dr hab. Dariusz Szczukowski, prof. UG
dr hab. Dariusz Szczukowski, prof. UG
Absolwent gdańskiej polonistyki. Po ukończeniu studiów pracował kilka jako nauczyciel oraz redaktor w jednym z gdańskich wydawnictw. W 2005 roku obronił z wyróżnieniem pracę doktorską Tadeusz Różewicz wobec niewyrażalnego (promotor prof. dr hab. M. Czermińska, recenzenci: prof. dr hab. Ryszard Nycz, prof. UG, dr hab. Zbigniew Majchrowski). Od 2005 pracuje jako adiunkt w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Gdańskiego, w Katedrze Polonistyki Stosowanej
Zainteresowania badawcze: literatura nowoczesna (szczególnie twórczość Tadeusza . Różewicza i Bolesława Leśmiana), dydaktyka literatury w perspektywie poststrukturalizmu
PUBLIKACJE
Monografia:
Tadeusz Różewicz wobec niewyrażalnego, Kraków 2008
Redaktor tomów:
Skoro i tak gram….Edukacja kulturowa poprzez teatr (wspólnie z G. Tomaszewska), Gdańsk 2009
Sztuka interpretacji XX i XXI wieku (wspólnie z G. Tomaszewską), Gdańsk 2014
Redaktor naukowy (wspólnie z G. Tmaszewską) serii wydawniczej Ponowoczesna dydaktyka polonistyczna. Teoria i praktyka, w której ukazała się książka L. Szczepanik-Sobczyk E-learning w edukacji humanistycznej, Gdańsk 2016
(kolejne tomy w przygotowaniu)
Artykuły
- Recenzja książki Roberta Cieślaka, Oko poety. Poezja Tadeusza Różewicza wobec sztuk wizualnych „Ruch Literacki”, 2001 nr 2.
- Chrystus Tadeusza Różewicza, „Ruch Literacki”, nr 4–5.
- Tadeusza Różewicza milczenie poezji, w: W kręgu wartości. Materiały z VI sesji „Świat jeden, ale nie jednolity”, Bydgoszcz 21-23 października 2002, pod red. L. Wiśniewskiej, Bydgoszcz 2003.
- Tadeusza Różewicza język pragnienia w: Przekraczanie granic. O twórczości Tadeusza Różewicza, red. W. Browarny, J. Orska, A. Poprawa, Kraków 2007, s. 250-264.
- Jak mówić o sacrum na lekcjach języka polskiego?, w: Język, szkoła, religia, pod red. A. Lewińskiej i M. Chmiel, Pelplin 2008, s. 323-332
- Dyskurs miłosny Tadeusza Różewicza, „Pamiętnik Literacki” 2008, z. 1, s. 105-119,
- Tajemnica filozofa. Tadeusz Różewicz a Wittgenstein, w: Dialog międzykulturowy w (o) literaturze polskiej, pod red. M. Skwary, K. Krasoń i J. Kazimierskiego, Szczecin 2008, s. 183-194
- Tołstoj w oczach Tadeusza Różewicza, w: Miełodii, kraski, zapachi „małoj rodiny”, pod red. S. Musijenko, Grodno 2008
- Teatralne odnawianie znaczeń na lekcji języka polskiego w: Skoro i tak gram… Edukacja kulturowa poprzez teatr, wyd. UG, Gdańsk 2009
- Przyjemność lektury. Od czytania do pisania i od pisania do czytania, w: Piszę – więc jestem. Między rzemiosłem a wyobraźnią, pod red. G. Tomaszewskiej, B. Kapeli-Bagińskiej, Z. Pomirskiej, Gdańsk 2009.
- Dwóch poetów i dwóch papieży (Jan Paweł II Czesława Miłosza, Jan XXIII Tadeusza Różewicza, w: Język, szkoła, religia, tom 3, pod red. A. Lewińskiej i M. Chmiel, Pelplin 2008,
- Recenzja książki W. Kruszewskiego, Deus desideratus. Sacrum w poetyckim dziele Tadeusza Różewicza „Ruch Literacki” 2007, nr 4
- Autoportret (nie)możliwy. Strategie podmiotowości w dziele Różewicza, w: Powracając do Różewicza. Studia i szkice, pod red. Z. Majchrowskiego, przy współpracy M. Żółkoś, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2006
- Granice języka religijnego w twórczości Tadeusza Różewicza w: Język – szkoła – religia. Księga referatów z konferencji w Pelplinie (kwietnia 2006r.), t.2, pod red. A. Lewińskiej i M. Chmiel, Pelplin 2007, s. 361-374;
- Mickiewicz nowoczesny, w: Tworczestwo Adama Mickiewicza i sawriemiennaja mirowaja kultura, red.S. Musijenko, Grodno 2010, s. 162-168.
- Interpretacja jako rozmowa, w: „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia at Didacticam Litterarum Polonarum at Linguae Polonae Pertinentia” 2010, nr 70, s. 71-79.
- Recenzja książki Anny Spólnej, Nowe „Treny”? Polska poezja żałobna po II wojnie światowej a tradycja literacka. Kraków 2007, „Pamiętnik Literacki” 2010, nr 4, s. 209-2013.
- Przybliżanie Szoa – świadectwo poezji w: Prawda w literaturze. Studia, red. A. Tyszczyk, J. Borowski, I. Piekarski, Lublin 2009, s. 453-472.
- Paradoksy wiary. Czesława Miłosza zmagania z księgą Hioba, Język – szkoła – religia. Księga referatów z konferencji w Pelplinie, tom 4. (17-18 kwietnia 2009.), red. M. Chmiel, A. Lewińska, Pelplin 2010, s. 361-370.
- Opowieść ocalonego (Z Auszwicu do Belsen Mariana Pankowskiego), w: Wojna i postpamięć, pod red. Zbigniewa Majchrowskiego i Wojciecha Owczarskiego, Gdańsk 2011, s. 107-115.
- „Żem inny niepodobny i dziw”. Tożsamość ekstatyczna Bolesława Leśmiana, w: Zbliżenie: literatura - kultura - język - translatoryka, red. Irena Fijałkowska-Janiak i inni, Gdańsk 2011, s. 55-61
- Pomnik jako figura pamięci w twórczości Tadeusza Różewicza, w: Ewangelia odrzuconego: szkice w 90. rocznicę urodzin Tadeusza Różewicza. red.. Józef Maria Ruszar, Warszawa 2011, s. 421-436.
- Święto wiosny. Bolesława Leśmiana taniec poezji, w: Taniec w literaturze polskiej XIX i XX wieku, pod red. E. Mikiciuk, S. Karpowicz-Słowikowskiej, Gdańsk 2012,
- W poszukiwaniu utraconej przyjemności czytania, w: Jestem –więc czytam. Między pragmatyzmem a wolnością, pod red. G. Tomaszewskiej,. B. Kapeli-Bagińskiej, Z. Pomierskiej, Gdańsk 2012, s. 207-216
- Konsekwencje neopragmatyzmu dla dydaktyki szkolnej, w: Doświadczenie lektury: między krytyką literacką a dydaktyką literatury, red. K. Biedrzycki i A.Janus-Sitarz. Kraków, 2012, s. 199-208
- Bolesława Leśmiana pieśń kalekująca, w: Radomskie Monografie Filologiczne. Leśmian nowoczesny i ponowoczesny, pod red.. B. Grodzkiego i D. Trześniowskiego, Radom 2012, s. 129-138.
- Podróż do kresu nocy. Tadeusza Różewicza podglądanie śmierci, w: „Wielogłos” 2013, nr 1, s. 63-77.
- Bolesława Leśmiana sygnatury inności, w: Pogranicza, Kresy, Wschód a idee Europy, ser. 1, Prace dedykowane profesor Swietłanie Musijenko, idea i wstęp Jarosław Ławski, red. A. Janicka, G. Kowalski, Ł. Zabielski, Białystok 2013, s. 385-395.
- Sztuka interpretacji a lekcje polskiego (wspólnie z G. Tomaszewską, „Polonistyka” 2013, nr 11, s. 4-8
- „Na ołtarzu literatury". Symbolika ofiary w „Pułapce” i „Do piachu” „Pamiętnik Teatralny” 2013, nr 3-4, s. 239-252.
- Nauczanie literatury jako wyzwa(la)nie i wyznanie, w: Polonistyka dziś - kształcenie dla jutra. Tom 1-3, red. K. Biedrzycki, W. Bobiński, A. Janus-Sitarz, R. Przybylska, Kraków 2014. t. 1., 409-419.
- Bezradność wiersza. Hiob 1957 Tadeusza Różewicza, w: Sztuka interpretacji XX i XXI wieku, red. D. Szczukowski, G. Tomaszewska Gdańsk 2014, 213-221.
- Gdyby tak można... Krystyna Lars, Umieranka z pszczołą (wspólnie z Justyną Sobolewską) w: Sztuka interpretacji XX i XXI wieku, red. D. Szczukowski, G. Tomaszewska, Gdańsk 2014, s. 349-349.
- Sztuka interpretacji a lekcja polskiego. Uwagi wstępne w: Sztuka interpretacji XX i XXI wieku, red. D. Szczukowski, G. Tomaszewska, Gdańsk, 2014, s. 5-18.
- Twarz poety. O kilku motywach narcystycznych w twórczości Tadeusza Różewicza, w: Tadeusz Różewicz i obrazy, pod red. A. Stankowskiej, M. Śniedziewskiej i M. Telickiego, Poznań 2014, s. 145-155.
- Przepisywanie Różewicza. Przypadek Tadeusza Dąbrowskiego, w: Nowa poezja polska wobec tradycji, pod red. S. Buryły, M. Flakowicz-Szczyrby, Warszawa 2015, s. 221-235.
- "Bajka, która baje". O kilku motywach w klechdach polskich Bolesława Leśmiana, w: „Jednak Książki”, [dokument elektroniczny]. - 2017, nr 7, s. 97-109.
(http://cwf.ug.edu.pl/ojs/index.php/JednakKsiazki/article/download/651/513)
- Lektura według ministerstwa. Kilka uwag do koncepcji kształcenia literacko-kulturowego w nowej szkole podstawowej, w: Jednak Książki”, [dokument elektroniczny]. - 2017, nr 7, s. 211-217. (http://cwf.ug.edu.pl/ojs/index.php/JednakKsiazki/article/download/660/522)
-
Bolesław Leśmian i zwierzęta, w: Tożsamość, kultura, nowoczesność, t. 1, pod red. B. Morzyńskiej-Wrzosek, M.Kurkiewicza, I. Szczukowskiego
Bydgoszcz 2017, s. 32-47 - Nauczyciel-ignorant czyta poezję współczesną, w: Edukacja polonistyczna wobec przemian kulturowych, red. I. Morawska, M. Latoch-Zielinska, Lublin 2017, 115-126.
Projekty badawcze
Członek zespołu badawczego w projekcie Instytutu Badań Edukacyjnych „Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej”, realizowanego przez pracowników i doktorantów Uniwersytetu Gdańskiego we współpracy z firmą PBS w Sopocie, obejmującego region I (województwa: pomorskie, warmińskomazurskie, kujawsko-pomorskie, zachodniopomorskie, podlaskie).
Nazwa projektu: „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III – Wysoka jakość
systemu oświaty, Działanie 3.1 – Modernizacja systemu nadzoru i zarządzania w oświacie, Poddziałanie 3.1.1 – Tworzenie warunków do monitorowania ewaluacji i badań systemu oświaty (2012 -2015).
Główny wykonawca grantu Ponowoczesna dydaktyka polonistyczna. Teoria i praktyka (kierownik prof. dr hab. G. Tomaszewska) w ramach Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki (2016-2019)