Językowy Survival: Babel-odbudowa spektakl w 8 językach. Warsztaty creative writing z pisarzami, komiksowe, teatrologiczne i logopedyczne | Wydział Filologiczny

Językowy Survival: Babel-odbudowa spektakl w 8 językach. Warsztaty creative writing z pisarzami, komiksowe, teatrologiczne i logopedyczne

z
19 maja 2017 na Wydziele Filologicznym Językowy Survival
Dzień Otwarty Wydziału Filologicznego w Dniu Funduszy Europejskich:
spektakle teatralne, warsztaty creative writing, komiksowe, teatrologiczne i logopedyczne.
Zapraszamy licealistów!
 
  • Spektakle: Sala Teatralna Wydział Filologiczny, budynek Neofilologii, ul. Wita Stwosza 51.
  •  
 
9.30-10.15 Babel: Odbudowa. W świecie, z którego pozostały zgliszcza, jedyną szansą odbudowy świata są języki...

Wielojęzyczne przedstawienie teatralne w wykonaniu studentów Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Gdańskiego. W 8 językach rewolucyjną historię zagrają studenci: teatrologii i zarządzania instytucjami artystycznymi - polski, iberystyki - hiszpański, filologii rosyjskiej - rosyjski i ukraiński, fennistyki – fiński, skandynawistyki – szwedzki i duński, sinologii - chiński. Zatańczą studentki polonistyki z Chin.
 
Na spektakl złożą się fragmenty m.in.:
Viva el Comandante! W małym państwie w Andach oddział  partyzantów pod dowództwem komendanta Che Guitarra planuje najazd na stolicę. Prezydent Evita Ferrocaril natychmiast abdykuje i ucieka, zapowiadając, swój  rychły powrót. Komendant, entuzjastycznie witany przez lud, mianuje się nowym prezydentem, rozpoczynając  demokratyczną dyktaturę. Język hiszpański.
Bal w Operze. W konwencji postpokaliptyczno-burleskowej fragment tego nadal aktualnego dzieła JulianaTuwima w wykonaniu studentek Wiedzy o teatrze i Zarządzania instytucjami artystycznymi. Pamiętajmy - na tajniaka tajniak... Język polski.
Postapokaliptyczny misz-masz ukazujący możliwości i moc języka. Języka, jako narzędzia. Języka jako stwórcy świata- porządkującego chaos, wskrzeszającego przeszłość i tworzącego przyszłość. Języka jako ostatniego elementu, który, mimo katastrofy, przetrwał. Język: rosyjski.
Kalevala pierwsza inscenizacja fragmentu narodowego eposu Finów w Polsce. Dzięki studentom 2. roku skandynawistyki linii fińskiej przeniesiemy się na kilka minut na tereny srogiej krainy Kalevy oraz poznamy perypetie mężnego Väinämöinenä, niezbyt dojrzałego Joukohainena oraz delikatnej Aino. Język: fiński.
 
Opieka reżyserska: Maciej Wiktor
10.30-13.45 Warsztaty creative writing.
Poprowadzą nasi znakomici trójmiejscy pisarze, nauczyciele akademiccy na Wydziale Filologicznym UG:
  • Izabela Morska
  • Mirosław Tomaszewski
  • Maciej Dajnowski

Warsztaty twórczego pisania to ćwiczenia o charakterze zarówno teoretycznym, jak i praktycznym. Podczas zajęć autorzy przekażą informacje z zakresu warsztatu twórcy literackiego, filmowego i telewizyjnego. Pod okiem profesjonalistów uczestnicy opracują elementy scenariusza, dialogi i krótkie formy literackie.

10.30-13.45 Warsztaty komiksowe:

  • Bogdan Ruksztełło-Kowalewski
  • Wojciech Olszówka
Spotkanie poświęcone tworzeniu rysunkowych historii. Ich tematem przewodnim będzie Uniwersytet Gdański. Z pomocą zaproszonych na zajęcia komiksiarzy młodzi artyści będą mogli rozwinąć swoje umiejętności, wykonując własne wersje rysunkowych fabuł. Zajęcia zostaną podzielone na części: teoretyczną i praktyczną. Przeprowadzone zostaną ćwiczenia praktyczne, podczas których uczestnicy stworzą  własny komiks.
Organizatorki: Magdalena Wójtowicz, Bogumiła Brant
10.30-13.45 Pracownia Młodego Humanisty

Uwielbiasz teatr i znasz nazwiska aktorów oraz reżyserów? A może nie masz pojęcia czym zajmuje się dramaturg i co to jest teatr pudełkowy? To nie ma znaczenia! Zapraszamy na warsztaty wszystkich, którzy mają ochotę poszerzyć swoją wiedzę teatralną i świetnie się przy tym bawić. Wspólnie stworzymy unikatowe wystąpienia w dowolnej formie. Zdjęcie, film, komiks, plakat, a może scenka? W Pracowni Młodego Humanisty każde zadanie rozwiążemy kreatywnie – w ruch pójdą papier, nożyczki i telefony!

Organizatorka: Koło Naukowe Brikolaż, Natalia Osińska
10.30-13.45 Warsztaty logopedyczne

Uczestnicy warsztatów zdobędą wiedzę i praktyczne umiejętności wykorzystywane podczas pracy głosem m.in. z zakresu:

  • technik emisyjnych, które zwiększają efektywność pracy głosem,
  • profilaktyki w zaburzeniach głosu (dysfoniach), które często występują podczas intensywnej pracy głosowej,
  • zasad higieny głosu mówionego,
  • podstawowych, metod relaksacji, które można wykorzystać w sytuacjach stresogennych, np. przed wystąpieniami publicznymi,
  • właściwego sposobu oddychania w mowie,
  • wydłużania fazy wydechowej oraz umiejętnego gospodarowania powietrzem w czasie wypowiedzi,
  • podstaw autoprezentacji.
Organizatorzy: Koło Naukowe Logopedów Wydziału Filologicznego UG

14.00-15.20 Teatr nieUGiętych startuje!

Sandra Szwarc Fashion Victim – pierwszy przygotowany przez Teatr nieUGiętych spektakl to połączenie teatru krytycznego (odwołującego się do największej katastrofy budowlanej w czasach współczesnych, która miała miejsce w 2013 roku w Bangladeszu), z wyrafinowaną, pełną dystansu formą sceniczną. Głównym bohaterem jest zafascynowany modą mężczyzna, który odnajduje na metce kupionej koszuli błaganie o pomoc. Zostało ono wyszyte rączką jedenastoletniej dziewczynki z ubogiego, azjatyckiego kraju, wykonującej niewolniczą pracę, na której ufundowany jest zachodni raj konsumentów. Bohater traktuje ten znak nadany z odległego świata jako wezwanie do tego, by coś zmienić w swoim nijakim życiu, pozbawionym emocjonalnych podniet i zredukowanym do konsumpcyjnych gestów. Jego podróż, odbywana głównie we śnie, jest wędrówką ku wewnętrznemu przebudzeniu.

Autorka sztuki, wykształcona pianistka, potwierdza w niej swoje niezwykłe wyczucie na walory brzmieniowe słowa i rytmiczność struktury narracyjnej. Rzeczywistość przedstawiona w dramacie zanurzona jest we śnie, rozciągając się na różnych jego głębokościach, czasem zahaczając również o powierzchnię życia.

Występuje Teatr nieUGiętych – studenci kierunków: Wiedza o teatrze, Zarządzanie instytucjami artystycznymi, Filmoznawstwo praktyczne, Prawo, do którego dołączyło kilkoro zakręconych teatralnie licealistów.

Spektakl został zrealizowany w ramach konkursu AlterProjekt organizowanego przez Akademickie Centrum Kultury UG

Biogramy twórców:
x
Izabela Morska studiowała polonistykę na Uniwersytecie Gdańskim oraz aktorstwo, reżyserię, sztuki wizualne, literaturę kobiet, jogoterapię w Nowym Jorku. Zebraną w ciągu 10 lat wiedzę i doświadczenie wykorzystała prowadząc warsztaty twórczego pisania na wydziale gender studies na Uniwersytecie Warszawskim oraz na Studium Literacko-Artystycznym przy Uniwersytecie Jagiellońskim. Obecnie pracuje w Instytucie Anglistyki i Amerykanistyki Uniwersytetu Gdańskiego. 
W 2005 otrzymała tytuł doktora nauk humanistycznych na podstawie rozprawy Maria Komornicka i kreacje odmienności. W 2009 uzyskała stopień Master of Fine Arts w Mills College w Kalifornii w zakresie literatury w języku angielskim i creative writing. W 2016 po angielsku ukazała się jej rozprawa habilitacyjna Glorious Outlaws: Debt as a Tool in Contemporary Postcolonial Fiction w serii Transatlantic Studies in British and North American Culture w prestiżowym wydawnictwie Peter Lang.
Jako pisarka debiutowała w 1990 opowiadaniem Zdobycz. Jest autorką powieści: „Absolutna amnezja”, „Alma”, opowiadań: „Śmierć i spirala”, „Niebieska menażeria”, „Magiczne oko”, podręcznika creative writing „Twórcze pisanie dla młodych panien”, tomiku wierszy „Madame Intuita” oraz dramatu „Księga Em” i "Moje życie królicze". Wystawiała i reżyserowała w Trójmieście, Warszawie, Nowym Jorku i Berkeley.
z
Mirosław Tomaszewski urodził się i mieszka w Gdyni, jest absolwentem Politechniki Gdańskiej. Prowadzi warsztaty scenariuszowe na Uniwersytecie Gdańskim (Filologia Polska, kierunek Wiedza o filmie i kulturze audiowizualnej). Współpracuje z Gdyńską Szkołą Filmową. Autor między innymi scenariuszy około 170 odcinków seriali telewizyjnych (2006-2013), kilku komedii teatralnych, dramatów: “Stroiciel” i “Jak bracia” zrealizowanego jako słuchowisko dla Polskiego Radia (2007). W roku 2008 zostało ono nominowane do finału sopockiego festiwalu „Dwa Teatry”. Współautor komediowego słuchowiska „Piśko”, na podstawie prozy Arkadija Awerczenki – prapremiera w Teatrze Polskiego Radia (2006). Autor powieści political fiction “Pełnomocnik” (1992), thrillera antyglobalistycznego “UGI” (2006) i powieści współczesnej „Marynarka” (2013).
Maciej Dajnowski pisarz, polonista, literaturoznawca. Twórca zbiorów opowiadań: „Opowieści garmażeryjne”, „Promieniowanie reliktowe” i monografii „Groteska w twórczości Stanisława Lema”, „Pejzażysta Lem. Szkice z motywiki”, „Kryminały Stanisława Lema jako eksperymenty gatunkowe”. Autor kilkudziesięciu artykułów z zakresu analizy i interpretacji działa literackiego oraz historii i teorii literatury. Jego zainteresowania badawcze skupiają się wokół poetyki prozy współczesnej, antropologii literackiej, a także groteski i fantastyki jako kategorii estetycznych, ponadto zajmuje się poetyką przestrzeni i pejzażu w prozie polskiej. Jego dodatkowym zainteresowaniem badawczym są nurty dominujące we współczesnej kulturze popularnej: fantastyka, kryminał, horror.
z
Bogdan Ruksztełło-Kowalewski absolwent Uniwersytetu Warszawskiego, kustosz Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Josepha Konrada Korzeniowskiego w Gdańsku. Animator kultury komiksowej, rysownik, scenarzysta rysunkowy, wydawca, pomysłodawca  i wieloletni kierownik  Pracowni Komiksowej, organizator Gdańskich Spotkań Komiksowych GDAK oraz organizator polskiej edycji maratonu komiksowego „24-Hour Comics Day”. Członek zarządu Fundacji KRESKA im. Janusza Chrisy. W 2012 roku odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaką honorową  Zasłużony dla Kultury Polskiej.
Wojciech Olszówka rysownik komiksów, ilustrator, scenarzysta opowieści obrazkowych. Ściśle związany z Gdańską Pracownią Komiksową przy Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej w Gdańsku. Swoją twórczością nawiązuje do uznanych mistrzów tej sztuki (Christa, Rosińskiego, Wróblewskiego, Gillona), jednocześnie nie dając zapomnieć o korzeniach, z których wyrasta. Posługuje się jednak własnym językiem kreacji. Miesza różną stylistykę i konwencje, które z pozoru do siebie nie pasują. Łączy absurd z niedorzecznością, by na ich tle ukazać wielość ludzkich zachowań. Przede wszystkim jednak stara się przedstawić ciekawe zależności jakie mogą występować w świecie, zarówno tym wymyślonym, jak i rzeczywistym. Autor III edycji Projektu 24h (rysunek, scenariusz), „Kalendarza Komiksowego 2016” (rysunek), komiksów: „Presentation” 2012 (rysunek, scenariusz), „Wieża Eldazara” 2014 (rysunek, scenariusz), „Pul i Pet” 2017 (rysunek, scenariusz), „Żabka i Baba Jaga” 2017 (rysunek).
z
Sandra Szwarc (1989) absolwentka Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie fortepianu, Wiedzy o Teatrze na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego oraz Południowobałtyckiej Akademii Teatru Niezależnego. Obecnie jest słuchaczką Filologicznych Studiów Doktoranckich UG. Mimo młodego wieku niezwykle szybko awansowała do wąskiego grona dramatopisarzy docenianych przez krytyków i reżyserów. Jej dwie poprzednie sztuki, Von Bingen. Historia prawdziwaSupernova live, były nominowane do finału Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Obie zrealizował w Teatrze Polskiego Radia Waldemar Modestowicz – realizacja debiutanckiej Von Bingen została wyróżniona Grand Prix w kategorii słuchowisk tegorocznego Festiwalu „Dwa Teatry”. Jest także laureatką nagrody Talanton 2016 za radiowy debiut dramaturgiczny. Najnowsza sztuka Doppelgänger została nagrodzona jedną z dwóch głównych nagród  na wrocławskim konkursie Strefy Kontaktu.
Z
Maciej Wiktor, reżyser i scenarzysta, pisarz, wykładowca akademicki. Absolwent Psychologii, a także Filologii rosyjskiej na Uniwersytecie Gdańskim, gdzie doktoryzuje się w dziedzinie filmoznawstwa. Scenarzysta i reżyser filmów m.in.: "Dotyk pośredni", "Wydech".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Koordynator projektu: dr Anna Malcer-Zakrzacka. Kontakt: e-mail: malcer@ug.edu.pl

Fotoreportaż:
zz
Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Anna Malcer-Zakrzacka
Treść wprowadzona przez: Anna Malcer-Zakrzacka
Ostatnia modyfikacja: 
piątek, 19 maja 2017 roku, 12:32