamiającego się z obecnie panującą partią, jego żonę Lucynę – antysemitkę marzącą o Wielkiej Polsce Katolickiej, młodego aktora serialowego Michała, nie wierzącego w nic, lubiącego seks i siebie, chętnie chodzącego na manifesty KODu i przypadkiem zostającego gwiazdą opozycji, oraz Emilię, jego dziewczynę kochającą seks, demokrację i angażowanie się w „słuszne sprawy”, np. poprzez wysyłanie wieszaków do Kancelarii Premiera. Autor w swym utworze nie oszczędza nikogo. Dostaje się tu zarówno młodemu aktorowi, którego przygoda z opozycją zaczęła się od lajków na Fejsbuku, jak i jego partnerce, która na każdym kroku, szczególnie po zażyciu narkotyków, podkreśla swoją miłość do demokracji.

Dzieło Przemysława Wojcieszka budzi wiele kontrowersji i emocji. Świadczą o tym trudności, z jakimi spotkał się autor chcąc wystawić swoją sztukę. Wiele teatrów odmówiło, tłumacząc się brakiem wolnych terminów czy pieniędzy, odmiennymi potrzebami publiczności lub szczerze: obawą przed narażeniem siebie i innych pracowników teatru. Dramat doczekał się jednak premiery w Teatrze TrzyRzecze w Warszawie.

Przemysław Wojcieszek (ur. 1974) - reżyser filmowy i teatralny, scenarzysta. Zaliczany do twórców polskiego kina niezależnego. Studiował polonistykę na Uniwersytecie Wrocławskim oraz Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Autor scenariusza do filmu Poniedziałek Witolda Adamka (1998) oraz scenariuszy do wszystkich swoich filmów. Jako reżyser zadebiutował w 1999 filmem Zabij ich wszystkich. W 2005 otrzymał Paszport "Polityki" w kategorii "Film" za "oryginalne dzieła będące manifestem pokolenia trzydziestolatków szukających dla siebie miejsca w naszej rzeczywistości". W 2004 zadebiutował w teatrze jako autor i reżyser sztuki Made in Poland, za reżyserię której w 2005 roku otrzymał Laur Konrada, główną nagrodę na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej "Interpretacje".

 

 

 

 

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Treść wprowadzona przez: Katarzyna Kręglewska-Powązka
Ostatnia modyfikacja: wt., 08.11.2016 r., 23:46
Data publikacji: wt., 08.11.2016 r., 23:46

Strony